עימות בין מש' התשתיות ל"תמר" יעכב הפרויקט?

המדינה ל"תמר": להקים מיד צנרת נוספת להולכת הגז; הקו המתוכנן לא יוכל לעמוד בביקוש הצפוי במשק ■ השותפים ב"תמר": הדרישה להקים את הקו עד 2013 - בלתי מעשית

עימות בין משרד התשתיות לשותפים בתמר: ל"גלובס" נודע כי המשרד פנה לפני מספר ימים לשותפים בדרישה להתחיל לאלתר בהקמת צנרת הולכה נוספת לגז הטבעי מתמר. משרד התשתיות דורש כי הקו הנוסף יושלם עד לתחילת מועד הזרמת הגז מתמר באמצע 2013.

על רקע משבר הגז המצרי והגידול המהיר מהצפוי בביקושים לגז, מנמק המשרד את דרישתו בכך שהקו היחיד המתוכנן כיום לא יוכל לעמוד בביקוש הצפוי במשק ב-2013. השותפים בתמר טוענים כי הדרישה להקים את הקו הנוסף עד אמצע 2013 בלתי מעשית מבחינת לוחות הזמנים, וכי הם אינם מחויבים מבחינה משפטית בהקמת הקו הנוסף. השותפים בתמר הם נובל אנרג'י (36%), ישראמקו (28.75%), דלק קידוחים ואבנר (15.625% כל אחת), ואלון גז (4%).

עלות מוערכת: 800 מיליון דולר

התוכנית, המכונה שלב ב' בפיתוח תמר, כוללת הנחת צנרת מאסדת ההפקה של ים תטיס למתחם קצא"א באשקלון, הקמת מתקן קבלה במתחם באשקלון, וחיבור המתקן למערכת הולכת הגז הארצית. עלות הפרויקט לא פורסמה, אך להערכת האנליסט ירון זר מכלל פיננסים, היא נעה בין 500 ל-800 מיליון דולר.

מימון כזה יחייב הגדלה משמעותית של היקף האשראי שמגייסים השותפים הישראלים. היקפו הנוכחי המימון לפרויקט הינו כ-2 מיליארד דולר.

במכתב ששלחו ראש רשות הגז במשרד התשתיות, שוקי שטרן, וראש מינהל אוצרות הטבע, יוסי וירצבורגר, נאמר כי צריכת הגז הטבעי של ישראל ב-2013 צפויה להסתכם בכ-8.5 מיליארד מ"ק (BCM) לשנה. מדובר בנתון הגבוה ב-10% מהערכות קודמות של רשות הגז, שדיברו צריכה בהיקף 7.8 BCM ב-2013.

צריכת הגז במשק מורכבת מחברת החשמל ומיצרני חשמל פרטיים כמו OPC ודוראד (6.3 BCM) ומתחנות הכוח בקו-גנרציה של מפעלי התעשייה הגדולים (2.2 BCM). הצנרת שמניחה כיום שותפות תמר מסוגלת להוליך עד 10-9.5 BCM לשנה, אך בפועל תוליך בין 7.5 ל-8 BCM בשל פערי הצריכה השעתיים של חברת החשמל (סווינג).

"באמינות וביעילות"

כתוצאה מכך, טוענים וירצבורגר ושטרן כי שותפות תמר לא תוכל לעמוד בהתחייבותה המשפטית לספק גז טבעי "באמינות, ביעילות ובאורח תקין", כפי שנאמר בשטר החזקה. השניים מציינים כי כבר היום קיימים כל האישורים הסטטוטוריים הנדרשים לצורך מימוש השלב השני בפיתוח, ודורשים מהשותפים בתמר להגיש לוח זמנים מפורט לפרויקט עד 15 בינואר.

משותפות תמר לא נמסרה תגובה. בדיונים שהתנהלו בעבר עם הרשות טענו נציגי השותפים כי לפי החזקה ותוכנית הפיתוח המאושרת, הם מחויבים להזרמת כמות כוללת של 7 BCM בלבד. בנוסף טענו היזמים כי הליכי ההקמה של הנתיב הנוסף עשויים לקחת שנתיים וחצי לפחות, כלומר לא יסתיימו לפני סוף 2014.