ברק תוקף: היערכות למלחמה מחכה לאישור של פקיד מהאוצר

שר הביטחון ברק בדיון מיוחד עם חברי ועדת הכספים: "כאחראי לביטחון ישראל אני לא מוכן להגיע למצב בו ניאלץ לומר שלא נערכנו בזמן למלחמה בגלל שלא קיבלנו אישור מפקיד מהאוצר"

שר הביטחון אהוד ברק אמר היום (ה') בדיון מיוחד במשרד הביטחון עם חברי ועדת הכספים של הכנסת, כי "כאחראי לביטחון ישראל אני לא מוכן להגיע למצב בו ניאלץ לומר שלא נערכנו בזמן (למלחמה - א.פ) בגלל שלא קיבלנו אישור מפקיד מהאוצר. אני מאמין בשקיפות לא פחות משר האוצר שטייניץ, אבל מבחינתי מה שחשוב הוא היכולת לעמוד בפועל בביצוע המשימות הבטחוניות", לדבריו.

הדברים של ברק מגיעים על רקע הסאגה של העימות בין משרדי הביטחון והאוצר על הקיצוץ או הרחבה בתקציב הביטחון. ברק דורש להעלות את תקציב הביטחון, או לכל הפחות שלא לקצץ בו, בעוד שר האוצר שטייניץ טוען כי גם ככה הביטחון קיבל תוספת אדירה בשנים האחרונות וכי התקציב לא מנוהל נכון ובחוסר שקיפות.

ברק הוסיף, כי "אין לנו דבר להסתיר, אך יש דבר אחד שלא נוותר עליו: שנוכל לעמוד במשימות. הכל שקוף, כל ההוצאות הולכות לביטחון. עליית השכר בצה"ל מפגרת בהרבה אחרי כל משרדי הממשלה".

"אני רוצה שיתנו לנו לעבוד, שיעמדו במחויבויות למתווה ברודט, כמו גם לסיכומים בין המשרדים ולסיכומי ראש הממשלה, ואני דורש שכאשר ועדת ברודט קובעת שתקציב הביטחון יהיה ריאלי - שלא יהיה ניסיון שיטתי של האוצר לפגוע בו. פקידי האוצר לא היו מרוצים מדוח ברודט בלידתו, והם רודפים אותו בחייו".

מנכ"ל משרד הביטחון, אודי שני, אמר לחברי הוועדה: "אנחנו מתמודדים עם מצב בלתי אפשרי. משרד הביטחון מתכנן תקציב רב שנתי, ארוך טווח, ונדרש להגיב על תפניות במצב האזורי, ומונחי התקציב הם חד שנתיים".

לדבריו, "אם פונה אליי מנהל מפעל משדרות ומבקש ממני להמיר דולר סיוע לרכישה בארץ כדי שהמפעל לא ייסגר ושעובדיו לא ילכו הביתה, אני מרגיש מחויב שהמפעל לא ייסגר. למחויבות הזאת יש מחיר. אם נכנסת משימה חדש, משרד הביטחון לא יעצור את האימונים כדי ליישם אותה".

נזכיר כי אתמול התקיים תדרוך עיתונאים במשרד האוצר ובו הצהיר בכיר במשרד כי לאוצר אין יכולת לנהל מדיניות תקציבית ברגע שמשרד הביטחון משעבד את תקציב הביטחון ובכך את תקציב המדינה כולו. הבכיר הלין כי האוצר לא רואה תקציב ביטחון מלא והם אינם יודעים את היקף התחייבויות ארוכות הטווח של מערכת הביטחון.

כמו כן טענו כי לאוצר אין כלים לדעת אם הקצאות נקודתיות שהממשלה מאשרת לפרויקטים מיוחדים, כגון גדר ההפרדה, אכן מיועדות במלואן לאותם פרויקטים או שמא משמשות למטרות אחרות.

במהלך הדיון ראם עמינח, היועץ הכספי לרמטכ"ל, דרש מצחי מלאך, חשב משרד הביטחון מטעם האוצר, להיכנס לדיון ולהצהיר כי "אני לא קונה עט בלי האישור שלך".