האם הליגה הספרדית באמת לא תחרותית?

לא בטוח. עיתונאי הכדורגל ג'ונתן ווילסון, שבדק את הפערים בצמרת הליגות בעולם, מצא נתון מעניין: ה"לה ליגה" הרבה יותר צמודה מרוב הליגות

הטענה המשעממת הזאת עולה בתדירות של בערך פעמיים-שלוש בחודש. ברצלונה וריאל מדריד מסיימות עוד מחזור בליגה הספרדית. שתי הענקיות שוב רומסות ללא רחמים את היריבות, מסי כובש רביעייה, רונאלדו מסתפק בשלושער (ובואו נתעלם לרגע מתקלת ה-0-0 של ברצלונה בשבת מול סביליה). ואז שוב אנחנו שומעים על "הפערים הענקיים" בספרד, ואיך הליגה הזאת הפכה ל"ליגה סקוטית". יש רק בעיה אחת עם התיזה הזאת: מסתבר שלא מעט ליגות, כולל כמה ליגות בכירות, יכולות רק לחלום בלילה על פערי רמות קטנים כמו שיש בליגה הספרדית.

העיתונאי הבריטי ג'ונתן ווילסון מפרסם ב"גרדיאן" סקירה מקיפה שערך על מדדי תחרותיות בליגות כדורגל ברחבי העולם. בניסיון למצוא איפה קיימים הפערים המשמעותיים ביותר בין מועדונים, ווילסון בדק את כמות הנקודות הממוצעת למשחק שצברו בעשר העונות האחרונות כלל הקבוצות שהשתתפו ב-10 ליגות מרחבי העולם (לדוגמה: ברצלונה השיגה 96 נקודות ב-38 משחקים בליגה הספרדית אשתקד, כלומר, צברה 2.52 נקודות למשחק; ריאל מדריד צברה 2.42 נק' למשחק).

ומה עולה מהנתונים? שדווקא בליגה הספרדית המושמצת, פער צבירת הנקודות בין הקבוצות שסיימו במקום הראשון לאלו שגמרו במקום הרביעי, עמד על 0.5. כלומר, הפערים בין הקבוצות "הגדולות" לבין קבוצות מעמד הביניים שדולקות אחרי אותן "גדולות", לא כל כך נוראיים - ודאי בהשוואה לנתון המקביל בפרמיירליג האנגלית (פער נקודות למשחק של 0.52 בין הראשונה לרביעית) והסרייה A האיטלקית (0.53). בליגה הפורטוגלית הפער בין המקום הראשון למקום הרביעי הוא הגדול ביותר מבין הליגות שנבדקו - 0.70. בשלב הזה של העונה הצמרת בספרד אף צמודה עוד יותר: הפער בקצב צבירת הנקודות בין המקום הראשון (ריאל) לרביעי (סביליה) עומד כרגע על 0.37 נק' למשחק.

גם כשצוללים עמוק יותר ובודקים את הפערים בין המקום הראשון למקום האחרון בכל ליגה - מתברר שהמצב בספרד לא נורא כל כך. ב-10 העונות החולפות עמדו פערי הנקודות פר-משחק בפרמטר הזה בספרד על 1.42 בלבד, כלום לעומת אנגליה (1.92), איטליה (1.66) ופורטוגל (1.68).

***

אחד הדברים שניסה ווילסון לבצע במחקר שלו הוא להפריך את הטענה שכמות האלופות השונות בכל ליגה יכולה להעיד משהו על רמת תחרותיות. למה? כי נתון על "מספר אלופות שונות" בכל ליגה לא יכול לספר לנו כלום על איך התנהל מאבק האליפות עצמו - צמוד ומותח, או סגור הרמטית מראש. ווילסון, שבדק את מאבקי האליפות הצמודים ביותר - באמצעות בדיקת פער צבירת הנקודות בעשר השנים האחרונות בין האלופה לסגניתה בכל ליגה - מצא שהליגה הרוסית היא זו שסיפקה את המרוץ הלוהט ביותר אל התואר: ההבדלים בין האלופה לסגניתה, מבחינת נקודות פר-משחק, עמדו שם על 0.11 בלבד. ספרד? מאוד תחרותית - במקום השני עם 0.14. הליגות באנגליה, ברזיל וארגנטינה במקום השלישי עם 0.17.

וילסון גם ניפץ במחקר שלו את הקלישאה האנגלית הידועה ש"בפרמיירליג כל קבוצה יכולה לנצח כל קבוצה". כשבדק את פערי צבירת הנקודות בכלל הליגות בין המקום הרביעי, לבין המקום הרביעי מהסוף של כל טבלה (מקום 17 במקרה של הפרמיירליג), הוא מצא הבדלי צבירת נקודות של 0.79 למשחק - הפער הכי משמעותי במחקר שלו. בצרפת נרשם הפער הקטן ביותר - 0.54 בלבד. אז הנה טיפ נפלא למהמרים: ב"ליג 1" הצרפתית קיימים הסיכויים הכי גבוהים לקבוצות תחתית להפתיע קבוצות צמרת.