"ב-30 השנים הקרובות לא תהיה בישראל תחנת כוח גרעינית"

ד"ר סטיליאן גלברג, ראש אגף קרינה במשרד להגנת הסביבה: "את יחסי הציבור הגרועים ביותר יש לאנרגיה גרעינית, אבל לא תמיד תחושות הבטן קשורות למציאות"

"ב 20-30 שנה הקרובות לא תהיה בישראל תחנת כוח גרעינית לייצור חשמל", כך אמר היום (ב') ד"ר סטיליאן גלברג, ראש אגף קרינה במשרד להגנת הסביבה, במושב בנושא אנרגיה גרעינית בכנס ירושלים לסביבה וטבע של החברה להגנת הטבע.

ד"ר גלברג, חבר בצוות ההיגוי לבדיקת קדם היתכנות להקמת תחנת כוח גרעינית בישראל, אמר במושב: "כל האלטרנטיבות לייצור חשמל גרועות, אבל צריך לבחור מביניהן, ונשאלת השאלה מה עדיף פחם או גרעין. אין ספק כי את יחסי הציבור הגרועים ביותר יש לאנרגיה גרעינית, אבל לא תמיד תחושות הבטן קשורות למציאות. סל האנרגיה צריך לכלול כמה שיותר מאנרגיה חלופית, אפילו 80% או 90%, אבל עדיין, צריך גם משהו שפועל כל הזמן, ולא תלוי בשמש או ברוח, כלומר עובד לפחות 8,000 שעות בשנה. כור גרעיני זה לא פצצה גרעינית, אנשים חושבים שכור גרעיני יכול להתפוצץ, זה רחוק מזה. קיימים כורים גרעיניים בטוחים בכל מצב".

לגבי עבודת הצוות אמר גלברג: "ממשלת ישראל החליטה שצריך להקים כור גרעיני כחלק מסל האנרגיה, יש וועדה שעושה עבודת קדם תכנון, שבודקת אם יש סיכוי להקמת תחנה כזו. ברגע זה יש קושי למדינת ישראל לקנות חומר רדיואקטיבי, אבל נניח שמישהו ימכור לנו - הוועדה עוד לא החליטה שום דבר, אנחנו עדיין מנסים לגייס את הידע ואת האופציות האפשריות. בכל מקרה, ב 20-30 שנה הקרובות לא יהיה פה כור גרעיני לייצור אנרגיה, אם זאת השאלה".

האם הירוקים בדרך למועצת הנפט?

במושב אחר שהתקיים בכנס לא פסל נציג משרד התשתיות צירוף נציג "בעל רקע סביבתי" למועצת הנפט.

מועצת הנפט היא הגוף שבידיו הסמכות להחליט על חלוקת רישיונות לחיפושי נפט. על-פי חוק הנפט מ-1952 יושבים במועצה נציגי ציבור שממנה שר התשתיות. על רקע תגליות הגז האחרונות תבעו האוצר והמשרד להגנת הסביבה זכות למנות חברים למועצה מטעמם. הניסיון למנות את חברי המועצה נעשה באמצעות חוק ההסדרים אך נתקע בכנסת בעקבות הסתייגויות שהגיש ח"כ דב חנין. שר התשתיות ד"ר עוזי לנדאו מתנגד למינוי נציג המשרד להגנת הסביבה ורואה בכך רואים בכך ניסיון להתערב בעניינים שנמסרו לשיקול דעתו המקצועי של המשרד.

בדיון שנערך היום במסגרת כנס אנרגיה וסביבה של החברה להגנת הטבע שאל ח"כ דב חנין את נציג משרד התשתיות יוסי וירצבורגר מדוע הוא מתנגד למינוי נציג המשרד להגנת הסביבה למועצה.

"לא אמרתי שהמשרד מתנגד למינוי נציג בכעל רקע סביבתי", השיב וירצבורגר, מנהל מינהל רישוי אוצרות טבע במשרד התשתיות. במשרד התשתיות מציינים שביוזמתם סופח לאחרונה איש המשרד להגנת הסביבה ליחידת הממונה על הנפט.