לראשונה מאז הקמתה לפני 100 שנה: אישה תנהל את IBM

וירג'יניה "ג'יני" רומטי תחליף את סם פלמיסנו בכס מנכ"ל החברה, החל ב-1 בינואר 2012 ■ פלמיסנו, שכיהן כמנכ"ל IBM מ-2002, יישאר בתפקיד יו"ר הדירקטוריון

וירג'יניה "ג'יני" רומטי מ-IBM היא האישה הראשונה שתכהן בתפקיד מנכ"ל ענקית המחשוב האמריקנית הוותיקה, מאז הקמתה לפני 100 שנה.

IBM הודיעה אתמול (ג') כי רומטי תחליף את סם פלמיסנו בכס מנכ"ל החברה, החל ב-1 בינואר 2012. פלמיסנו, שכיהן כמנכ"ל IBM מ-2002, יישאר בתפקיד יו"ר הדירקטוריון.

בראיון שנערך עמה, ציינה רומטי כי יותר מכל צמחה הקריירה שלה הודות ללמידה שהגדירה כ"חווייתית". "למדתי לקבל על עצמי תמיד משימות שמעולם לא ביצעתי", אמרה. רומטי תיכנס לתפקידה החדש בתקופה שבה הגידול היציב ברווחיה של IBM דחפו את מניית החברה למחיר שיא מאז שהחלה להיסחר בבורסה ב-1915.

הניסיון של רומטי במכירות, שירותים, מיזוגים ורכישות עולה בקנה אחד עם הכיוון האסטרטגי שבו הוביל פלמיסנו את החברה. רומטי הבהירה כי תלך על פי מפת הדרכים שיצרה החברה, מפני שהיא הייתה אחת מההוגות שלה. "הייתי ראש מחלקת האסטרטגיה ביבמ, ועמיתיי ואני יצרנו תוכנית חומש בעבור החברה", אמרה רומטי. "סדרי העדיפויות שאציב יגובשו על פי המפה הזו".

טיפול עדין

רומטי, שעובדת ב-IBM זה 30 שנה, לכדה את תשומת לבו של פלמיסנו ב-2002, כאשר סייעה בהליכי מיזוג חברת הייעוץ PwC אל תוך IBM. ענקית המחשוב רכשה את PwC בתמורה ל-3.9 מיליארד דולר - העסקה הגדולה ביותר של החברה עד אותה עת.

רומטי, שהייתה אז מנהלת חטיבת הייעוץ של IBM, אמרה שידעה מלכתחילה כי מיזוג שתי החברות לא יהיה פשוט. "זו הייתה הפעם הראשונה והיחידה שחברת ייעוץ מקצועי בסדר גודל שכזה התמזגה אל תוך חברה גדולה אחרת", סיפרה.

רוסבת' קנטר - פרופסור בבית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת הארוורד, המכירה את רומטי ובכירים נוספים ב-IBM - מציינת שתהליך העברת שרביט הניהול בחברה הוא תוצאה של תכנון זהיר ומחושב לטווח ארוך. רומטי לא רק החזיקה בתפקידים רבים בארגון בקריירה שלה ב-IBM, אלא גם נחשפה ולמדה ממנהיגים עסקיים רבים. "בניגוד לחברות אחרות שהצניחו מנכ"ל חדש במפתיע - כמו מה שקרה ב-HP - ב-IBM טיפלו בהעברת התפקיד בעדינות ובמשך שנים", אמרה קנטר.

פלמיסנו חגג את יום הולדתו ה-60 ביולי השנה. זה הגיל שבו פרשו מתפקידם שלושה מארבעת המנכ"לים הקודמים. המנכ"ל היוצא משאיר עסק שונה מזה שאליו הגיע. בשנה הראשונה בתפקיד החליט פלמיסנו על רכישת PwC ובהמשך החליט למכור את חטיבת המחשבים האישיים.