כישלון למכרז הראשון לדיור בר-השגה בתל-אביב

רק חברה אחת, גינדי החזקות, הגישה הצעה במכרז לדיור בר-השגה בשכונת שפירא בדרום ת"א ■ הסכום היה נמוך בהרבה מציפיות העירייה: 6 מיליון שקל לקרקע

לפני כשלושה חודשים פרסמה עיריית תל אביב מכרז לדיור בר השגה בשכונת שפירא בדרום העיר. מדובר במכרז ראשון מסוגו בארץ. ל"גלובס" נודע כי לאחרונה נסגר המכרז ללא תוצאות, כשחברה אחת בלבד הגישה הצעה, וזו לא תאמה את ציפיות העירייה לתשלום אותו קיוותה לקבל על הקרקע.

עוד נודע ל"גלובס" כי החברה שהגישה את ההצעה גינדי החזקות, שהצעתה עמדה סביב ה-6 מיליון שקל לקרקע. גורמים המעורים בפרטים מספרים כי ככל הנראה ציפתה העירייה להצעות גבוהות הרבה יותר, פי 2 ואף פי 3 מהסכום בו נקבה החברה.

המכרז מתייחס למגרש של כ-4 דונם הנמצא בבעלות העירייה. התוכנית במקום מאפשרת בנייה של 69 דירות, ש-44 מתוכן מיועדות מראש לדיור בר השגה לפי קריטריונים אותם קבעה העירייה. את שאר יחידות הדיור יוכל היזם למכור בשוק החופשי, ודירה אחת אמורה להישאר בבעלות העירייה. הדירות שהוגדרו כדיור בר השגה מחולקות כך: 30 דירות בנות 3 חדרים בשטח 73 מ"ר עם מרפסת בשטח 8.5 מ"ר, שיימכרו בטווח מחירים שינוע בין 980 אלף שקל ועד מיליון שקל; 12 דירות בנות 3 חדרים בשטח 73 מ"ר, עם מרתף צמוד בשטח 13.6 מ"ר וגינה, שיימכרו במחיר של כ-1.2 מיליון שקל; שתי דירות של 4 חדרים בשטח 95.5 מ"ר עם מרפסת של 9 מ"ר, שיימכרו ב-1.3 מיליון שקל.

רווח לפני הכל

תוצאת המכרז מעלה שאלה מהותית בנוגע ליישום תוכניות לדיור בר השגה בעיר שהתגאתה בכך שקבעה לראשונה קריטריונים בנושא ומקדמת פתרון אמיתי למצוקת הדיור. גם כאן, בדומה למכרזי מינהל מקרקעי ישראל, נראה שהעירייה, כמו האוצר מקווה לפני הכל לקבל רווח ראוי ממכירת הקרקע. הכישלון של המכרז נובע ככל הנראה מהעובדה שלא מדובר במספר יחידות גדול שיקבל היזם, ומכך שרוב הפרויקט, כולל המחירים, כבר מוכתבים מראש.

העירייה פסלה את ההצעה בגלל ש"שהוגשה רק הצעה אחת שלא תאמה את האומדן הכספי של העירייה". עוד נמסר מהעירייה כי "הנושא יובא לדיון בוועדת המכרזים העירונית".