זבז'ינסקי: "ארה"ב יכולה להמשיך לצמוח גם ללא אירופה"

כלכלן המקרו של דש בית השקעות: "אם השווקים והמערכת הפיננסית באירופה לא יתייצבו, ארה"ב תידבק במשבר דרך הערוץ הפיננסי ותפגע גם הצמיחה של הכלכלה האמריקנית"

"בחיזוי הצמיחה לשנת 2012 יש לקחת בחשבון תסריט בינארי. אילו המשבר באירופה ייצא מכלל שליטה, ההשפעה על הצמיחה בעולם ובישראל עלולה להיות הרסנית באופן שקשה להעריך. במידה והמצב הפיננסי באירופה יתייצב והמשק האירופאי לא יכנס למיתון עמוק, המשק הישראלי צפוי לצמוח, על פי ההערכות שלנו, בקצב של כ-2.5%-3.0%", כך כותב אלכס זבז'ינסקי, כלכלן המקרו של דש בית השקעות, בסקירתו השבועית.

בנוגע למצב בארה"ב ואירופה מציין זבז'ינסקי כי הנתונים הכלכליים המתפרסמים בארה"ב ממשיכים להפתיע לטובה, למרות התגברות אי הודאות במערכת הבנקאית האמריקאית, כפי שבא לידי ביטוי באינדיקאטורים שונים. יותר מ-60% מהנתונים הכלכליים שהתפרסמו בארה"ב מתחילת החודש היו טובים מהתחזית. מנגד, כשני שליש מהנתונים שהתפרסמו באירופה אכזבו את התחזיות. הן הסקטור הצרכני והן הסקטור היצרני בארה"ב הפתיעו לטובה את החזאים בשבוע שעבר, ומצביעים על ההתרחבות בפעילותם בחודשים האחרונים.

כיום הסיכוי לצמיחה בארה"ב, למרות ההאטה באירופה, עשוי להיות אף גבוה יותר מתקופות דומות בעבר. זאת בגלל קיומו של הגוש הכלכלי המשמעותי שלא היה בעבר שמורכב ממדינות המתפתחות אשר ממשיכות להציג צמיחה גבוהה מאוד ולסייע גם לכלכלת ארה"ב. יחד עם זאת, התנאי ההכרחי לכך שארה"ב תוכל להמשיך ולהציג צמיחה מתונה, למרות הסטגנציה באירופה, צריך להיות רגיעה של המשבר הפיננסי. "אם השווקים והמערכת הפיננסית באירופה לא יתייצבו, ארה"ב תידבק במשבר דרך הערוץ הפיננסי ותפגע גם הצמיחה של הכלכלה האמריקנית".

בנוגע לריבית בארץ מעריך זבז'ינסקי כי בסופו של דבר הריבית תרד תוך מספר חודשים אל רמה של כ-2.25%-2.5%. "ייתכן שבעקבות דברי הנגיד, הריבית תישאר ללא שינוי במועד הקרוב. יחד עם זאת, קצב האירועים של התקופה האחרונה עלול להוביל את בנק ישראל עד למועד החלטת הריבית ב-28 בנובמבר להורדה אף בשיעור גבוה יותר מ-0.25%".