סקר: בעקבות הירי בדרום - הכפלה בהיעדרויות מהעבודה

מבדיקת "עוקץ מערכות" עולה: אחוז ההיעדרויות בקרב עובדים ב-76 עסקים נבחרים בדרום, הוכפל במהלך הירי ■ מנכ"ל החברה: "ביישובים הקרובים העובדים רגילים לירי"

בעקבות ירי הטילים מעזה, התגברו היעדרויות העובדים ביישובים הקרובים והמרוחקים יותר לרצועה - כך עולה מבדיקה שערכה חברת "עוקץ מערכות", אשר בדקה את מצבת נוכחות העובדים באזורים הנמצאים בטווח איום הטילים.

מהבדיקה עולה כי בשבוע שקדם לסבב הטילים הנוכחי, נעדרו ביישובים הקרובים לרצועה כ-5.7% מהעובדים (4.6% מהגברים וכ-6.7% מהנשים). לעומת זאת, בימי העימות בהם ביצעה החברה את הבדיקה - עלתה ההיעדרות הממוצעת בכמעט כפליים - לרמה של 10.5% (8.7% מהגברים וכ-11.5% מהנשים).

מבדיקת הנתונים לגבי היישובים המרוחקים מרצועת עזה, נעדרו בשבוע שקדם לסבב הטילים 5.4% מהעובדים (4.2% מהגברים ו-6.4% מהנשים). בימי העימות השבוע עלתה ההיעדרות ביותר מפי 2 - לכ-11.3% (7% מהגברים וכ-17.2% מהנשים).

"העובדים רגילים לירי"

הבדיקה של חברת עוקץ נעשתה על נתוני אמת המדווחים ממערכות הנוכחות כפי שהיו בימים ראשון ושני השבוע (בתאריכים ה-30-31 באוקטובר), בהם התחולל הסבב האחרון של ירי הטילים - בהשוואה לימים ראשון ושני בשבוע שעבר, היו ימים "שקטים".

את הבדיקה ביצעה החברה על נתוני 76 עסקים במגזרים שונים, בהם מועסקים בסך-הכל כ-4,00 עובדים, והיא לקחה בחשבון את כל ההיעדרויות למעט מילואים.

"נשים נעדרו הרבה יותר מגברים ככל הנראה בגלל השבתת מערכת החינוך", אמר עמי ברגמן, מנכ"ל משותף ב"עוקץ מערכות". "יש לציין כי ביישובים הקרובים לרצועה הייתה עלייה מתונה יותר בהיעדרויות משום שלדעתנו, העובדים רגילים לירי ובשבילם זה מצב כמעט רגיל".

מומחי חברת דטה פקס - מרכז המידע הישראלי ליחסי עבודה, שכר וחישובים, מסבירים, כי חוקי העבודה אינם מתייחסים למקרים של הפסקות בעבודה או היעדרות מעבודה כתוצאה ממאורעות חיצוניים או מחמת "כוח עליון": "שעות עבודה מוגדרות בחוק שעות עבודה ומנוחה כ'זמן שבו עומד העובד לרשות העבודה...', לכן, אם עובדים ייעדרו מעבודתם מיוזמתם, במצב כמו זה השורר כיום בדרום הארץ, מצב אשר אינו בשליטת המעביד, הם לא יהיו זכאים, על-פי החוק, לתשלום שכרם, אלא בהתקיים הסכם מיוחד בין הצדדים".

"במקרה בו עובדים הגיעו לעבודתם בתחילת יום העבודה אך מעבידם הורה להם, במהלך יום העבודה, לחזור לביתם או - שמלכתחילה הודיע להם המעביד לא להגיע כלל לעבודה - במקרה כזה", מציינים מומחי דטה פקס, "הם יהיו זכאים לשכר עבודה עבור אותו יום".