אלמנת יולי עופר נגד דרישת התשלום של לפידות

לפידות, בשליטת יעקב לוקסנבורג, דורשת מחברת CEE שבשליטת רות עופר הקדמת תשלום של 16.8 מ' ש', בטענה לשינוי שליטה בחברה בעקבות פטירתו של יולי עופר

חברת סנטרל יורופיאן (CEE), שבשליטת רות עופר אלמנתו של יולי עופר, מתנגדת לדרישת חברת ההשקעות לפידות להקדים תשלום של 16.8 מיליון שקל תמורת יתרת החזקותיה בחברת אינוונטק (חברה-בת של CEE).

לפידות, שבשליטת יעקב לוקסנבורג, העלתה את הדרישה אתמול, והיא נובעת כנראה מפטירתו של יולי עופר בחודש שעבר. לטענת החברה, חל שינוי בזהותו של בעל השליטה ב-CEE, מה שמאפשר לה להקדים בשנה וחצי מימוש אופציה שמחייבת את CEE לרכוש מידיה את יתרת החזקותיה באינוונטק (11%), במחיר הגבוה פי 3 ממחיר השוק.

CEE הודיעה אתמול לבורסה כי היא "בוחנת את עמדתה ביחד עם יועציה המשפטיים ובהתאם למזכר ההבנות שנחתם בין הצדדים ביוני 2009". ל"גלובס" נודע כי ב-CEE הופתעו מהתנהלותה של לפידות נוכח מותו של יולי עופר.

משרד עוה"ד גולדפרב-לוי-ערן שוקד על מכתב תגובה, שבו יובהר כי אין בכוונת החברה להיענות לדרישת לפידות, משום שעילתה אינה רלבנטית, שכן רות עופר מחזיקה בשליטה בפרימיום PHI (כ-57%) - החברה-האם של CEE.

לוקסנבורג לא לבד. גם המחזיקים באג"ח CEE חוששים מעתיד החברה, שנתמכה עד כה על-ידי עופר. האג"ח ירדה בשיעור של כ-20% מאז שנודע על פטירתו, והיא נסחרת בתשואה של יותר מ-100%. רק לפני כחודשיים שולמו למחזיקי האג"ח 47 מיליון שקל, לאחר שעופר המנוח הזרים כ-40 מיליון שקל לקופתה של CEE.

רחוק מלהיות מזהיר

ברמת הסולו ל-CEE , אין לחברה כמעט חובות לבנקים או נושים אחרים, למעט מחזיקי האג"ח שלהם היא חייבת כ-110 מיליון שקל. התשלום הבא צפוי באוגוסט 2012 כך שלחברה יש זמן, אך מצבה רחוק מלהיות מזהיר. CEE סיימה את המחצית הראשונה של 2011 עם גירעון של 91 מיליון שקל בהון העצמי, בעקבות הפסד של 22.4 מיליון שקל, וזאת בהמשך להפסד של 92 מיליון שקל בשנת 2010 כולה.

קרן האג"ח של CEE נפרעת בארבעה תשלומים שנתיים שווים, ועד חודש ספטמבר 2014. הריבית היא בגובה של 7.8% בשנה, ומשולמת בחודשים פברואר ואוגוסט, בין השנים 2008-2014. האג"ח מדורגות Ba2 עם אופק שלילי - רמת דירוג של השקעה ספקולטיבית.

CEE פעילה בתחום הנדל"ן למסחר ומגורים במרכז ומזרח אירופה, באמצעות אינוונטק שנרכשה מלפידות ב-2009. עיקר החשיפה של החברה בתחום הנדל"ן הוא בהונגריה, שם יש קיפאון בתחום.

גם מצבה של החברה-האם, פרימיום PHI, איננו מלהיב. נוסף על החזקתה ב-CEE, פועלת החברה גם בתחומי הנפט (באמצעות השותפות יולי) והמחשבים (רשת אייבורי). פרימיום PHI הפסידה במחצית 2011 כ-22 מיליון שקל, והגירעון בהונה העצמי צמח והגיע לכ-70 מיליון שקל.

שותפו של יולי עופר המנוח בפרימיום הוא נמרוד רינות, המשמש יו"ר פרימיום ו-CEE. בתחילת השנה חתמה החברה על הסכם לרכישת השליטה ברשת אייבורי תמורת 16 מיליון שקל.

אחד מצמד בעלי החברה הנמכרת, שי חגי, הוא קרוב משפחה של רינות. ההשקעה של פרימיום הפכה את חגי למיליונר, לאחר שכ-7.5 מיליון שקל מהתמורה ששולמה הועברו במזומן אליו ואל שותפו, אייל דרוקמן.

מחזור המכירות של אייבורי במחצית 2011 התכווץ ב-20% לכ-130 מיליון שקל, ובשורה התחתונה נרשם רווח של קצת יותר מ-800 אלף שקל, לעומת הפסד של 200 אלף שקל במחצית המקבילה.

הכבשה השחורה של יולי עופר
 הכבשה השחורה של יולי עופר