מבקר המדינה יבדוק את ההתנצלות לאדלסון בערוץ 10

לינדנשטראוס יבדוק את הנושא בעקבות פנייה מאגודת העיתונאים ■ הרשות השנייה תערוך בשבוע הבא שימוע בנושא לחברי דירקטוריון חברת החדשות ונציגי בעלי המניות בערוץ 10

משרד מבקר המדינה יבדוק את ההתנצלות של ערוץ 10 בפני המיליארדר שלדון אדלסון - כך נודע ל"גלובס". מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, החליט כי הנושא ייבדק לאחר קבלת פנייה בעניין מאגודת העיתונאים בתל-אביב.

בתוך כך, ביום חמישי הבא תערוך הרשות השנייה שימוע לכל חברי הדירקטוריון של חברת חדשות ערוץ 10, לרבות נציגי בעלי המניות, בעניין ההתנצלות.

במכתב שהועבר לעו"ד אילן בומבך, בא-כוחה של אגודת העיתונאים בתל-אביב, כתב מבקר המדינה כי "אני מעביר את הטיפול בפנייה לעו"ד הלל שמגר, מנהל נציבות תלונות הציבור". עוד כתב לינדנשטראוס כי הוא ביקש מעו"ד שמגר לקיים את שמיעת התיק בהקדם.

כזכור, ב-9.9.11 שודרה בחדשות ערוץ 10, במסגרת התוכנית ה-40 של "השבוע", התנצלות כלפי אדלסון על שני פרטים שנאמרו בכתבת פרופיל עליו ששודרה בינואר השנה.

בעקבות שידור ההתנצלות התפטרו מתפקידם מנכ"ל חברת החדשות של הערוץ, ראודור בנזימן; עורכת "השבוע", רותי יובל; וכן מגיש התוכנית, גיא זהר, שהודיע על התפטרותו בשידור חי בתום המהדורה.

"כפי שקורה פעמים רבות", כתב עו"ד בומבך למבקר המדינה, "החל דיון בין עורכי הדין של הערוץ ובין עורך הדין של נשוא הכתבה באשר לאפשרות של התנצלות ולניסוחה המדויק. אולם במקרה זה המסלול היה שונה מהרגיל: ההוראה לשדר את ההתנצלות לא ניתנה כלל מבית המשפט ולא נבעה מהסכם בין באי כוחם של שני הצדדים".

עוד כותב בומבך כי לאגודת העיתונאים הגיע מידע ש"היועצים המשפטיים של חברת החדשות כופפו את הדרג המקצועי של חברת החדשות, על מנת שזה האחרון ישכיל להיות 'חכם', ולאו דווקא צודק, בנסיבות העניין".

לטענתו, "היועצים המשפטיים הנ"ל הבהירו לדרג המקצועי כי בעלי הערוץ מבקשים לסגור את העניין מחוץ לכותלי בית המשפט".

הסכם הסודיות תקף?

בומבך מדגיש כי נודע לו עוד כי אדלסון וערוץ 10 חתמו על הסכם סודיות בעניין הפרשה - אך חרף "העובדה שהדרג המקצועי בחברת החדשות לא ראה את הסכם הסודיות ולא חתם עליו, הוא הונחה מגבוה שלא לפצות את פיו בעניין זה, באמתלה שהסכם הסודיות הנ"ל חל גם על עובדי הערוץ וחברת החדשות".

"לא ברור מהי תקפותו המשפטית של הסכם סודיות זה", כותבת האגודה, "שכן הוא לא נדון כלל על-ידי מועצת המנהלים של חברת החדשות".

יש לציין כי מבקר המדינה ענה גם לפניות של עו"ד אלעד מן בנושא לרשות השנייה. מן, לאחר עיון בתיק רשם החברות של ערוץ 10, מצא כי תקנון החברה מבהיר כי למנכ"ל חדשות 10 המתפטר ראודור בנזימן לא הייתה כלל סמכות לחתום על ההסדר עם נציגיו של אדלסון בשם חברת החדשות ללא שהדבר הובא לדיון בדירקטוריון. למעשה, טוען מן כי אין תוקף להתנצלות, כי משפטית מדובר בהחלטה שלא מחייבת את החברה, וכי הסכם הסודיות שנחתם בטל אף הוא.

מנשה סמירה, מנכ"ל הרשות השנייה, מסר בתגובה לדברים כי "הרשות השנייה עדיין לא סיימה את הבדיקה בנושא, והשימוע המלא לכל חברי הדירקטוריון של חדשות ערוץ 10, לרבות נציגי בעלי המניות, יתקיים ביום חמישי הבא. לאחריו תגבש מועצת הרשות את עמדתה והתייחסותה לכל הפרשה ובעיקר תוך נקיטת אמצעים ומסקנות לגבי ההמשך. אנחנו לא מתערבים בעבודת המבקר, ובכל נושא שנידרש נעביר את הממצאים למבקר, אך יש לאפשר לנו למצות את ההליך המקצועי".

ממשרד מבקר המדינה נמסר בתגובה: "המבקר מינה את מנהל נציבות תלונות הציבור במשרד המבקר, עו"ד הלל שמגר, לבדוק את התלונה ולטפל בה. מעבר לכך לא נוכל בשלב זה להוסיף עוד פרטים".

מערוץ 10 נמסר בתגובה: "מכיוון שאנחנו מבוקרים על-ידי הציבור יום-יום, שעה-שעה ודקה-דקה, אין לנו שום בעיה עם כל בדיקה שהיא".

לא נמסרה תגובה לדברים משלדון אדלסון.