מחאת המשכנתאות יוצאת לרחוב; "הבנקים חולבים זוגות צעירים"

למעלה מ-2,000 איש הצטרפו בימים האחרונים לדף הפייסבוק הקורא להילחם במחירי המשכנתאות של הבנקים ■ "ליל עיקול הבנקים" יתקיים ביום ראשון הקרוב

לאחר שבחודשי המחאה החברתית הבנקים לא היוו מטרה למוחים או עמדו בקו האש, נראה כי עכשיו המצב השתנה: לפני כשבוע נפתחה קבוצה בפייסבוק תחת השם: "נשבר כבר מהמשכנתא - בואו נדפוק את הבנקים חזרה - חרם צרכנים". במהלך הימים האחרונים כבר הצטרפו לקבוצה זו למעלה מ-2,000 חברים פעילים.

במסגרת המחאה המתוכננת הכריזו המארגנים על "ליל עיקול הבנקים", שאמור להתקיים ביום ראשון הקרוב החל מהשעה תשע בערב. במסגרתו האירוע, שמתגבש כאמור בפייסבוק, כל אחד ואחת יוכלו לצאת ולתלות "צווי עיקול" על הבנקים באזור מגוריהם.

המארגנים מסבירים כי הפעילות באה כאקט מחאה על מחירי המשכנתאות, ועל העובדה שיועצי המשכנתאות אינם משמשים כיועצים, כי אם סוכני מכירות מטעם הבנקים.

ב"צווי העיקול" שהועלו לפייסבוק נכתב: "הרינו להודיע כי הבנק מעוקל עקב אי-עמידה בתשלומי משכנתא, במסלול 'פראיירים לא מתים' זהב. מרגע זה המוסד הינו באחריות הח"מ. איסוף חפצי ערך מהמבנה לצורך מכירה פומבית יתקיים בקרוב".

הצו נחתם בקביעה כי "לרשות החייבים עומדים 30 שניות לצורך ערעור על ההחלטה". על החתום בצו הופיעה "הרשות לגביית משכנתאות".

יואב גוטרייך, ממובילי המאבק נגד המשכנתאות, מסביר: "הימים האחרונים הינם ימי התפכחות חברתית גם מהבנקים ומעושק המשכנתאות. הנתונים האחרונים שפורסמו הראו על ירידה דרמטית בהיקפי המשכנתא שהציבור לוקח, והדבר לא בכדי. הבנקים הפכו את המשכנתאות למחלבה של הזוגות הצעירים במדינה.

"אנו יוצאים במאבק להורדת המשכנתאות, כך שזוגות צעירים יוכלו לרכוש דירה מבלי להשתעבד לכל החיים. מדובר בפעולה הראשונה שלנו, ואנו מתכוונים להחריף את המאבק ככל שנצטרך. נדאג שאף זוג בישראל לא ייקח משכנתא עד שנתחיל להרגיש שהפסקנו להתחתן עם הבנק כשלקחנו משכנתא".

יוזמי המחאה הוסיפו ואמרו כי מדובר בפעולה ראשונה שהם יוזמים כנגד הבנקים - אך לא האחרונה.