יעמוד במילה? אלי ישי: מיליון דירות לתכנון בעשור הקרוב

שר הפנים אלי ישי הנחה את חברי הוועדה הארצית לדיור לאומי בישיבתה הראשונה היום לעמוד ביעד שאפתני לתכנון לעשור הקרוב - במטרה לסייע לפתרון מצוקת הדיור ועל מנת להיערך לגלי עלייה

שר הפנים אלי ישי חזר היום פעם נוספת על היעד שהוא מסמן לעשור הקרוב: תכנונן של מיליון יחידות דיור להקלה על מצוקת הדיור. הוא שב וחזר על יעד זה בפני הישיבה הראשונה של הווד"ל (הוועדה לדיור לאומי) הארצית.

"יעד התכנון לעשור הקרוב הינו מיליון יחידות דיור במטרה לסייע לפתרון מצוקת הדיור", אמר ישי, "לא ניתן לקבוע מה צפוי בעשור הקרוב אך עלינו להיות ערוכים לכל תחזית אפשרית". על יעד זה חזר ישי כמה פעמים בשנה האחרונה, כולל בכנס שערך משרד הפנים בשיתוף עם משרד הבינוי והשיכון ומינהל מקרקעי ישראל להאצת הבנייה במארס האחרון, אז כינה את מצוקת הדיור "קטסטרופה חברתית".

ישי הוסיף: "משמעות עבודת הוודלי"ם הינה דרמטית מבחינת ההיבט החברתי של מדינת ישראל. תפקיד הווד"ל לסייע להצפת השוק בדיור על מנת להוריד את עלות הדיור בישראל".

ישיבתה הראשונה של הוועדה הארצית לדיור לאומי התכנסה היום בראשות המשנה למנכ"ל משרד הפנים, ד"ר שוקי אמרני. הישיבה כללה הצגת עיקרי החקיקה בנושא, דרכי עבודת הוועדה והיערכות מינהל התכנון ליישום חוק הווד"לים.

אמרני התייחס לנושא הווד"לים וציין שהוועדה מודעת לכובד המשימה המוטלת עליה, ותעשה ככל שביכולתה כדי להבטיח את איכות התכנון והשמירה על האינטרס הציבורי. הווד"ל צפויה לעדכן את הממשלה בעבודתה אחת לארבעה חודשים.

"שימושים חורגים הם מכת מדינה"

בינתיים במקום אחר, חידשה היום הוועדה המשותפת (פנים וכלכלה) את דיוניה בסעיפי הרפורמה בחוק התכנון והבנייה. במוקד הדיון היום עלתה ההצעה להפסיק את האישור במסגרת מסלול השימוש החורג בתוך שבע שנים מיום החלת החוק. לדברי אדריכל שמאי אסיף, ראש מינהל התכנון הקודם במשרד הפנים, שהשתתף בעריכת הרפורמה, "שימושים חורגים הם מכת מדינה. ישנם עשרות אלפי עסקים הפועלים בתוך מבנים באמצעות היתרים לשימוש חורג. מדובר במצב שאינו תקין ואינו טוב והרפורמה מבקשת לשנות מצב זה".

הוא הוסיף שהצעת החוק נוקטת במעין "הוראות מעבר" שיאפשרו לכל העסקים הפועלים במבנים באמצעות שימוש חורג, להסדיר את פעילותם תוך שבע שנים מיום החלת החוק. הוא הדגיש: "אנחנו חיים בעולם בו יהיו יותר ויותר שימושים מעורבים ומטרת הרפורמה היא להסדיר שימושים מעורבים כאלו באמצעות תכניות נקודתיות".

נציג השלטון המקומי, עו"ד אלי סבן, הביע התנגדות להצעה זו, שכן אם היא תיושם יהפכו עסקים רבים לעבריינים ומערכת בתי המשפט תקרוס תחת מאמץ האכיפה.

יואב דן, ממכון דש"א של החברה להגנת הטבע, תמך בביטול העתידי של השימוש החורג והזהיר שכיום אישור שימוש חורג מרוכז בידי סמכות אחת, דבר שעלול להוביל לשחיתויות.

יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן, אמר שלמרות שברור שמסלול השימוש החורג לא יוכל להימשך, ברור גם שחלק מחברי הכנסת החברים בוועדה אינם מרוצים עדיין מהצעת הממשלה לגבי אופן הפסקת אישורי השימוש חורג. כהן הדגיש: "יותר מידי עסקים ומוסדות פועלים כיום על פי אישור כזה והפסקה פתאומית של האישור עלולה להוביל רבים מהם אל בתי המשפט. יש צורך בראייה כוללת של הנושא ומציאת פתרונות נכונים ומדודים על מנת לסיים את הצורך באישורי השימוש החורג".