ישראל - מדינה מוכת עוני; 10% מהישראלים רעבים

‎‎עוד עולה מסקר של הביטוח הלאומי, כי ב-2% מהמשפחות סובלים מ"רעב חמור" ‏‎‎‏■ כרבע מהנשאלים נעזרים במשפחה כדי לקנות מזון‏

‏10% מהישראלים חשו רעב בשנה האחרונה ו-2% חשו במה שהוגדר "רעב חמור". כך עולה מסקר של המוסד לביטוח לאומי בקרב כ-5,000 משפחות.‏

הממצאים הוצגו היום (ג') בכנס שדרות לחברה, והם עולים בקנה אחד עם ממדי העוני. עוד עולה מהסקר, כי בקרב 9% מהאוכלוסייה לפעמים אין די אוכל, ואילו 4% מהישראלים מדווחים כי לעתים קרובות אין להם מספיק מזון. ‏

בנוסף, כשליש מהישראלים ויתרו על צריכת מזון בחודשים האחרונים כדי לרכוש מוצרים ומצרכים אחרים.

הנתונים מצביעים בנוסף כי כ-23% מהנשאלים נעזרו לפחות במהלך חודש אחד בשנה האחרונה בבני משפחה או בחברים כדי להשיג אוכל. 28% מהנשאלים הודו כי לא תמיד יש ברשותם מזון מהסוג אותו היו רוצים. 9% מהנסקרים אמרו כי לעיתים הכמות אינה מספיקה ו-4% אמרו כי לעיתים קרובות כמות המזון קטנה מדי.

‏המחקר בוצע על ידי החוקרים אלכסנדר פרומן, מירי אנדבלד וסמנכ"ל מחקר ותכנון במוסד לביטוח לאומי, דניאל גוטליב, והוא קובע כי הפתרון המועדף לעניים הסובלים מאי-ביטחון תזונתי הוא לעודד תעסוקה בתנאים הוגנים.

עם זאת, לא כולם מסוגלים לעבוד - חלקם מבוגרים, סיעודיים, נכים או חולים, או נשארים בבית לטפל באנשים מוגבלים. לאלה, וגם למשתכרים שכר שאינו הולם את צורכי משפחותיהם, ממליצים החוקרים לתת סיוע כספי באמצעות קצבאות: הבטחת הכנסה, מזונות וקצבאות ילדים, או להקל על התנאים לקבלת קצבת נכות.

לדברי החוקרים, בשנות ה-2000 קוצצו מאוד סכומי גמלאות הקיום והממשלה בוחרת להתמקד בסיוע לארגוני מזון ובכך היא תורמת, שלא ברצונה, להגברת הביקוש: "אין צורך בחלוקת מזון בהיקפים גדולים, כל עוד תוחזר רמת הגמלאות למצב סביר יותר מזה הקיים בשנים האחרונות".