לשכת עוה"ד: 52% נכשלו בבחינה בכתב, רובם בוגרי מכללות

הלשכה מדגישה כי כ-90% מכלל בוגרי אוניברסיטת ת"א והאוניברסיטה העברית שניגשו בפעם הראשונה לבחינה - עברו אותה ■ "הישגי הנבחנים בחלק מהמכללות נמוכים בהרבה"

לשכת עורכי הדין פרסמה היום (ד') את תוצאות בחינת ההסמכה בכתב למקצוע עריכת הדין, שנערכה ביום חמישי שעבר בגני התערוכה בתל-אביב.

מהנתונים עולה כי יש בסיס למחאת המתמחים בימים האחרונים כנגד המבחן: רק 62% מהמתמחים שניגשו למבחן בפעם הראשונה עברו את המבחן, בציון ממוצע של 66 - נקודה בלבד מעל הציון העובר.

התוצאות חריפות יותר כשבוחנים אותם מנקודת מבט של כלל הנבחנים: 52% מכלל הנבחנים נכשלו במבחן, וגם הציון הממוצע הכללי הוא נכשל, ועומד על 62.3.

הבחינה בכתב כוללת 100 שאלות ב-5 פרקים, וכדי לצלוח אותה יש להשיב נכונה על 65 שאלות בסך-הכול, או על 60% מהשאלות שבכל פרק.

רבים מהנבחנים ביום חמישי העלו טענות כי השאלות בבחינה נוסחו באופן בעייתי, היו שאלות על עניינים חריגים במיוחד, ולשאלות שונות כלל לא הייתה תשובה. לטענתם, המבחן היה ניסיון להכשיל אותם ולחסום בפניהם את שערי המקצוע, ותו לא.

על הרקע הזה נולדה בימים האחרונים מחאת המתמחים למשפטים, אשר מבקשים לשנות את שיטת בחינות ההסמכה. אתמול (ג') שיגרו ראשי מאבק המתמחים למשפטים מכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו; שר המשפטים, יעקב נאמן; יו"ר ועדת החוקה, ח"כ דוד רותם; נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש; יו"ר לשכת עורכי הדין, דורון ברזילי; וגורמים נוספים בלשכה, במסגרתו הם מבהירים כי בכוונתם להילחם נגד הגבלת חופש העיסוק שלהם באמצעות מבחן ההסמכה - אותו הם מכנים "מבחן זיכרון" - שאין בינו לבין מקצוע עריכת הדין שום קשר.

בהמשך לכך התקיימה הבוקר הפגנת מתמחים מול משרדי לשכת עורכי הדין בתל-אביב.

נראה כי הלשכה מתעלמת מתלונותיהם של המתמחים ודווקא מדגישה בהודעתה כי מהתוצאות הבחינה האחרונה עולה כי כ-90% מכלל בוגרי אוניברסיטת תל-אביב והאוניברסיטה העברית שניגשו בפעם הראשונה לבחינת ההסמכה בכתב של לשכת עורכי הדין - עברו את הבחינה. הציון הממוצע של בוגרים אלה עומד על כ-74 נקודות - 9 נקודות מעל הציון העובר.

לבחינה ניגשו 1,995 מתמחים ומתמחות, כשליש מתוכם נבחנים שניגשו למבחן בפעם השנייה והשלישית - ונתון זה, כך טוענים בלשכה, הוא שהשפיע על הציון הממוצע ואחוז הנכשלים הכללי במבחן.

בהודעת הלשכה צוין כי "משקל הנבחנים החוזרים על הבחינה בפעם השנייה ובפעם השלישית במועד זה גדול בהרבה משנים עברו ועומד על 665 - המהווים 33% (שליש) מכלל הנבחנים. מאחר שהישגיהם של נבחנים חוזרים נמוכים מאוד ביחס להישגי הנבחנים בפעם הראשונה, משקלם הגבוה הוריד את אחוזי המעבר בבחינה".

הלשכה מפנה את האצבע המאשימה ואת האחריות לתוצאות הנמוכות אל המכללות. "ראוי לציון הוא המספר הגדול לעומת העבר של הנבחנים מקרב בוגרי המכללות ומקרב מי שלא למדו משפטים בישראל: 1,635 מתוך כלל 1,995 הנבחנים. אלה מהווים כ-82% מכלל הנבחנים במועד זה", נכתב בהודעה, וכן צוין כי "ככלל, הישגיהם של הנבחנים בחלק מהמכללות, ומקרב מי שלא למדו משפטים בישראל, נמוכים בהרבה ביחס להישגיהם של בוגרי האוניברסיטאות. גם נתון זה הביא לירידה באחוז העוברים במועד זה".

התפלגות הישגי המתמחים שניגשו לבחינה בפעם הראשונה, על פי מוסדות הלימוד
 התפלגות הישגי המתמחים שניגשו לבחינה בפעם הראשונה, על פי מוסדות הלימוד

תוצאות הבחינות לפי מספר הפעמים שנבחנים ניגשו לבחינה
 תוצאות הבחינות לפי מספר הפעמים שנבחנים ניגשו לבחינה

המתמחים: המאבק יחריף

עם פרסום תוצאות המבחן הודיעו מובילי מאבק המתמחים, בהם כפיר כחלון ויניב לנקרי, כי הם מתכוננים להחרפת המאבק. הצעדים הבאים המתוכננים הנם ריכוז מאות הערעורים על המבחן והגשתם לוועדה הבוחנת; קיום פגישה עם ראש לשכת עורכי הדין בימים הקרובים; ופגישה עם מנכ"ל משרד המשפטים וח"כ מירי רגב בשבוע.

מטרות מאבק המתמחים:

1. קביעת מועדי בחינה נוספים בשנה.
2. החזרת הזכאות לדמי אבטלה למתמחים בתקופת הלימודים לבחינה.
3. הסדרת שוק עריכת הדין בחקיקה ולא באמצעות מבחן ההסכמה. כינוס ועדה שתקבע את הקריטריונים לקבלה ללשכה בהתבסס על ידע משפטי, יכולת ביצוע ויכולות אישיותיות.
4. הורדת הציון העובר במבחן נובמבר 2011, מתוך הכרה בחריגותו, הקושי ואי-הסבירות של השאלות בו.