בדיקה: המוסדיים בישראל שחשופים ל-MF גלובל

(עדכון) - ככל הידוע, היקף החשיפה עומד על מיליוני שקלים בכל גוף ■ עד כה, רק חברת סולבר דיווחה על חשיפה לברוקר האמריקני, בהיקף של כמיליון דולר, בתגובה לפניית רשות ני"ע ■ הערכות: גם מספר שחקני נוסטרו חשופים ל-MF גלובל

קריסתה של חברת הברוקרים האמריקנית MF Global עשויה לגרום להפסדים של מיליוני שקלים לגופים פיננסיים וריאליים מקומיים. כפי שנחשף היום באתר האינטרנט של "גלובס", פנתה רשות ני"ע לגופים המפוקחים על ידה, על מנת לברר האם יש להם חשיפה לחברה שקרסה אתמול. "מיד כשנודע מצבה של MF Global, פנתה הרשות לגופים המפוקחים על ידה על מנת לבחון את השלכות האירוע", נמסר היום מהרשות.

בשלב זה, כך עולה מבדיקת הרשות, ידוע על חשיפה "לא מהותית" בבתי ההשקעות, של כמה מיליוני שקלים, וגם זה רק בכמה גופים בודדים. ל"גלובס" נודע כי בין גופים אלה נמצא בית ההשקעות מגדל שוקי הון שבבעלות חברת הביטוח מגדל ובניהול רונן טורם; בית ההשקעות אקסלנס שבשליטת הפניקס ובניהול דוד ברוך; והראל פיננסים בניהול סמי בבקוב, השייכת לקבוצת הראל.

בהראל פיננסים מדובר על חשיפה שולית של פחות משני מיליון דולר, המהווים סכום זניח ביחס לסך נכסי הראל פיננסים. מאקסלנס נמסר שהיקף העסקאות הפתוחות מול MF הוא זניח, ולהערכתה הן יסגרו בימים הקרובים. במגדל שוקי הון הסבירו היום כי עוד בשבוע שעבר, לאור פרסום דוחות כספיים גרועים והורדת דירוג האג"ח של MF לדרגת "זבל", צמצמו בבית ההשקעות את הפוזיציות הפתוחות שהיו ללקוחותיהם, וביקשו שיעבירו את יתרת הנכסים לחשבונות של מגדל שוקי הון בארץ (החשיפה של מגדל שוקי הון הייתה לחברה בת אנגלית של MF Global). בעבר גם לכלל פיננסים הייתה חשיפה לברוקר זה.

יש לציין כי גופים מקומיים רבים עבדו עם MF, בעיקר במסחר באופציות וחוזים עתידיים באירופה. ל"גלובס" נודע כי לאור אינדיקציות שהתקבלו בימים האחרונים לגבי מצבה של החברה, ישנם גופים שמשכו משם את רוב הכספים, בעיתוי שהתברר בדיעבד כרגע האחרון. כמו כן, לפי הערכות, גם כמה גופי נוסטרו עבדו עם MF, אך היקף חשיפתם לחברה עדין אינו יודע.

לגבי הבנקים, מבדיקת "גלובס" עולה כי חשיפתם של אלה לקריסת MF Global זניחה. לבנק לאומי אין כל חשיפה, לבנק דיסקונט יש חשיפה של מיליוני שקלים בודדים מכספי הבנק, ואילו בבנק הפועלים עדיין בודקים האם קיימת אצלם חשיפה ובאיזה היקף, כאשר עד כה נמצא כי לפועלים סהר אין כל חשיפה.

ברוקר פופולרי בקרב הישראלים

MF Global היה ברוקר פופולרי בקרב בתי ההשקעות הישראליים שכן הוא סיפק שירות טוב יחסית לבנקים הזרים הגדולים שנותנים שירותים כאלה. הוא פעל באמצעות מערכת מסחר אינטרנטית והעניק עמלות תחרותיות. ברוקרים נוספים מולם עובדים הגופים הישראליים, הם קמליה קפיטל מרקטס שיש לה שלוחה בארץ (ובה שותף בית ההשקעות אי.בי.אי שמחזיק 20% מהמניות), וכן גופים כמו אינטראקטיב ברוקר ו-UBP, ומבין הבנקים הגדולים יותר - ג'יי פי מורגן.

מהממצאים שאספה רשות ני"ע, בראשות שמואל האוזר, עדיין לא ניתן לכמת את הנזקים שנוצרו לחברות ישראליות כתוצאה מפשיטת הרגל, שכן צריך עדיין להמתין ולראות האם עסקאות שנעשו בימים האחרונים יצליחו לעבור סליקה, והאם כספים ש"נקראו" חזרה לחשבונות בארץ, אכן יגיעו.

