ועדת הכספים מתנגדת להמלצות המיסוי של טרכטנברג

חברי ועדת הכספים מתנגדים להפסקת הפחתת המס למעמד הביניים ■ יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני: "אולי נתניהו מוביל היום בסקרים, אבל בתוך דקות הכול יכול להתהפך במזרח התיכון"

חברי ועדת הכספים נחושים להצביע כבר בתחילת שבוע הבא על שינויים מרחיקי לכת במערכת המס, אשר מנוגדים באופן בוטה לאלו שהמליצה הוועדה לשינוי כלכלי-חברתי בראשות מנואל טרכטנברג. בדיון מיוחד שהקיים היום יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) עלה כי רוב חברי ועדת הכספים מתנגדים נחרצות להפסקת הפחתת מס הכנסה למעמד הביניים (אלו שמשתכרים בין 8 ל-14 אלף שקל). זאת, בניגוד להמלצות ודעת טרכטנברג שהמליצה לבטל כליל את כל הרפורמה במס על יחידים.

כמו כן, חברי ועדת הכספים נוטים להתנגד להעניק נקודות זכות לאבות של ילדים עד גיל 3 ומבקשים לשנות את ההוראה, כך שנקודות הזכות לילדים יינתנו לפי משק בית ולא לפי גבר או אישה. פרידה ישראלי, הממונה על הכנסות המדינה במשרד האוצר התנגדה למהלך וסברה כי הוא אינו ישים, שכן אין אפשרות למסות "תא משפחתי" ולצורך כך נדרש הצהרת הכנסות כוללות, דבר שאינו קיים בישראל.

כמו כן, דרש יו"ר הוועדה להגדיל משמעותית את מס ההכנסה השלילי, מעבר לשיעורים שקבעה ועדת טרכטנברג. כמו כן, דרש להכניס הכרה בריבית על משכנתא כהוצאה לצורך חישובי מס ליחידים, דבר שרשות המסים והאוצר פסלו זה מזמן. "בטרכטנברג אין מענה לנושא הדיור. שראש הממשלה לא יתרשם מהסקרים המחמיאים. אנחנו במזה"ת והכל יכול להשתנות ברגע אחד", ביקר גפני.

בשבועות האחרונים הטיח גפני ביקורת קשה על דו"ח טרכטנברג כולו והגדיר אותו כ"עלבון" לחברי ועדת הכספים. "ראש הממשלה מינה את הוועדה הזו המורכבת מ-60 חברים. אפילו אישרנו להם תקציב של 797 אלף שקל כדי שיוכלו לעבוד. אך בתחילת כנס הקיץ במאי, הצבענו בעד הקפאת הפחתת מס הכנסה, בעד הקפאת העלאת הבלו, על הגדלת מס הכנסה לשכבות החזקות.

"לנו הייתה מדיניות כלכלית מאוד ברורה. אנו לא הינו צריכים כיסוי למדיניות שלנו, היו גורמים בממשלה שנקטו במדיניות, החליטו לשנותה והיו צריכים כיסוי לכך ואז הקימו ועדה. אני נעלב מהקמת ועדת טרכטנברג. לא היה בזה צורך", אמר גפני בתחילת השבוע. זו הסיבה שהוא מנסה "להקדים" את טרכטנברג ולאשר כמה יותר שינויים לפני שהמלצותיה מגיעות לוועדת הכספים.