ראשי המתמחים: נחתום הערב על ההסכם מול המדינה

(עדכון) - הסכם ההבנות בין המתמחים לאוצר אושר ברוב קולות - 269 הצביעו בעד, לעומת 163 נגד ■ החתימה הרשמית צפויה הערב, למרות התנגדות המתמחים מאיכילוב

אם לא תתרחש תפנית יוצאת דופן, יחתמו הערב (ד') נציגי המתמחים, ההסתדרות הרפואית (הר"י) והמדינה על ההסכם החדש, שמבטיח מקצה שיפורים להסכם הקיבוצי שנחתם באוגוסט האחרון.

ראשי המתמחים הודיעו כי "הסכם ההבנות בין המתמחים לאוצר אושר ברוב קולות. 269 הצביעו בעד ההסכם, לעומת 163 נגד". עוד הוסיפו: "כפי שנהגנו לאורך כל המאבק, נכבד את החלטת הרוב ונתייצב כאיש אחד מאחורי ההבנות שהושגו".

המתמחים יקיימו בשעות אחר הצהריים מסיבת עיתונאים במשרדו של יועץ התקשורת רונן צור, שליווה את מאבקם. בשעות הערב צפויה, ככל הנראה, החתימה הרשמית.

ראשי המתמחים הבהירו כי בכוונתם לחתום על ההסכם, אף שהמתמחים בבית החולים איכילוב הצביעו מוקדם יותר היום נגדו. איכילוב נחשב למעוז ההתנגדות הגדול ביותר, בעיקר מאז שנודע כי ההסכם הקיבוצי מחייב לראשונה את הרופאים בהחתמת שעון נוכחות, והוא אינו כולל את החזרת שירותי הרפואה הפרטיים (שר"פ) לבתי החולים הממשלתיים.

החתימה הייתה צפויה אתמול

החתימה על ההסכם צפויה הייתה כבר אתמול, לאחר שבכל יתר בתי החולים מהמרכז הצביעו בעד ההסכם. ואולם, אז ביקשו המתמחים באיכילוב למסור את תשובותיהם רק למחרת, ודרשו לקבל לידיהם טיוטה סופית של נוסח ההסכם, ולא מצגת עם עיקרי ההסכם כפי שקיבלו יתר המתמחים.

גורם מקרב ראשי המתמחים באיכילוב טען אתמול כי קבוצת רופאים בכירים המזוהה עם ארגון ארב"ל, שהוקם כדי לקעקע את ההסכם הקיבוצי עליו חתמה הר"י ולפעול להחלפת הנהגתה, הפעילה לחץ על המתמחים באיכילוב ושלהבה אותם נגד ההסכם החדש.

עם זאת, בארב"ל הודיעו אמש כי הם מברכים על ההסכם שהושג, וטענו כי הוא רק מוכיח שהרופאים היו יכולים לקבל הרבה יותר במסגרת ההסכם הקיבוצי, "לולא נוהל מו"מ כושל, רופס ורשלני מצד ראשי הר"י". בארגון הבהירו כי כעת מתחיל המאבק להחלפת ההנהגה של הרופאים, זאת כדי "להשיב את הכבוד למקצוע".

בהודעה שפרסמה היום הנהלת איכילוב נמסר: "לאור מחויבותנו לחברינו למקצוע ולחולים, ולאור בקשת בית החולים, אנו נקבל את החלטת רוב המתמחים המתפטרים בארץ, תהיה אשר תהיה".

הודעה זו עשויה לחזק שוב את הקביעה של ביה"ד הארצי לעבודה, שלפיה התפטרות המתמחים הייתה קבוצתית ומאורגנת, שכן אם המתמחים באיכילוב באמת מעוניינים להתפטר באופן "אישי", כפי שטענו בעבר, הם רשאים לעשות זאת מבלי "לקבל את דעת הרוב".

מענקים בגובה 60 אלף שקל

על פי ההסכם, המתמחים יקבלו מענקים בגובה 60 אלף שקל, שמקור המימון שלהם לקוח מההסכם הקיבוצי ("אחוז לפתרון בעיות"). כמו כן, נקבע כי בית חולים שיבקש ממתמחה לבצע מעל שש תורנויות בחודש, ייאלץ לשלם קנס למתמחה. המתמחים אף יזכו לתגמול נוסף על עבודה בחלק מימי שישי ויעמוד לרשותם מערך הסעות בימי שבת.

עבור רופאים מומחים, נקבע כי מומחה שיסכים לעבוד 20 שעות נוספות בחודש, יקבל תשלום מיוחד של כ-5,800 שקל. מדובר בביצוע "שליש תורנות" בין השעות 16:00-21:00 פעם בשבוע, בעוד שכיום מומחים עובדים בין השעות 8:00-16:00 ואינם מחויבים בביצוע תורנות למעט במחלקות נשים ומיון.