לאחר נסיקה של 500% בעשור: האם כדאי להשקיע בזהב?

האם זהב תמיד עולה כשהמניות יורדות והאם זה הזמן להשקיע בזהב? ■ בנק אגוד בדק וחזר עם תשובות

אחת התופעות התדירות בשוקי ההון, שהפכה כבר להנחה רווחת, היא כי תקופות משבר ואי-ודאות המלוות בירידות בשוקי המניות, מביאות לריצת המשקיעים לעבר נכסי מקלט בטוח, כמו למשל הזהב; זה נהנה בשנים האחרונות מחיזוק תדמיתו כהשקעה הגנתית, שהביאה אותו לרשום בעשור האחרון - עשור של משברים, זינוק של 525%, וכעת הוא נסחר סביב רמת ה-1,700 דולר לאונקיה.

האם ימשיכו הירידות בשוקי המניות לתמוך בעלייה נוספת של הזהב? בבנק אגוד ביקשו לבדוק את הקורלציה שבין מחיר הזהב לשוקי המניות בעשורים האחרונים, במטרה לעמוד על המשמעויות והסיכונים בהשקעה בראשון לטווח הארוך.

"בחנו את מחיר הזהב מול מדד ה-S&P 500 בעשורים האחרונים, והקשר לא תמיד ברור. לרוב מצאנו כי מתקיים קשור הפוך או שונה בין השניים, אך לעתים התקיימה גם קורלציה חיובית, כלומר כשאחד המדדים זינק במשך העשור, השני עלה מעט", מציין דורון דגול, אנליסט סחורות בבנק, "מאחר שהשקעה בזהב אינה מניבה ריבית או דיבידנד, היא יכולה להתגלות בטווח הארוך כעלובה מאוד, או לחלופין כהשקעה מצוינת - במידה שהמחיר יזנק בהתמדה, כמו שקרה בעשור האחרון".

טווח הבדיקה של דגול משתרע על פני תקופה של יותר מ-40 שנה, ותחילתה במשבר הנפט של שנות ה-70 במאה הקודמת, שהביא לקפיצה במחיר הזהב. בתקופה זו רשם מדד ה-S&P 500 תשואה חיובית של 17.25%, אך היא מחווירה לעומת תשואה מצטברת של כ-1,300% בזהב, כאשר הקורלציה שנרשמה ביניהם הייתה חיובית ונמוכה 0.046.

באגוד המשיכו לבדוק, וראו כי במהלך 10 השנים שלאחר מכן איבד הזהב למעלה מ-20% מערכו לעומת תשואה של מעל 200% במדד, שהציגה קורלציה שלילית של 0.235.

ה-S&P 500 המשיך לטפס לתוך שנות ה-90, ודגול מסביר כי בכך הצליח לבסס חלק גדול מהסברות כיום, שלפיהן בטווח הארוך המניות תמיד מרוויחות. מנגד, מחק הזהב רבע נוסף מערכו, וחתם 20 שנות איבוד ערך על ההשקעה.

את ההסבר לכך מוצא דגול בהתמוטטות הסכם ברטון וודס בשנות ה-70, שביטל את ההצמדה לזהב - שנים שלוו במכירה הדרגתית של הזהב, שהביאה לירידה במחירו ולקורלציה שלילית ברורה של 0 מול המדד.

המצב הנוכחי יוצא דופן

בהמשך סבל שוק המניות מתנודתיות גבוהה יחסית ותשואה שלילית, ובמהלך העשור הראשון של שנות ה-2000, הזניקה אי-הוודאות את מחיר הזהב והחלישה את הדולר.

אך לטענתו של דגול, המצב הנוכחי יוצא דופן: "קורלציה כה חיובית לא ראינו בארבעים השנים האחרונות. אירופה וארה"ב במצב קשה בעוד סין מתחזקת, ומדינות נזכרות שזהב הוא מתכת שיכולה לשמש כמטבע חזק בעתות משבר. גם בנקים מרכזיים מחזקים את יתרות הזהב שלהם, ובהתאם אנחנו רואים קורלציה חיובית של 0.5 מתחילת 2010 ועד היום".

- מהי המשמעות של הקורלציה הזו למחירי הזהב מול המניות?

"המגמה הכללית היא חיובית ברורה בזהב, ותנודתית במניות. מצאנו שתי נקודות שבהן חלו ירידות חדות יחסית בשוק המניות, ובמקביל חלה עלייה במחיר הזהב - במאי 2010 וביולי האחרון, על רקע תוכניות החילוץ של האיחוד האירופי. כך שניתן לומר כי בהחרפה של משבר, המלווה בירידות חדות, מחיר הזהב מזנק".

אך האם מחיר הזהב כסחורה תואם את ערכה האמיתי בשוק? דגול משיב, כי "אין צורך בכמויות הזהב הקיימות לטובת השימושים התעשייתיים שבו או לטובת תכשיטים. בשנים האחרונות מקבל הזהב משמעות של מטבע ממשי, הודות להיחלשות הדולר והאירו הנובעת מהתערערות כלכלות ארה"ב ואירופה". במילים אחרות, הפער שבין השימוש הפיזי בסחורה לבין מחירה העולה, מהווה כר פורה לפעילות ספקולטיבית.

- האם כדאי לקנות עכשיו זהב?

"התשובה טמונה באמונתו של המשקיע במציאת פתרון מהיר וטוב למשבר - מחיר הזהב מדשדש באחרונה ברמות קריטיות, והמצב באירופה לא ייפתר בקלות. פתרון ראשוני בדמות הזרמת כספים ימתן את מחירי הזהב, אך יעלה אותם במידה שהפתרון יתגלה כלא ריאלי, מאחר שהזרמות כספים מחזקות את הביקושים לזהב. במידה שתחול הרעה משמעותית בתנאים, הזהב יאבד ממחירו בדומה לכל השוק, כשסוחרים ייאלצו למכור פוזיציות כדי לכסות הפסדים, אך יזנק לאחר מכן".

לסיום, מציין דגול כי כשייפתר המשבר באופן סופי, סביר כי שוק המניות ייהנה מעליות מתמשכות, בעוד הזהב יאבד מערכו. "כפי שראינו, כאשר האוויר יוצא ממחיר הזהב, הדבר יכול להימשך לאורך תקופה ארוכה ואף עשורים".

*** הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם