נדחתה תביעת לשון הרע של נועם פדרמן נגד "ארץ נהדרת"

השופט עודד שחם דחה על הסף את תביעתו של פדרמן נגד זכיינית ערוץ 2 קשת: "מדובר במערכון סאטירי, ועל כן יש להבין את הדברים המובאים בו בהקשר זה"

שופט בית המשפט השלום בירושלים, עודד שחם, דחה על הסף את תביעת לשון הרע שהגיש נועם פדרמן נגד זכיינית ערוץ 2 קשת בגין מערכון ששודר בתוכנית "ארץ נהדרת".

המערכון נשוא התביעה עסק בדרכי התנהגותם והתבטאותם של קבוצת קיצונים מקרב תושבי היישוב היהודי בחברון. המערכון הוצג כסדרה קומית דמיונית כחלק משידוריה של "הטלוויזיה הלאומנית". במסגרת המערכון הוצגו דמויות הפוגעות בחיילי צה"ל וכן כאלה המתעללות בערבים. שמו של נועם פדרמן לא נזכר במערכון עצמו אלא אך בכתוביות בסוף המערכון, כביכול כיוצר הסדרה.

בתביעתו טען פדרמן כי במסגרת המערכון האמור פורסמה עליו לשון הרע, שכן הוא הוצג בו כמי שכתב את המערכון וכן כמי שדוגל בפגיעה בחיילי צה"ל ובערבים וכן כמי שעושה שימוש בביטויי נאצים כלפי חיילי צה"ל.

בית המשפט קיבל את טענות הנתבעים, שיוצגו על-ידי עורכי הדין יגאל קווה ושלמה מנחם ממשרד רון גזית רוטנברג ושות', ודחה את תביעתו של פדרמן על הסף.

השופט עודד שחם קבע כי המערכון הינו מערכון סאטירי, ועל כן יש להבין את הדברים המובאים בו בהקשר זה. שחם הדגיש כי המערכון ממוקם בתוך תוכנית סאטירה, וקבע כי אמירה הומוריסטית אינה מתפרשת כטענה עובדתית, ובמקרה זה אין בה משום לשון הרע במובן החוק. לדבריו, במערכון האמור בולט הממד של ההקצנה והגיחוך.

השופט אף ציין כי כאשר הפרסום עוסק באיש ציבור, יש לתת משקל מכריע לעיקרון חופש הביטוי. "מן הרגע שמתעורר דיון ציבורי שאינו במישור עובדתי, עמידותו של הנפגע צריכה להיות גבוהה יותר, ועליו להיות נכון לספוג הערות ביקורתיות המתייחסות לדיון זה", אמר שחם.

מולי שגב, העורך הראשי של "ארץ נהדרת", מסר בתגובה: "פסק הדין ניתן בעיתוי שאין מוצלח ממנו כדי להעביר מסר חד-משמעי לטובת חופש הביטוי במדינת ישראל. בכל מקרה, לא ניתן ליוזמות החקיקה כאלה ואחרות להרתיע אותנו מהבעת עמדה סאטירית בענייני היום".