גבירתי, יו"ר האופוזיציה

אם יחימוביץ' תתנהל נכון היא עוד תחליף את לבני כראש האופוזיציה, לפחות בדימוי הציבורי

בין סיום מושב הקיץ לפתיחת מושב החורף מפרידים שני אירועים בעלי השלכות פוליטיות משמעותיות, לא רק על מחולליהם אלא על המערכת הפוליטית כולה. ראש הממשלה בנימין נתניהו חתם על עסקת שליט ונישא מאז על גלי פופולריות שחיזקו אותו ואת הקואליציה בראשותו, וח"כ שלי יחימוביץ', שיצאה לפגרה הארוכה כמועמדת, שבה היום כיושבת ראש נבחרת של מפלגת העבודה.

בחירתה כבר עוררה תזזית במערכת הפוליטית: הסקרים מבטיחים לעבודה בראשותה עלייה דרמטית במספר המנדטים על חשבון קדימה שהצטמקה, ובקדימה התעצמו מאוד הקולות הדורשים הקדמת ההתמודדות בין ציפי לבני לשאול מופז. שבועות אחדים אחרי בחירתה אפשר לדבר על "אפקט יחימוביץ'". ספק אם הוא היה מתרחש לו מי מעמיתיה המועמדים היה נבחר במקומה.

לביסוס מעמדה כיושבת ראש העבודה, מושב החורף של הכנסת חשוב מאין כמוהו. אם תשכיל להתנהל נכון היא יכולה להחליף את ציפי לבני כיושבת ראש האופוזיציה, לפחות בדימוי. אם תטעה, היא עלולה להתחיל להיראות כאפיזודה פוליטית, בדומה לכמה מקודמיה בראשות המפלגה, שידעה טוב מכל מפלגה אחרת לירות לעצמה ברגל.

מבחן עמיר פרץ

יחימוביץ' צריכה קודם כל להפגין שהיא הפנימה את העובדה שהיא אינה סוליסטית עוד, אלא עומדת בראש צוות. היא חוזרת מהפגרה בראש סיעה בת שמונה חברי כנסת, ועליה לעשות כל מאמץ לשמר את כולם תחת מסגרת פוליטית אחת עד סיום המושב.

עמיר פרץ לא יעשה לה חיים קלים. הדרישה שהעלה לקיים התמודדות מול יושב ראש ההסתדרות עופר עיני, היא המבחן הראשון שלה. פרץ בוחן אותה עכשיו. יחימוביץ' יודעת שאם תמשיך להתגושש איתו, עשוי הדבר לפגוע לא רק בו, אלא גם בה.

מאידך, היא איננה יכולה להיענות לכל בקשה פוליטית שנועדה להביך אותה או לטלטל את מעמדה. אם תתרצה פעם אחת, אין ספק שיבואו תביעות נוספות - פרץ עשוי, למשל, לבקש שריון למקום השני ברשימה, ויחימוביץ', שנבנתה על פוליטיקה אחרת, שאיננה מכירה במפקדי ארגזים או בשריונים - תעשה טעות פטלית אם תסכים לכך.

המבחן הביטחוני

יושבת ראש העבודה תיאלץ להתמודד במושב הנוכחי עם סדר יום מדיני-ביטחוני. תמו שש שנים של פעילות פרלמנטרית בלעדית בתחום החברתי-כלכלי. נתניהו, שמאז ומעולם ראה עצמו חזק בתחום המדיני-ביטחוני יותר מבתחום החברתי, יעשה הכול לעצב את סדר היום הציבורי בתחום המוכר לו. יחימוביץ' טרם עברה את טבילת האש שלה בתחום הזה. לברך על עסקת שליט היה קל. לעצב לעבודה סדר יום מדיני משלה, יהיה קשה פי-כמה.

הירי המתחדש מרצועת עזה והתגובה האווירית הישראלית עשויים להחזיר את סדר היום הביטחוני מהר מן הצפוי. עם כל הכבוד למחאות הצדק החברתי, כשנופלים גראדים דעת הקהל נתונה קודם כל לאיום הביטחוני. מה תאמר אז יחימוביץ'? מה יהיה הקו שבו תנקוט? היש לה בכלל סדר יום ביטחוני? נטל ההוכחה עליה, ועליה בלבד. היא תעשה בחוכמה אם תשתף בעניין הזה כמה וכמה בעלי ניסיון ממפלגתה - הרצוג, פואד, פרץ. כן גם פרץ. עוד לא נולד פוליטיקאי שאיננו אוהב שמשתפים אותו.

בחלוף שש שנים מהמעבר מהתקשורת לפוליטיקה, שלי יחימוביץ' היא פוליטיקאית בכל רמ"ח אבריה. היא אומנם מכירה היטב את התקשורת ואין כמוה לדעת איך לנצל אותה לצרכיה, אבל גם רזי הפוליטיקה וסמטאותיה הצדדיות כבר נהירים לה. היא נשכנית, ביקורתית ופופולרית. בניגוד לעמיתיה, היא לא תסתפק בביקורת על ממשלת נתניהו, אלא תנעץ שיניים גם בקדימה. שם מאגר הקולות שלה. משם היא תוכל להמריא. לקדימה יש סיבה טובה להיות מודאגת במושב החורף הנוכחי.

מבחן קדימה

שלי יחימוביץ' יכולה בהתנהלות מושכלת, חכמה ונכונה, להפוך במושב הזה להיות יושבת ראש האופוזיציה בפועל. גם אם התואר המכובד יישמר לציפי לבני. ואולם, תפקידה הראשי של אופוזיציה הוא לפעול לקיצור ימיה של הממשלה המכהנת. כך נהגו ראשי אופוזיציה בעבר, כולל בנימין נתניהו, כשעמד בראש סיעה בת שנים-עשר חברי כנסת מול ממשלת אולמרט. נתניהו הוכיח ש-12 מנדטים יכולים לגרום כאב ראש גם לקואליציה שבה יש למפלגה הראשית, קדימה, עשרים-ותשעה חברים.

ליחימוביץ' זה יהיה יותר מסובך, כי על מנת להטריד את הממשלה היא זקוקה לשיתוף פעולה של קדימה. מבחינתה יהיה זה לא פשוט לתקוף את מפלגת האופוזיציה הראשית ובה בעת לשתף איתה פעולה על מנת להוביל לבחירות חדשות.

עם פתיחת מושב החורף אפשר לקבוע שהוא יהיה משמעותי לשתיים: לציפי לבני ולשלי יחימוביץ'. האחת עלולה לסיים אותו כיושבת ראש לשעבר של קדימה, והשנייה כמנהיגה בפועל של האופוזיציה.

הכותב הוא מגיש "הכול דיבורים" ברשת ב' ופרשן פוליטי