רכבת הרים במחירי הירקות: העגבנייה מתייקרת, מחיר המלפפון צנח

היום נרשם שפל של שבועיים במחיר המלפפון - 3 שקלים לק"ג ■ מחירי העגבנייה נוסק ל-8.2-8.6 שקלים לק"ג ■ בחלק מהרשתות הירקות נמכרים במחירי הפסד

אחרי עלייה תלולה במחיר המלפפון, נרשם היום (ג') שפל של שבועיים במחירו הסיטונאי, והוא עומד על 3 שקלים לק"ג. לעומת זאת, מחיר העגבנייה המשיך לנסוק, ומחירה בשוק הסיטונאי עומד על 8.2-8.6 לק"ג.

"אתמול (ב') הגיעו שני סמיטריילרים של מלפפונים מירדן, הגדילו את ההיצע והמחיר צנח. קודם לכן הגיע מחיר המלפפון הסיטונאי ל-6.8 שקלים לק"ג. לעגבנייה אין אלטרנטיבה בירדן, לכן צפוי שמחירה יישאר גבוה בתקופה הקרובה", אומר ל"גלובס" דודו חמואל, מבעלי חברת ש.פ.י.ט לשיווק ירקות ופירות.

לדבריו, 3 גורמים הביאו למחירה הגבוה של העגבנייה היום. "נובמבר היה החודש הקר ביותר מזה עשור, והעגבנייה לא מאדימה. במשך 8 חודשים המחירים היו מאוד נמוכים, והרבה מאוד חקלאים יצאו מהמעגל, קרי לא רצו לגדל עבור העונה הנוכחית באותם היקפים. זמן הגידול של עגבנייה בחורף הוא בין 90 ל-110 ימים, ובקיץ בין 45 ל-60 ימים. בנוסף, עגבניות נקטפות מדי יום. אתמול היה חג לתאילנדים, ולא היה קטיף, ועובדה זו לבדה הקפיצה את המחיר, כי נוצר מחסור", אומר חמואל.

בחלק מרשתות השיווק נמכרת היום העגבנייה במחיר הפסד. ברשת "אושר עד" נמכרת העגבנייה ב-4-5 שקלים לק"ג, ואילו המלפפון במחיר של 4 שקלים לק"ג. "ידענו להתארגן מראש עם מחירי קנייה טובים, שיאפשרו לנו להיות הכי זולים גם בזמנים שמחיר העגבנייה מרקיע שחקים", אומר אברום-משה מרגלית, מבעלי הרשת.

במגדל-העמק זול במיוחד

מי שנהנה ממחירים זולים במיוחד הם תושבי מגדל-העמק. לפני כשבועיים הוסב סניף של רשת "יש" לסניף של "שופרסל דיל", לא רחוק מסניף "אושר עד" בעיר. בשני הסניפים נמכרים היום עגבנייה ומלפפון במחיר של 2 שקלים לק"ג, כתוצאה ישירה של התחרות המקומית.

חמואל מותח ביקורת על משרד החקלאות, שלדבריו אינו מווסת את הגידולים ומונע התייקרות דרמטית במחירי העגבנייה. "העסק מנוהל בצורה משונה. יום אחד עגבנייה נמכרת בשקל לק"ג וזורקים לפח, וביום השני עגבנייה נמכרת ב-9 שקלים לק"ג. בזמן של מחאה חברתית ורגישות רבה למחיר, ויסות אגרסיבי והכוונה היו מונעים את התופעה הזאת.

"כשצריך לפתוח השוק ליבוא, צריך לעשות זאת בזמן ולא לחכות שמחיר העגבנייה יקפוץ, ומנגד, בימים של עודף צריך למצוא את הדרך לעמוד לימין החקלאים. הסיפור הזה של עלייה חדה במחירי הירקות חוזר על עצמו כל שנה ועולה למדינה הרבה כסף, כי המחיר משפיע על המדד, וכשהמדד עולה יש לו השלכות על כל הסקטורים במשק", אומר חמואל.

עוד אומר חמואל: "כשהקמעונאי מוכר עגבנייה ב-4 שקלים בזמן שהיא עולה בשוק הסיטונאי 2 שקלים, כולם זועקים. אבל עכשיו, למשל, מי אמור לשלם את הפער ההפוך? הרי הקמעונאי לא מסוגל לתמחר את העגבנייה בתקופה כזאת במחירה הריאלי.

"ההתנהלות הזאת פוגעת גם בתחרות בשוק. כשקמעונאי מוכר עגבנייה במחיר הפסד הוא מגלגל את הפער לצרכן במוצרים אחרים; ואילו קמעונאים שכל עיסוקם הוא מכירות פירות וירקות, כמו ירקנים ובעלי בסטות בשוק, נפגעים ובסופו של יום נעלמים מהתחרות".

משרד החקלאות: פערי תיווך גבוהים

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ונתוני משרד החקלאות מלמדים כי פערי התיווך הקמעונאיים בפירות וירקות (כלומר המחיר אותו משלם הצרכן לעומת המחיר הסיטונאי ששילם הקמעונאי) גבוהים מאוד ועומדים על טווח של 50%- 60% בממוצע בתקופה האחרונה.

"בגידולים מסוימים הפערים אף גדולים יותר, ולשם ההמחשה עמד הפער בעגבניות בחודש אוקטובר האחרון על 86%, ובחודש אוגוסט על לא פחות מ-192%.

"משרד החקלאות ופיתוח הכפר פועל לצמצום פער זה, בין השאר באמצעות קידום הקמת השוק הסיטונאי החדש, שבו הפיקוח על הסיטונאים יהיה הדוק יותר לטובת הצרכן.

"בנוגע ליבוא - משרד החקלאות איננו מייבא פירות וירקות. הדבר נעשה על-ידי יבואנים פרטיים. כל בקשה ליבוא פירות או ירקות נבדקת ומאושרת אם היבואן עומד בכללי הגנת הצומח הנשמרים בקפדנות, וזאת לשם מניעת כניסת מזיקים ונזק לחקלאות ושמירת בריאות הציבור".