בכל מקרה, לפי ידיעות בתקשורת העולמית, מתנהלת כרגע חקירה נגד החברה בחשד למעילה בכספי לקוחות, כאשר לפי הערכות, כ-700 מיליון דולר מכספי הלקוחות נעלמו, וחלקם של הלקוחות הישראליים עדיין לא ברור.

תזכורת לימי ליהמן ברדרס

כאמור, רשות ני"ע פנתה לגופים המפוקחים על ידה, שהם חברות תעודות הסל, קרנות הנאמנות וחברי הבורסה, וגופים אלה חשופים ל- MF Global בכמה דרכים. דרך אחת נובעת מהיותו של MF ברוקר זר, שמוכר וקונה עבור הברוקר המקומי ני"ע זרים.

ככזה, משמש MF Global כנותן שירותי משמורת על ניירות הערך, כלומר הוא מחזיק בניירות הערך עבור הלקוח. במקרים כאלה, ני"ע רשומים על שם הלקוח, ולכן סביר להניח כי במקרה של פשיטת רגל נכסים אלה נחשבים לבטוחים.

דרך נוספת באמצעותה קשורים הגופים המקומיים עם MF Global היא על ידי הפקדת ביטחונות עבור לקוחות שסוחרים באופציות וחוזים עתידיים באירופה. ביטחונות אלה אמנם רשומים על שם הלקוח, אך הם מופקדים כפיקדונות לכל דבר, ולכן נחשבים לפחות בטוחים.

על אף שהאירועים שונים ככל הנראה בעוצמתם, לא ניתן היה להימנע היום מלהיזכר בקריסתו של בנק ההשקעות ליהמן ברדרס ב-2008. גם אז התברר כי לגופים ישראלים חשיפה לבנק שקרס, אולם אז היה מדובר במאות מיליוני שקלים, שחלקם ירדו לטמיון.

MF הפכה לקורבן האמריקני הגדול של המשבר באירופה

הניסיון של ג'ון קורזין, מנהל גולדמן זקס לשעבר, לחדש את הקריירה שלו בוול סטריט התרסק אתמול (ב') כאשר חברת הברוקרים שלו לחוזים עתידיים, MF Global Holdings, הגישה בקשה להגנת פשיטת רגל, בעקבות הימורים גרועים על אג"ח במרחב האירו.

קורזין, בן 64, שכיהן בעבר כסנטור ואחר כך כמושל מדינת ניו ג'רזי, ניסה להפוך את MF Global, חברה בת יותר מ-200 שנה, למיני גולדמן זקס על ידי ביצוע הימורים מסוכנים יחסית. אך כאשר רשויות הפיקוח אילצו אותו לדווח על פוזיציות באג"ח של מדינות כמו איטליה, פורטוגל וספרד, החברה ספגה נזק תדמיתי מיידי, ושום קונה לא היה מוכן לקנות אותה או את הפוזיציות שלה.

ההתמוססות של MF Global בתוך פחות משבוע הפכה אותה לקורבן האמריקני הגדול ביותר של משבר החובות האירופי, ולפושטת הרגל השביעית בגדלה בהיסטוריה האמריקנית במונחי נכסים.

מניות החברה צנחו בשבוע שעבר כאשר דירוג האשראי שלה הופחת לזבל. מקור הבקיא בנושא מסר כי הגשת פשיטת הרגל לפי סעיף 11 (הגנה מפני נושים כעסק חי) הגיעה אחרי שדיבורים על מכירת מגוון של נכסים לקבוצה בשם אינטראקטיב ברוקרס הסתיימו בלא כלום אתמול בבוקר. היו גם סימנים לכך שכמה מהחשבונות של לקוחות של החברה, שהיו אמורים להיות מבודדים ומוגנים מיתר עסקיה, סבלו ממה שהמפקחים כינו "ליקויים אפשריים".

"מוקדם בבוקר (אתמול), הודיעה MF Global לרגולטורים שאין הסכמה על עסקת המכירה, ודיווחה על ליקויים אפשריים בחשבונות הנפרדים לחוזים של הלקוחות שמוחזקים בחברה", מסרו רשות ניירות ערך האמריקנית, SEC, ורשות המסחר בחוזי סחורות עתידיים, CFTC, בהודעה משותפת. שתי הרשויות הודיעו ש"הליכי פשיטת רגל בהובלת החברה להגנת משקיעים בניירות ערך, יהיו המסלול הזהיר ביותר כדי להגן על נכסי הלקוחות והחשבונות שלהם".

