הכלכלן הראשי במכון היצוא: "הייצוא הישראלי בדרך לקיפאון"

הכלכלן הראשי של מכון היצוא שאולי כצנלסון מזהיר מפגיעה בייצוא במידה שההאטה הנוכחית בשווקים בארה"ב ובאירופה תימשך

הכלכלן הראשי של מכון היצוא, שאולי כצנלסון, מזהיר מקיפאון אפשרי בייצוא הישראלי במהלך 2012, במידה שההאטה הנוכחית בשווקים בארה"ב ובאירופה תימשך. לדברי כצנלסון, הייצוא הישראלי מאט כבר חצי שנה בשל ההאטה בשני שוקי היעד העיקריים שלו. באוגוסט ובספטמבר האחרונים נרשמה ירידה בייצוא של כ-5% ביחס ליוני ויולי.

לדברי כצנלסון, הירידות בייצוא רוחביות, ופרט לייצוא של טכנולוגיה מעורבת מסורתית, הן מורגשות גם בענפי ההיי-טק, התעשייה המסורתית והתעשייה המעורבת. באוגוסט ובספטמבר הסתכם הייצוא הישראלי בכ-7.4 מיליארד שקל.

במכון היצוא אמרו היום (ב') כי הירידה מורגשת בעיקר בענפי התרופות, רכיבים אלקטרוניים, ציוד תקשורת, בקרה רפואית וכלי טיס. יצוא ההיי-טק ירד בחודשיים האמורים ב-10% והסתכם ב-3.18 מיליארד דולר. הירידה המתמשכת מוסברת בין השאר בהמשך הצניחה בהיקף יצוא התרופות והיקפה נאמד בכ-17% לעומת החודשים יוני ויולי.

לדברי כלכלנים, מגמת הירידה בהיקפי הייצוא של התוצרת הישראלית החלה בחודש מאי השנה ומאז היא רק מחריפה. במכון היצוא תולים את הירידה במצוקה ובאי-הוודאות בשווקים המרכזיים של הייצוא הישראלי כמו גם בשינויים במט"ח ובייסוף השקל: "קיים תרחיש פסימי לקראת 2012 ולפיו, במקרה שאירופה לא תצליח להתגבר על מה שפוקד אותה והמשבר יחריף - נרגיש ירידה בייצוא בדומה ל-2008 וכך, נחווה גם קיפאון בייצוא", אמר כצנלסון וקרא למצות את המהלכים לביסוס שווקים חדשים ליצואנים ישראלים באזורים צומחים ובהם, אמריקה הלטינית ואסיה.