הבנק המרכזי האירופי שוקל מתן הלוואות מיוחדות לבנקים

CNBC: הבנק המרכזי שוקל מתן הלוואות לטווחים של 2-3 שנים עבור הבנקים המסחריים, במקום הלוואות של עד שנה הניתנות היום

הבנק המרכזי האירופי (ECB) שוקל מתן הלוואות מיוחדות וארוכות במיוחד לבנקים המסחריים, לטווחים של 2-3 שנים, במטרה למנוע ממשבר החוב לגרום למשבר אשראי ביבשת. כך מדווחת רשת CNBC בהתבסס על גורמים המקורבים ל-ECB.

המהלך מגיע על רקע החרפת משבר החוב שגרמה לבנקים באירופה להלוות פחות אחד לשני, מה שב-2008 הביא למשבר אשראי ולמיתון עולמי חריף. הענקת הלוואות לטווחים ארוכים תעניק לבנקים המסחריים אורך נשימה גדול יותר ועשויה להקל על שוקי הכספים באירופה, ובכך לסלול את הדרך לרכישת אג"ח ממשלתיות ע"י הבנקים. מהלך זה אמור לסייע בהורדת הריביות של מדינות כמו ספרד ואיטליה.

נכון להיום, ההלוואה הארוכה ביותר שמעניק הבנק המרכזי האירופי לבנקים הינה בטווח של שנה. הבנק המרכזי מצוי תחת לחץ להגביר את מעורבותו ולנקוט צעדים נוספים להתמודדות עם המשבר באירופה, כמו גם להגביר את רכישות האג"ח, אם כי הוא טרם התחייב לעשות כן. בעוד שיכולתו לרכוש אג"ח ממשלתיות מוגבלת, יש לבנק המרכזי את הסמכות להעניק לבנקים הלוואות עתק בהיקפים של טריליוני אירו, אם יידרש לכך.

לפי הדיווח ב-CNBC, הרעיון של מתן הלוואות לטווחים ארוכים עלה בשבוע שעבר במהלך פגישת נציגי הבנק המרכזי עם נציגים מבנקי ההשקעות גולדמן זאקס, ברקליס ומורגן סטנלי. מקור אחר אמר ל-CNBC כי הבנק שוקל אופציה אחרת, ולפיה הוא יעניק הלוואות קצרות טווח אך יתחייב לחדש את קווי האשראי הקצרים הללו מראש, לתקופה של 2-3 שנים.