"זה התפוצץ להם בפנים"

ה"ניו יורק טיימס" דיווח מאוחר יותר אתמול שחוקרים פדרליים גילו שמאות מיליוני דולרים של כספי משקיעים נעלמו מהחברה. אתר האינטרנט של העיתון דיווח שעם סיומו של יום שני היו חסרים 700 מיליון דולר בחשבון החברה - סכום שמהווה ירידה לעומת מיליארד הדולר שהיו חסרים לפני כן. על פי הדיווח, הרגולטורים בודקים כעת אם החברה השתמשה בחלק מהכספים הללו כדי לתמוך בעסקאות נוסטרו שלה.

הרשויות הביעו "חשש עמוק" מפני יכולתה של MF Global לשרוד כעסק חי. נציבות המסחר בחוזים, CFTC, מסרה שהיא אינה שבעת רצון מכך שהחברה לא סיפקה לא את הנתונים והמסמכים שהיא נדרשה לספק. "עד כה אין ברשותנו את האינפורמציה שהייתה צריכה להיות לנו", נאמר בהודעת הנציבות.

בסופו של דבר, המפקחים והשווקים הגיבו במהירות לצרות של החברה, שייתכן שנבעו גם מהחיבה הידועה של קורזין לאורך הקריירה שלו - הן בוול סטריט והן בפוליטיקה - לנטילת סיכונים.

"הם הלכו על מה שהיה אמור להיות מסחר רווחי מאוד בחובות ריבוניים אירופיים, וזה התפוצץ להם בפנים ומוטט את החברה", אמר דייויד ווסטהאוז, סגן שיא חברת הברוקרים PTI סקיוריטיס אנד פיוצ'רז משיקאגו.

פשיטת הרגל מזכירה את קריסת ליהמן ברדרס בספטמבר 2008 בשיא המשבר הפיננסי הקודם, אך פעילים בשוק מעריכים שההשלכות שלה מוגבלות בהרבה, והן לא יסבו נזק גדול. ובכל זאת, 2,870 עובדי MF Global ושותפי הסחר שלה נשארו אתמול מבולבלים, כאשר החברה עצרה את המסחר במניותיה, אך לא הגישה בקשה לפשיטת רגל לפני פתיחת השוק בארה"ב.

"בסופו של דבר, החברה הייתה מאבדת את האמון של בסיס המשקיעים שלה", אמר מייקל אפסטין, יועץ להתארגנות עסקית בחברת CRG פרטנרס. "אני לא בטוח איך אפשר לארגן אותה מחדש. בכמה מובנים היא למעשה 'בייבי ליהמן ברדרס'".

גם לגבי החשיפה של וול סטריט ל-MF Global קיימת אי ודאות. מקור בבנק ג'יי.פי. מורגן מסר שהחשיפה של הבנק להלוואת סינדיקט של 1.2 מיליארד דולר לחברה נמוכה מ-100 מיליון דולר. דויטשה בנק רשום במסמכי פשיטת הרגל כנאמן לבעלי אג"ח בשווי מיליארד דולר, אך הבנק טרם הגיב לכך.

ברשימת הנושים גם משרד עוה"ד גרוס-חודק

קריסתו של הברוקר MF Global, חשפה את קשריו עם חברות ישראליות, שרובן הן כצפוי בתי השקעות שביצעו באמצעותו פעולות. אך החברות הפיננסיות אינן היחידות. חברת סולבר, יצרנית מוצרי הסויה שבשליטת קרן פימי ומבטח שמיר (של מאיר שמיר), דיווחה לבורסה כי יש לה חשיפה של כ-3.3 מיליון שקל לברוקר שקרס.

שם מפתיע נוסף של גוף מקומי העשוי להיפגע מקריסתו של הברוקר - גם אם בסכום שאינו מהותי - הוא משרד עורכי הדין גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות' - אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים והמובילים בישראל. לפי דיווחים בכלי תקשורת זרים, הברוקר חייב למשרד עוה"ד סכום של כ-30 אלף דולר. ל"גלובס" נודע כי MF Global הוא לקוח של משרד עורכי הדין ולכן סביר להניח כי החוב נובע משירותים משפטיים שהוענקו לו. כלי התקשורת הזרים מדווחים כי בין 50 בעלי החוב הגדולים של הברוקר, נמצאות 8 פירמות עו"ד, להן הוא חייב כ-1.6 מיליון דולר.

עשר פשיטות הרגל הגדולות ביותר בארהב בשלושים השנים האחרונות
 עשר פשיטות הרגל הגדולות ביותר בארהב בשלושים השנים האחרונות