הבנקים המרכזיים נכנסים לפעולה

הבנקים המרכזיים של ארה"ב, קנדה, בריטניה, יפן, שווייץ והבנק האירופי המרכזי הודיעו על פועלה משותפת שנועדה להגדיל הנזילות בשווקים יפחיתו הריבית על עסקאות "החלף" ב-0.5% שרי האוצר של אירופה הוזהרו אתמול: איטליה בסכנת חדלות פירעון

הבנקים המרכזיים של ארה"ב, קנדה, בריטניה, יפן, שווייץ והבנק האירופי המרכזי הודיעו היום על פעולה משותפת שנועדה להגדיל את הנזילות של המערכת הפיננסית הגלובלית. "מטרת הפעולה היא להקל את המגבלות על השווקים הפיננסיים ולהפחית את השפעתן על אספקת האשראי למשקי בית ולעסקים, וכך להאיץ את הפעילות הכלכלית", נאמר בהודעה משותפת שפרסמו הבנקים.

לשם כך הסכימו הבנקים המרכזיים להפחית את הריבית על עסקאות "החלף" דולריות ב-0.5% החל ב-5 בדצמבר.

אתמול הוזהרו שרי האוצר האירופים שנפגשו בבריסל כי משבר הנזילות של איטליה עלול להפוך את הכלכלה השלישית בגודלה במרחב האירו לחדלת פירעון, עם השלכות הרסניות על גורל המטבע האחיד וכלכלות הליבה שלו, גרמניה וצרפת. כך דיווח העיתון הבריטי "גארדיאן" על פי מסמך סודי שהגיע לידיו.

השרים נועדו בבריסל במאמץ נוסף לתכנן דרך להיחלצות מהמשבר החריף ביותר שפקד את מרחב האירו ב-13 שנות קיומו. מריו מונטי, ראש ממשלת איטליה החדש, דיווח בכינוס על חבילת צעדי הצנע שלו שמיועדת להציל את איטליה ולייצב את האירו. מנגד, דו"ח מסווג של הנציבות האירופית והבנק המרכזי האירופי, שהגיע לידי "גארדיאן", קבע שמונטי יצטרך לעשות יותר מכפי שהוא כבר הבטיח.

"משבר החובות הריבוניים נע כעת מן הפריפריה לאיטליה ולמדינות ליבה נוספות במרחב האירו. הלחץ על תשואות האג"ח הריבוניות האיטלקיות חריף במיוחד, והוא משקף את החששות הגוברים של המשקיעים ביחס לקיימות של החוב הציבורי האיטלקי הגדול" - כמעט 2 טריליון אירו - נאמר בדו"ח.

עוד קובע הדו"ח ש"הסיכונים של משבר נזילות ריבונית בקנה מידה מלא עלולים לעלות במהירות בהעדר תגובה מדינית נחושה. ריביות גבוהות מתמשכות מגדילות את הסיכון של בריחה שמחזקת את עצמה מן החוב האיטלקי הריבוני. משבר הנזילות עלול במקרה כזה להפוך למשבר חדלות פירעון, שהשלכותיו על כלכלות מרחב אירו גדולות אחרות יהיו חריפות מאוד, בהתחשב בחשיפה שלהן לכלכלת איטליה".

סוכמו תנאי קרן החילוץ

בתוך כך אישרו אתמול שרי האוצר של מדינות מרחב האירו תוספות לקרן החילוץ שלהם, אך נסוגו מקביעת יעד של תוספת הון לקרן. עם זאת, נראה כי היעד יהיה נמוך מטריליון דולר שעליהם דובר קודם לכן. במקום זאת הוסכם לתגבר את תפקידה של קרן המטבע הבינלאומית במאבק במשבר החובות.

השרים מ-17 מדינות האירו הסכימו לפעול להגדלת המשאבים העומדים לרשות קרן המטבע כדי שהיא תוכל "לשתף פעולה באופן הדוק יותר" עם קרן החילוץ האירופית, EFSF, מסר ראש ממשלת לוקסמבורג ושר האוצר שלה, ז'אן-קלוד יונקר, לכתבים אמש בבריסל.

הם הסכימו אתמול גם לערוב ל-30% מהנפקות האג"ח החדשות של המדינות שבמצוקה, וגם לפתח כלי השקעה שיגדילו את יכולתה של קרן החילוץ להתערב בשוקי האג"ח הראשוניים (ההנפקות) והמשניים. מהודעה שפרסמו השרים הלילה עולה כי שתי האופציות יהיו מוכנות לפעולה בתחילת 2012.

יונקר אמר שהתחמושת של קרן החילוץ תהיה "מהותית מאוד" והיא תושלם על-ידי קרן המטבע. לדבריו, "השרים הסכימו לבדוק במהירות את האפשרות של הגדלת משאבי קרן המטבע באמצעות הלוואות דו-צדדיות, כדי שקרן המטבע תוכל להיות בעלת תחמושת זהה לזו של קרן החילוץ ולשתף איתה פעולה באופן הדוק יותר".