ענקית התחבורה הצרפתית SNCF נכנסת להשקעה בישראל

SNCF, חברת הרכבות הצרפתית הממשלתית, רוכשת 20% מפרויקט המטרונית של חברת דן בחיפה ■ מצטרפת לקרן התשתיות "נוי" שמשקיעה גם היא (20%) בפרויקט

‎פרויקט המטרוניות, קווי האוטובוס עתירי הקיבולת שצפויים לפעול בחיפה החל מספטמבר הבא, צפויים לקבל שותף נוסף. לאחר שהכניסה את קרן ההשקעות נוי, מבית בנק הפועלים וכלל ביטוח, לשותפה בפרויקט, מוכרת חברת התחבורה הציבורית דן 20% נוספים מזכויותיה ל-‏SNCF‏, תאגיד הרכבות הממשלתי של צרפת.

זו השקעה הראשונה בארץ של ‏SNCF‏, למעט חוזה ייעוץ והדרכה לרכבת ישראל. ההשקעה תבוצע לפי שווי של 110 מיליון שקל למיזם כולו. דן אמדה את עלויות הפרויקט ב-300 מיליון שקל (240 מיליון מהם מומנו באמצעות בנק לאומי). בדן מעריכים את ההכנסות מזכיינות במיליארד שקל לאורך 12 שנות הפעלתו, - מה שגוזר לתג המחיר רווחיות בשיעור 11.1% לשנה. לשם השוואה, קרן נוי שהוקמה השנה שמה לעצמה למטרה להגיע ליעד תשואה שנתי בטווח 12%-15%.

המטרוניות אמורות לשמש כנדבך העיקרי של מערכת הסעת ההמונים במטרופולין חיפה, שאמור לאכלס מיליון וחצי תושבים ב-2020. הפרויקט כולל רכישתם של 100 אוטובוסים עתירי קיבולת כאמור שינועו ב-3 צירים מרכזיים לאורך 40 ק"מ.

לאחר העסקה תרד דן לאחזקה של 60% בלבד בפרויקט, לאחר שהשלימה מכירה של 20% נוספים מחברת הפרויקט, דן בצפון, בספטמבר לפי שווי דומה. כדי לעודד תחרות, דן חויבה לגשת למכרז בו זכתה באוגוסט 2010 תחת חברה בת - ולא ברור האם הכנסת השותפים לחברה שזכתה במכרז כשהיא בבעלות מלאה של דן מחייבת את אישורם של משרדי התחבורה והאוצר.

במשרדי האוצר והתחבורה לא ענו לשאלת "גלובס" בנושא, אולם בדן מציינים כי בהסכם המכרז קיים סעיף המאפשר הכנסת שותפים. טקס החתימה על ההסכם מתוכנן למחר, בנוכחות שר התחבורה ישראל כץ, עמיתתו המקבילה בצרפת ונציגי ‏SNCF‏ עצמה.

מתגובתו הרשמית של מנהל חטיבת התחבורה הציבורית בחברה הצרפתית עולה כי הפנייה אליהם הגיעה מדן. לפי דן, המו"מ נמשך מספר חודשים, ונטלו בו חלק בנק ההשקעות הצרפתי ‏CFL‏ המנוהל על ידי אריה פלק ומיוצג בארץ על-ידי ירום אריאב, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר.

יו"ר דן מיכאל נגר מסר כי "השקעתה של ‏‎ SNCF‎בישראל ובחברת דן הינה סנונית ראשונה של השקעות עתידיות בארץ", ולדברי המנכ"ל שמואל רפאלי, "הסכם המטרונית הינו הפרויקט הראשון במסגרת שתוף הפעולה האסטרטגי בין החברות שצפוי להתרחב בארץ ובעולם".