מבחן דן חלוץ למשקיע מן השורה

מה עשה ת"א 100 בימים שסביב פרוץ המלחמה בלבנון, ומה זה אומר על השוק היום

המחאות במצרים ובלוב הסתיימו בהחלפת שלטון, אם באלימות או בצורה מסודרת לכאורה. התפתחות המחאות בסוריה, הסנקציות, העריקים וכמויות ההרוגים, רומזים שייתכן וגם בסוריה תסתיים המחאה בהחלפה אלימה של אסאד.

ניסוי טילי הסקאד אתמול (ב') נועד להראות כי הפעלת סנקציות או פעולה צבאית כנגד משטרו של אסאד לא תעבור בשקט. כאשר השכן לידך שובר קירות סביר להניח שאצלך תרגיש רעידות. האם הסיכוי ההולך וגדל לנפילתו האלימה של אסאד צריך להיות פקטור בניהול השקעות בתקופה הקרובה?

הירידה במחזורי המסחר בשילוב ההתנהגות המאכזבת משהו של האפיק הארוך יכולה לרמוז כי המשקיעים, ובעיקר הזרים, לא מעוניינים להשתתף בשעשועון "מה יקרה כשאסאד יפול" (ולא במשחק ההמשך "מה תהיה עם תגובת אירן לכל "התאונות" האחרונות בשטחה"). כמובן, שזו בגדר תחושה בלבד, שהביסוס שלה קשה.

אמנם בנק ישראל מפרסם את נתוני השקעות הזרים בישראל, אך הנתונים מתפרסמים באיחור וסובלים מבעיית פרשנות.

בשכונה בעייתית כמו שלנו, כלל האצבע הוא שלא מנהלים השקעות על פי סיכון גיאופוליטי, אך ייתכן והסתברות אירוע שכזה דורשת שינוי כלל אצבע? על מנת לענות על השאלה, בחנתי את התנהגות שוק המניות בעת אירועים בטחוניים, או מקומיים בעלי משמעות למשקיע הזר. האם יש להעדר מהשוק בתקופה של סיכון גיאופוליטי עולה?

האם המכירה המהירה של דן חלוץ בפרוץ מלחמת לבנות השניה היתה צעד חכם או מיותר? על מנת לבחון זאת, בחנו את התנהגות מדד תל אביב 100, ואת שחר 2680 ביומיים הראשונים לאירוע שכזה.

לגבי שוק המניות התמונה ברורה, שוק המניות יורד בזמן אירוע שכזה. גם בשוק האג"ח הממשלתי התמונה דומה, והיא מערערת את התפיסה שבזמן אירוע בטחוני נקבל Run to safety (ז"א מכירת מניות וקניית אג"ח ממשלתי בטוח יותר).

חיים נתן יומיים
 חיים נתן יומיים

אמנם התגובה הראשונית לאירוע בטחוני ברורה, אך כדאי לבחון את תגובת השוק לאורך זמן. בכל זוכרים את הזינוק היומי החד ביום השלישי למלחמת לבנון השניה. האם ניתן לאמר כי בשכוך הפחד והתגובה הראשונית, נעלם הסיכון הגיאופוליטי, והכלכלה חוזרת לקדמת הבמה?

לצורך הבדיקה, בחנתי את אותם המדדים שלושה שבועות לאחר האירוע. על פי הבדיקה, הייתה ההשקעה מניבה תשואה שלילית, אך היה תיקון מה ביחס לתגובה הראשונית לאירוע. כך למשל, שלושה שבועות לאחר פרוץ מלחמת לבנון השניה, היה מדד ת"א 100 נמוך בכ-1% מהרמה לפני פרוץ המלחמה, אך זו רמה גבוהה יותר מהרמה בה היה המדד ביומיים הראשונים למלחמה.

חיים נתן שלושה
 חיים נתן שלושה

גם ברמה השקלית התמונה דומה, וניתן לראות שבממוצע, האג"ח השקלי, נמצא ברמות דומות לאלו שהיה לפני האירוע הגיאופוליטי (או הפוליטי).

בחינת הנתונים מהשנים האחרונות מראה שהשוק התגבר על אירועים גיאופוליטיים. התגובה הראשונית הינה סוג של בריחה מכל הנכסים הסחירים, ומביאה לירידות בשוק המניות ובאג"ח. אך התגובה בטווח הבינוני מתקנת חלק מן הירידות של הימים הראשונים. שוק האג"ח הממשלתי בוגר עוד יותר, ובטווח הבינוני, הוא מתקן כמעט את כל הירידות ולא נראה כי ישנה השפעה לאירועים כאלו על שוק האג"ח הממשלתי.

יש לסייג ולציין כי גם על פי הבחינה ישנה שונות בין האירועים. לא ניתן לאמר כי התקפת הטרור על מגדלי התאומים דומה בהשפעתה לשבץ של אריאל שרון, ובהחלט ייתכן ובאירועים העתידיים (ונקווה שלא יהיו) תגובת השווקים תהיה שונה.

חיים נתן הוא ראש צוות מאקרו במנורה מבטחים קרנות נאמנות בע"מ (להלן: "מנורה קרנות"), בעל רישיון מנהל תיקים ובעל זיקה מכוח תפקידו לנכסים פיננסיים. מנורה קרנות ו/או חברות אחרות בקבוצה עשויים להיות בעלות עניין אישי בני"ע מכוח כך שהן מחזיקות ו/או עלולות להחזיק ו/או לבצע פעילות בני"ע עבור עצמן ו/או עבור לקוחותיהן ו/או במסגרת אחרת. אין לראות באמור לעיל עבודת אנליזה של ני"ע ו/או הצעה של הנכסים ו/או הזמנה לרכשם ו/או ייעוץ בדבר כדאיות ההשקעה בהם ו/או כהצעה או כשידול, במישרין ו/או בעקיפין, לקנות ו/או למכור את הנכסים, בשום אופן צורה ו/או דרך. שיווק ההשקעות לעיל אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.