"הגוגל של האפליקציות" תקים מרכז מו"פ בישראל

הסטארט-אפ קוויקסי, שאריק שמידט מושקע בו, פיתח מנוע לחיפוש אפליקציות בכל פלטפורמה ■ המנכ"ל תומר כגן: "כשהשכירות בפאלו אלטו כל כך גבוהה, צריך לחשוב אם הגיוני להמשיך להתפתח שם, כשיש אנשים לא פחות טובים בישראל"

בגיל 4 תומר כגן עבר מקריית ביאליק לעמק הסיליקון שבארה"ב, בעקבות תפקיד שקיבל שם אביו. ההתבגרות במרכז תעשיית הטכנולוגיה המשגשגת עשתה את שלה, ולפני שנתיים כגן הקים, יחד עם שותפו לירון שפירא (שעזב גם הוא את ישראל בגיל 4), את חברת הסטארט-אפ Quixey, שזכתה לכינוי "גוגל של עולם האפליקציות".

כעת, בגיל 27, כגן מתחיל לגלות רגשות פטריוטיים. הוא אמנם לא מתכוון לחזור לארץ, אבל עובד ברצינות על הקמת מרכז מו"פ מקומי של קוויקסי בישראל.

"משקיעים מעדיפים שהחברות שלהן יהיו קרובות אליהן. לכן, אם נפתח משרד בארץ, אז נרצה משקיע או שניים שיצטרפו לסבב הגיוס הבא", אומר כגן בראיון בלעדי ל"גלובס". קוויקסי עומדת לקראת סבב גיוס נוסף, שחלק ממנו יגיע ממשקיעים בישראל.

בספטמבר האחרון הוא הגיע לביקור מולדת, וכיתת את רגליו בין המשפחה לקרנות הון סיכון ומכרים מחברות סטארט-אפ ישראליות, כדי לנסות להבין את הלך הרוח בתעשייה לפני גיוס העובדים למרכז המו"פ הישראלי של קוויקסי.

"לשכור משרד בפאלו אלטו (מקום מושבה של קוויקסי, ר' ג') יקר בטירוף", מסביר כגן, "כשמחירי השכירות כאלה גבוהים, צריך לחשוב אם זה הגיוני להמשיך לפתח דברים בעמק הסיליקון, בעיקר כשיש אנשים ברמה דומה או אפילו טובה יותר בישראל".

כגן ושפירא (23) הכירו בתנועת הנוער היהודית הגדולה בעולם AZA (אצ"א - אחווה, צדקה, אחדות). כגן משמש עד היום מנטור ומדריך בתנועה, ודרכה גם הגיעה ההשקעה הראשונית על סך 25 אלף דולר, שהעניק המדריך של השניים, דן אפלמן.

הרעיון לקוויקסי נולד כאשר השניים הרגישו שמישהו צריך לעשות סדר במאות אלפי האפליקציות הקיימות עבור הסמארטפונים והמחשב הביתי. הרעיון לפתח מנוע חיפוש שיאפשר לחפש אפליקציות בקלות וביעילות קסם גם לאריק שמידט, יו"ר גוגל, שמבין דבר או שניים בחיפוש.

באמצעות קרן ההשקעות הפרטית שלו, Innovation Endeavors, שמידט השקיע בקוויקסי 400 אלף דולר בתחילת הדרך, והצטרף גם לגיוס הנוסף שנערך באוגוסט השנה, בהיקף של 3.8 מיליון דולר, שאותו הובילה קרן USVP לצד הקרנות WI Harper Group ו-Webb Investment Network.

לא רוצים לריב עם גוגל

על אף ההשקעות שקיבלו, כגן, שפירא ושאר עובדי קוויקסי ממשיכים לעבוד קשה. כל-כך קשה עד שלכגן אין זמן אפילו לבת זוג. "העבודה בסטארט-אפ לא מאפשרת לשמור על מערכת יחסים, זה מחסל אותן. אני ישן במשרד כל ערב", אומר כגן. "אנחנו מנסים לעשות משהו גדול ובשביל זה כל אחד עושה עבודה של שניים-שלושה אנשים".

מנוע החיפוש של קוויקסי מאפשר למצוא לא רק אפליקציות שמיועדות למערכות ההפעלה של אפל וגוגל, כפי שעושה המתחרה Chomp, אלא כמעט לכל פלטפורמה.

