מיוחד: 14 שאלות עם העורך הכלכלי של ה"אקונומיסט"

רוברט גסט ישתתף בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" לשנת 2011 בתאריכים 11-12 בדצמבר

רוברט גסט הוא עורך המוסף העסקי של "אקונומיסט". הוא היה בעבר שליחו של "אקונומיסט" בוושינגטון. לפני כן סיקר את המצב באפריקה במשך 7 שנים. לפני שהצטרף ל"אקונומיסט" שימש ככתב בטוקיו של"דיילי טלגרף". גסט הוא מחבר הספר "היבשת האזוקה", המסביר מדוע אפריקה כה ענייה וכיצד אפשר לשנות את המצב. ספרו האחרון, "כלכלות ללא גבולות: צבי ים סיניים, מקררים הודיים והפירות החדשים של הקפיטליזם הגלובלי", בוחן את החשיבות הגדלה של ההגירה ותפוצת הרשתות. גסט ישתתף בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" 2011.

1. מהו האתגר הגדול ביותר העומד בפני העיתון היום?

"בטווח הקצר הכלכלה העולמית פוגעת בהכנסות הפרסום. בטווח הבינוני האתגר הגדול ביותר הוא הטכנולוגיה הדיגיטלית. הצעירים מצפים לקרוא את החדשות שלהם במתכונת אלקטרונית בחינם. זו בעיה אדירה לעיתונים".

2. כמה זמן לדעתך ישרדו העיתונים המודפסים?

"בתוך חמש שנים רוב האנשים יקבלו את החדשות שלהם מהמכשירים הדיגיטליים ולא מעצים מתים. אולי אפילו מוקדם יותר. המעבר הזה יהרוס רבים מכתבי העת החלשים יותר, אבל אני חושב שהעיתונים והמגזינים הטובים ביותר יוכלו לגבות כסף תמורת תכנים, ואפילו ירוויחו מהעובדה שהפצת התוכן תהיה זולה בהרבה בהשוואה לימים שבהם היו לנו מיליון חבילות עיתונים להעמיס על משאיות ולחלק לכל דלת".

3. איזו תכונה הכי חשובה לעורך כלכלי?

"צריך לתת אמון בכתבים. הם יודעים מה קורה הרבה יותר מאשר העורך במשרד הראשי. צריך להאמין להם שיספרו את הסיפור, ואז העורך מבהיר אותו, ואולי מוסיף כמה בדיחות".

4. מה מרגיז אותך הכי הרבה?

"חוקי הדיבה בבריטניה. הם מקשים מאוד על עיתונאים לשאול את השאלות הנחוצות על אנשים רעים שהם עשירים מספיק לתבוע את העיתון".

5. למי יש הדימוי הציבורי הגרוע ביותר בימינו - לאנשי עסקים, לבנקאים, לפוליטיקאים או לתקשורת?

"לבנקאים".

6. מה הכי מפחיד אותך באירופה העכשווית?

"משבר החובות. אם הוא לא ייפתר, אנחנו עלולים לסבול תקופה ממושכת של קיפאון, שיכולה ליצור הזדמנויות למפלגות פוליטיות בלתי-נעימות חדשות".

7. איזו עצה היית נותן למנהיגי אירופה?

"מדינת הרווחה הנוכחית אינה ניתנת למימון. אנשים חיים יותר ולכן הם צריכים לעבוד יותר. להעמיד פנים שזה לא כך יבטיח אולי שתיבחרו שוב, אבל האמת תישאר האמת".

8. האם היית משתתף בתנועת "לכבוש את וול סטריט" ובהפגנות הנלוות שסוחפות כעת את העולם?

"לא. אני מסכים שכל בנק שהוא גדול מכדי ליפול הוא באמת גדול מדי, אבל אני לא רוצה להרוס את הקפיטליזם".

9. מה התחזיות שלך לאירופה ולארה"ב?

"מיתון גרוע באירופה, מיתון מתון יותר בארה"ב".

10. מה מסוכן יותר לסין היום: בועת הנדל"ן, פערי ההכנסה או עודפי הנזילות?

"אף אחד לא יודע מה בדיוק קורה בסין, אבל המערכת הבנקאית נמצאת אולי כבר בדרך למשבר. ואני לא יודע כמה זמן הסינים העניים באזורי הכפרים ישלימו עם השוד שלהם על-ידי רשויות מקומיות חמסניות".

11. האם כלכלת יפן תמשיך לגמגם?

"הייתי בטוקיו לפני כמה שבועות, והמקום הזה הזדקן מאז שחייתי בו בשנות ה-90. הרחובות מלאים בנשים בנות 70 שהולכות לקניות עם האמהות שלהן. האוכלוסייה תתכווץ ב-40 מיליון נפש עד שנת 2050. בנסיבות הללו, קשה לראות איך הכלכלה היפנית יכולה לרשום צמיחה בריאה. בהכנסה לנפש הם יהיו בסדר, אבל יפן היא כוח מתפוגג בכלכלה העולמית".

12. איזו עצה היית נותן לעצמך לו היית בן 18?

"לקנות מניות של אפל ולמכור אותן ב-2011".

13. למי הייתה ההשפעה הכי גדולה עליך?

"להוריי. הם לימדו אותי להיות שקט".

14. מי הכלכלן הטוב בעולם בימינו?

"אני לא מוסמך להשיב, אבל אני אוהב לקרוא את גארי בקר".