מה קרה למניית העם

המשקיעים בטבע והאנליסטים ממתינים בכיליון עיניים לעדכונים בנוגע למנועי הצמיחה

רק לפני שנה וחצי נסחרה מניית טבע במחיר גבוה מ-60 דולרים. כיום היא נעה סביב 40 דולרים. וזה עוד אחרי התאוששות משפל של כמה שנים, רק לפני שבועות מספר, עם צניחה לשער 35 דולרים.

טבע היא עדיין החברה הישראלית הגדולה ביותר בנאסד"ק, עם שווי שוק של 36.4 מיליארד דולרים, ועם חברות במדד המכובד נאסד"ק 100. אך הירידה במחיר המניה משקפת לא רק את מצב הכלכלה העולמית, אלא גם רצף של חדשות מאכזבות שהגיעו מטבע בתקופה הנוכחית.

המשקיעים מתייחסים בעיקר לפעילות האינובטיבית של החברה (כלומר בתחום התרופות המקוריות): כבר תקופה ארוכה קיים חשש מהתלות הגדולה של טבע בקופקסון, התרופה לטיפול בטרשת נפוצה, שלפי הערכות אחראית על יותר מ-30% מהרווחים. ככל שהקופקסון ממשיך לצמוח הדבר רק מגדיל את החששות.

טבע פועלת כדי לגוון את הפעילות שלה, ובין היתר היא מפתחת את ה-Laquinimod, גם היא תרופה לטיפול בטרשת נפוצה, אך כזו שניתנת בבליעה, בניגוד לזריקת הקופקסון. בקיץ האחרון טבע אכזבה את המשקיעים כשתוצאות של ניסוי קליני בתרופה הראו שהיא לא עמדה ביעד המרכזי של הניסוי, אלא לאחר תיקון סטטיסטי. בטבע עדיין אופטימיים בנוגע לאישור התרופה לשיווק, אך בשוק הספקנות גברה.

במקביל, המתחרה ביוג'ן פרסמה תוצאות טובות לתרופה מתחרה שהיא מפתחת, וכל דיווח חיובי של ביוג'ן מרעיד את מניית טבע.

בכל הקשור לתוצאות הפיננסיות, המחצית השנייה של 2011 אמורה להיות חזקה יותר מהמחצית הראשונה.

המשקיעים והאנליסטים ממתינים בכיליון עיניים לעדכונים ולהסברים באשר למנועי הצמיחה של טבע, שאמורים להוביל למחצית חזקה יותר, וכן בנוגע למה שצפוי לקרות ב-2012, עם השלמת הרכישה של ספאלון.