המנוע תומך בכל מערכות ההפעלה הסלולריות, בתוספים לדפדפנים כמו כרום ופיירפוקס וגם באפליקציות לפייסבוק ולטוויטר. קוויקסי מאפשרת לסווג אפליקציות לפי חנויות יישומים של אינטל, LG, סמסונג ו-Dropbox, וגם לקבל דירוג אבטחה לאפליקציות.

כיום, חיפוש אפליקציות רגיל דרך הסלולרי בוחן את שם האפליקציה והתיאור הקצר שלה. לעומת זאת, המנוע של קוויקסי בודק עשרות בלוגים, ביקורות ושאר אתרי אינטרנט, כשהחיפוש אחר האפליקציה המתאימה נעשה בשפה פשוטה למדי.

העיסוק בחיפוש וההשקעה של שמידט העניקו זה מכבר לקוויקסי את הכינוי "גוגל של האפליקציות".

* מה דעתך על הכינוי שהודבק לכם?

כגן: "זה נחמד, אבל אנחנו לא מנסים להשוות את עצמנו לגוגל. יש לנו את הזהות שלנו. אנחנו אוהבים את מה שגוגל עושה ויש לנו את הקשר לשמידט. זו סיבה מספיק טובה לא להתחיל מריבות".

* אתם מתייעצים עם שמידט?

"בעיקר דרך דרור ברמן, מנהל קרן ההשקעות שלו. יש כמה יועצים שהוא המליץ עליהם, ואנחנו עובדים איתם".

אחד היועצים הללו הוא ריימונד נאסר, שמייעץ גם ב-Innovation Endevaros וחבר קרוב של שמידט מהתקופה שעבדו יחד בנובל ובגוגל. "הוא עזר לשמידט ללמוד איך לדבר בפני קהל, ועכשיו הוא עוזר לנו. הוא מייעץ לנו בנושאים כמו באילו מילים להשתמש, מה להדגיש ואיך לעבוד נכון מול התקשורת והעיתונות. אני עדיין לא מספיק טוב בזה", מודה כגן.

על אף שהחברה מתעסקת בעולם האפליקציות, כגן ושפירא לא פיתחו אפליקציה סלולרית למנוע החיפוש שלהם. "אנחנו מעדיפים שגופים אחרים יטמיעו את החיפוש שלנו אצלם. אם אנחנו נצטרך לפתח בעצמנו אפליקציה סלולרית, נצטרך להקצות לכך אנשים שיעדכנו, ישווקו ויתחזקו אותה כל הזמן. יש לנו המון עבודה בפיתוח ואנחנו מעדיפים להשקיע שם", מסביר כגן.

בשל כך, קוויקסי מקיימת מגעים עם יצרניות וחברות סלולר גדולות בעולם. הרעיון הוא להעניק את הרישיונות לשימוש במנוע של קוויקסי חינם, מה שמעלה את השאלה בנוגע למודל הכלכלי של החברה. כגן מסביר כי כמו גוגל, גם הם מתכננים ליצור מערכת פרסום שתתבסס על תוצאות החיפוש, אך מוסיף כי הדבר ייעשה בצורה מתוחכמת יותר. "אנחנו עובדים על המודל הזה שנה וזה יהיה מוכן בחודשים הקרובים", הוא אומר, "אנחנו רוצים קודם להגיע למיליארד חיפושים בחודש ואז לסגור עסקאות רציניות".

לדברי כגן, בכירי ענף הסלולר מוטרדים מהמפץ שאירע בשוק, עת החליטה גוגל לרכוש את מוטורולה מוביליטי ב-12.5 מיליארד דולר. "הם מתקשים לעכל את העסקה הזאת. הם חוששים שגוגל תעדיף את מוטורולה במערכת ההפעלה של אנדרואיד, למרות שגוגל מכחישים את זה.

"תראה את סמסונג, למשל, שמחזירה לבמה את מערכת ההפעלה שלה, Bada. הם רוצים עצמאות, לא להיות תקועים רק עם אנדרואיד. כל היצרניות מפחדות ממה שיקרה אם יום אחד גוגל תסגור את הברז לאנדרואיד ותפעיל אותו רק דרך הטלפונים של מוטורולה".