"כמויות שיא של דירות חדשות יהיו מוכנות לשיווק ב-2013"

רון אייכל ממיטב: "אם בתחילת שנת 2011 בממשלה ובבנק ישראל חששו מקצב ההתייקרות המהיר של מחירי הדיור, כיום בבנק ישראל מודאגים כי מחירי הדיור יוזלו בצורה חדה"

בנק ישראל חושש מירידה חדה במחירי הדירות על רקע הזינוק בהתחלות הבנייה שיבוא לידי ביטוי ב"כמות שיא" של דירות שיהיו מוכנות לשיווק בשנת 2013. כך כותב רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות מיטב, בסקירה שהוציא ללקוחותיו.

פישר הביע בשבוע שעבר דאגה משיווק הקרקעות המסיבי של משרד השיכון, מה שצפוי להביא לעלייה חדה בהיצע הדירות החדשות במהלך השנתיים הקרובות. הנגיד חושש מתסריט של עודף היצע, ירידה חדה במחירי הדירות, קריסת קבלנים ופגיעה במערכת הבנקאית.

"אם בתחילת שנת 2011 בממשלה ובבנק ישראל חששו מקצב ההתייקרות המהיר של מחירי הדיור, כיום בבנק ישראל מודאגים כי מחירי הדיור יוזלו בצורה חדה", כותב אייכל. "זאת, בעיקר על רקע הצעדים הרבים (הרפורמות) שנעשו בשנה הקודמת ובתחילת השנה הנוכחית מצד הממשלה ובנק ישראל בכדי לצנן את שוק הדיור, ועל רקע כמות השיא של דירות חדשות הצפויות להיות מוכנות לשיווק בשנת 2013".

פישר ציין בשבוע שעבר שהבנקים חשופים לענף הנדל"ן ב-45% מסך האשראי הניתן (20% דרך ענף הבינוי ו-25% דרך המשכנתאות). התחלות הבנייה זינקו לקצב של כ-43 אלף דירות בשנה, בעוד שהביקוש לדירות חדשות הינו קשיח יחסית ועומד על בין 30 ל-35 אלף דירות בשנה.

"בנוסף לעובדה כי קיים פער של כשנתיים בממוצע בין תחילת הבנייה לבין המועד בו הנכס מוכן למכירה, רואה הנגיד סיכון מערכתי ביציבות הפיננסית (ולאו רק בסקטור הבנייה) במקרה של הרעה במצב ענף הבנייה", כותב אייכל. "הנגיד מעוניין לשמר את יציבות הבנקים גם אם תירשם ירידה בפעילות ענף הנדל"ן. חוסר תיאום בין הנגיד לבין משרד הבינוי והשיכון ואף משרד האוצר עלולים להקשות על בנק ישראל בניהול המדיניות המוניטרית".