למנהיגי ה-G20 נמאס: דוחקים באירופה לסיים המשבר

ר"מ אוסטרליה: "חשוב מאוד שהמנהיגים באירופה יפעלו" ■ נשיא רוסיה על האירו: "עלינו לשמר את אחד המטבעות הגדולים בעולם"

מנהיגי מדינות ה-G20 מתחילים לגלות סימנים של עצבנות כלפי אירופה; פורום המדינות הוציא הודעה ובה קריאה לאירופה לסיים את המשבר הפוליטי ולקדם במהירות את התוכנית הכוללת לפתרון משבר החוב, בדיוק ביום שבו ממשלת יוון עלולה להתפרק וראש הממשלה פפנדריאו להתפטר.

"חשוב מאוד שהמנהיגים באירופה יפעלו", אמרה לסוכנות בלומברג ראש ממשלת אוסטרליה, במהלך הפסגה שנערכת בקאן שבצרפת. קריאות דומות נשמעו גם מכיוון מנהיגי ארה"ב, בריטניה, רוסיה וסין. נראה כי מנהיגי ה-G20 מאוכזבים מהמכשולים הרבים שמציבה אירופה, הבאים לידי ביטוי בתנודתיות בשווקים הפיננסיים ואשר מטילים צל כבד על הצמיחה העולמית.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת ניקולא סרקוזי זימנו ברביעי בלילה את ר"מ יוון גיאורגוס פפנדריאו למעין "שיחת נזיפה" בעקבות החלטתו לקיים משאל עם בארצו על תוכנית הסיוע הגדולה, במהלכה תבוצע "תספורת" של 50% לחוב היווני ויוון תקבל עוד 130 מיליארד אירו, בתמורה לשורה של קיצוצים. פפנדריאו נתון תחת לחץ פוליטי כבד להתפטר.

ואולם, בפגישתם הבהירו מרקל וסרקוזי לר"מ יוון כי משאל העם יהיה לא רק על תוכנית החילוץ, אלא למעשה על עתידה של יוון באיחוד האירופי. במילים אחרות, מרקל וסרקוזי איימו על יוון שהם העם יכשיל את תוכנית החילוץ, יהיה זה השלב הראשון בהוצאה מחוץ לאיחוד. כמו כן, יוון לא תקבל את הסיוע המיידי בסך 8 מיליארד אירו עד לאחר משאל העם.

דברים אלה הספיקו לפפנדריאו כדי לבטל את משאל העם, אך היום הוא עומד מול הצבעת אי אמון חשובה וייתכן שיחליט להתפטר. בינתיים, השווקים ממשיכים להגיב בתנודתיות והעולם דוחק באירופה לפעול ביתר שאת ולקדם את התוכנית הגדולה לפתרון המשבר.

"עלינו לשמר את אחד המטבעות הגדולים בעולם", אמר נשיא רוסיה דימיטרי מדבדב, תוך שהוא מתייחס לאירו כמובן, על רקע החששות מקריסת האיחוד. מדבדב הוסיף כי מדינות כמו סין, רוסיה, הודו, ברזיל ודרום אפריקה יסייעו לאירופה באמצעות קרן המטבע הבינלאומית. גם בריטניה תומכת בהגדלת כוחה של קרן המטבע ל-391 מיליארד דולר, כדי לסייע למדינות אירופה.