משפחת מחבל שרצח 3 אנשים תבעה קצבת שארים - ונדחתה

נקבע כי החוק השולל זכאות לגמלת שארים ממשפחות של מחבלים הוא חוקתי ■ "זו עמדה לגיטימית לסבור כי ביצוע פשעים לאומניים מהווה סכנה חמורה במיוחד לציבור"

הרצחת וגם ירשת? בית הדין האזורי לעבודה בירושלים דחה היום (ה') תביעה לקצבת שארים שהגישה משפחתו של המחבל חוסאם דוויאת, שרצח 3 אנשים בפיגוע דריסה בירושלים ביולי 2008, בשל העובדה שמותו נגרם אגב ביצוע פשע מתוך מניע לאומני.

במסגרת פסק הדין דחה השופט דניאל גולדברג את טענת המשפחה, לפי סעיף 326 לחוק הביטוח הלאומי - השולל זכאות לגמלת שארים ממשפחות של מחבלים שנהרגו כתוצאה מפעילות טרור - אינו חוקתי.

המשפחה טענה, בין היתר, כי סעיף 326 אינו חוקתי בשל כך שהוא מפלה שלא כדין בין שאיריו של מבוטח שנפטר עקב מעורבותו בפשע פלילי "רגיל", שזכאים לקצבה - לעומת שאירי מבוטח שנפטר בקשר עם ביצוע פשע מתוך מניע לאומני, שאינם זכאים לקצבה.

ואולם, השופט קבע: "זו עמדה לגיטימית (של המחוקק) לסבור כי ביצוע פשעים מתוך מניעים לאומניים, ללא קשר לזהות הלאומית של מבצע הפשע, מהווה סכנה חמורה במיוחד לשלום הציבור, אף יותר מפשעים 'סתם', בשל העובדה שבישראל ישנו סכסוך לאומי היסטורי שלמרבה הצער הינו עקוב מדם".

ביולי 2008 נורה דווידאת למוות על-ידי כוחות הביטחון לאחר שבמהלך נהיגה על דחפור שבו עבד הוא נסע ברחוב יפו בירושלים, דרס מספר מכוניות וגרם למותם של 3 אנשים ולפציעתם של 3 אנשים נוספים.

בני משפחתו של דווידאת ביקשו לקבל קצבת שארים חודשים, שמטרתה להחליף את פרנסת המנוח שהיה תושב ישראל והיה המפרנס היחידי של המשפחה. ואולם, כאמור, תביעתם נדחתה.

ביטוח לאומי סניף ירושלים יוצג בידי עו"ד אפרים דה-האס. התובעים יוצגו בידי עורכי הדין בסאם כרכבי וסופי טיקוצקי.