אסור לתת למחאה לדעוך

שולחים לתקשורת את מה שמוכר: עלמות חן שמכריזות בטון בטוח שמי שימתין - יפסיד

מכיוון שבשוקי המניות והמט"ח אין חדש, הפעילים אובדי עצות וממתינים דרוכים למוצא פיהם של מנהיגי אירופה שבעצמם לא יודעים מה לעשות, החלטתי להקדיש עוד טור למחאה הגוועת.

אני מצדיע למארגני המחאה - למרות גילם הצעיר ונסיונם הקצר, הצליחו לעורר ציבור ולהוציא את ההמון האדיש, שקיבל במשך שנים בהכנעה כל גחמה פוליטית וכלכלית מבית מדרשם של ממשלות ישראל, החברות הממשלתיות והפרטיות, להפגין ברחובות.

המנהיגות הפוליטית נקטה באסטרטגיה שנועדה לבודד את המוחים ולהציגם כקבוצות שוליים שכל מטרתן לפגוע בשלטו. אז הגיע פסטיבל גלעד שליט והמשבר הפיננסי באירופה ודחקו את המחאה מהכותרות וסייעו לפוליטיקאים להשתיק אותה.

כלכלני בית ההשקעות מיטב הכריזו השבוע שמדד המחירים לצרכן משקף את דעיכת המחאה. אף אחד מאתנו לא יכול לקבוע בוודאות אם יש כאן שיתוף פעולה מתוכנן בין היצרנים, היבואנים והמשווקים, אך אני מאמין שהטקטיקה של שלושת הגורמים הללו היא אחת וברורה: הפחתת מחירים לפרק זמן קצר ברעש תקשורתי גדול והחזרת המצב לקדמותו כעבור פרק זמן קצר כשקולות המחאה ייגווע. זה קרה מהר מדי. הם בונים על כך שנמשיך להיות ציבור מטומטם ואדיש, אפילו אם יצאנו מהקונכיה שלנו לפרק זמן קצר.

ראו לדוגמא את הקבלנים, אשפי מופע היחצ"נות של 2009. לפני כשנתיים, במהלך שיווקי מבריק, ביטלו הקבלנים את תכניותיו הגרנדיוזית של שר הבינוי והשיכון החדש ד'אז אריאל אטיאס, ושכנעו את הציבור לרדת מהגדר ולהסתער על כל פיסת נדל"ן.

המחאה אילצה את הממשלה להתיישב, לחשוב ולצאת בתכניות רציניות יותר וליישמן במהרה וכפי שאנו רואים יש ניצנים של הצלחה - המחירים עוצרים. גם הקבלנים מבחינים בכך וכתגובה פועלים בדרך שבה פעלו בעבר:

הם שולחים לתקשורת את מה שמוכר - ואני מקווה לא להיות מותקף בגין סקסיזם כי אני ממש לא כזה - עלמות יפות תואר המנסות לשכנע אותנו בטון בטוח לגמרי שהמחירים לא ירדו, ושמי שימתין יפסיד.

בינתיים התגוששות בין הקבלנים לקונים נמשכת: הקבלנים הזדרזו להכריז בשמחה על הסתערות אלפי מתעניינים על יריד הדירות בסוף השבוע הקודם, אולם "שכחו" לציין שהקונים חיפשו הוזלות משמעותיות ומשלא מצאו אותן, מספר העסקאות שנחתמו היה קטן מאד.

שאפו לקונים הפוטנציאליים.

עוד כמה חודשי איפוק והיצע שיגדל והמחירים ללא ספק ימשיכו לרדת. אל תצפו לקריסה. קריסת מחירים היא תוצאה של מיתון עולמי. אם המשבר באירופה ימשיך להתפתח, זה יגרום לירידת המחירים כאן והיא תהיה חדה יותר.

אם ברצוננו בעתיד טוב יותר עלינו לתמוך במחאה. כרגע יורקים עלינו ואנחנו אומרים שזה גשם. אם אתם מרגישים עם זה נוח - שיבושם לכם. אם לא, תנו יד למאבק והחרימו את מי שעושה מאתנו צחוק.

  • יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
  • אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי
  • החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד