התעריפים למתקני סולאר יופחתו מיידית ב-26%

ההחלטה, המתייחסת למתקנים בעלי הספק של 50 קילוואט עד 5 מגוואט, כפופה עדיין לשימוע ציבורי ואינה צפויה לחול על יזמים שהגישו בקשות להתחייבות תעריפית

התעריפים למתקנים סולאריים בינוניים יופחתו מיידית ב-26%, כך החליטה לפני שעה קלה מליאת רשות החשמל פה אחד. מדובר בירידה מ-1.37 ל-1.07 שקלים לקוט"ש.

ההחלטה המתייחסת למתקנים בעלי הספק של 50 קילוואט עד 5 מגוואט כפופה עדיין לשימוע ציבורי ואינה צפויה לחול על יזמים שהגישו בקשות להתחייבות תעריפית.

עד כה הוגשו בקשות לאישורים תעריפיים קבועים ומותנים בהיקף כולל של כ-92 מגוואט מתוך כ-300 מגוואט שהוקצו במסגרת המכסה שאושרה בדצמבר 2009. על-פי ניתוח כלכלי שערך הצוות המקצועי ברשות החשמל המהלך צפוי להביא לחיסכון של 1.3 מיליארד שקלים לצרכני החשמל שמשלמים את התעריף ליצרנים הסולאריים באמצעות תעריף החשמל. מדובר בערך המהוון של סכום החסכון המתפרס על פני עשרים שנה, כשהחסכון השנתי נאמד בכ-150 מיליון שקל, שהם פחות מאחוז מתעריף החשמל.

הנימוק המרכזי להחלטה הוא צניחת מחירי הפנלים הסולריים עקב המיתון הכלכלי העולמי.

על-פי נתוני הצוות המקצועי ברשות החשמל, צנחה בתוך שנתיים עלותו של קוט"ש סולארי מ-5000 דולר ל-3700 דולר.

הירידה החדה בעלויות הביאה לכך שהתעריף הנוכחי 1.44 שקלים לקוט"ש גילם בתוכו רווח גבוה יותר ליזמים מהרווח שעליו התבססה רשות החשמל בבואה לקבוע את התעריף.

ההחלטה צפויה לעורר תגובות קשות מצד היזמים שחלקם עשויים לאבד בעקבותיה עיסקאות חתומות.

רשות החשמל הקצתה בדצמבר 2009 מכסה של כ-300 מגוואט למתקנים בינוניים לפי תעריף הולך ופוחת על פני מספר שנים. עד היום חובר לרשת החשמל רק מתקן בינוני אחד בהספק של 5 מגוואט.

(מדינה לא פראיירית)