"הליכי הבדיקה בייצור שבבים מבזבזים מיליארדי דולרים"

חברת אופטימל טסט פיתחה תוכנה לניהול תהליכי בדיקה בפסי ייצור ■ המנכ"ל: "הפכנו לתוכנת ניהול המשאבים של שוק השבבים"

הקמה ותפעול של מפעלי שבבים עולים הרבה כסף. הציוד הזול ביותר, שמיועד להשתלב לאורך קו הייצור במפעלים, מוערך בכמה מיליוני דולרים; הציוד היקר ביותר - ציוד הליתוגרפיה שמיועד ליצירת המוליכים למחצה על-גבי פרוסות הסיליקון - יכול לעבור את רף המיליארד דולר.

המספרים האלו מביאים את העלות הכוללת של מפעל מתקדם ל-4-5 מיליארד דולר, ומחייבים את החברות לתפעל את קווי הייצור ביעילות אופטימלית, כדי להפוך את הקמת המפעל לכלכלית. כדי לוודא שחלק גדול ככל האפשר מהרכיבים שמיוצרים יהיו שמישים, נדרשות לא מעט בדיקות לאורך קו הייצור, שכולל מאות תהליכים שונים.

לטענת דני גלוטר, מנכ"ל חברת Optimal Test, הליך הבדיקה אינו יעיל מספיק. "כתוצאה מיכולות הבדיקה הנמוכות לאיכות המוצר בתחום ייצור השבבים, נפגמים 1%-3% מהיקפי הייצור של הרכיבים", הוא אומר. גלוטר הקים עם שותפו ניר ארז את אופטימל טסט, שמספקת תוכנה לניהול כלל הבדיקות במפעלי שבבים ומשפרת את היעילות שלהן.

מתכננת לגייס עובדים

חברות המחקר בשוק השבבים צופות מכירות של 300 מיליארד דולר ב-2011. סדרי גודל כאלה משמעם ש-3-9 מיליארד דולר "נשארים על השולחן" בשל הליך בדיקה לא יעיל מספיק.

רוב החברות שסופגות את העלויות האלו הן ספקיות השבבים, שמתרכזות בפיתוח ופועלות ללא מפעל (Fabless), כגון קוואלקום, ברודקום, מארוול, וכן החברות הצעירות שפעילות בתחום השבבים.

עבור חברות כאלה, תהליך הייצור נראה כ"קופסה שחורה" - כלומר הוא נמצא מחוץ לשליטתן ומנוהל בידי ספקים חיצוניים. כך, לחברות שמתכננות שבבים יש מעט ידע לגבי הצלחת התהליך, שעובר התקני ייצור, בדיקות, אריזה ושינוע. במקרים מסוימים כל אחד מהשלבים הללו מנוהל על-ידי ספק אחר.

אופטימל טסט מספקת ניהול של תהליכי בדיקות, וכן מידע בזמן אמת (שנשלף ממערכות הבדיקות שעליהן היא מותקנת במפעלים), על מצבם וכשירותם של הרכיבים המיוצרים. החברה פרצה ב-2009, מיד לאחר המשבר הכלכלי, כאשר חתמה עם חברת קוואלקום על חוזה של עשר שנים. בהמשך הצטרפו לקוחות נוספים, כגון ברודקום ו-Nvidia.

"ממש הפכנו לתוכנת ניהול המשאבים (ERP) של שוק השבבים", אומר גלוטר ביחס לתפקיד שהתוכנה ממלאת בשרשרת האספקה של הרכיבים המיוצרים, "התוכנה שלנו כבר יושבת על 90% מקווי הייצור של השבבים בעולם", הוא מוסיף, מה שמקל על המאמצים הנדרשים מהחברה כאשר מצטרפים לקוחות נוספים.

מאז הקמתה ב-2004, גייסה החברה 31 מיליון דולר מהקרנות פיטנגו, כרמל ואוורגרין, וכן קיבלה משקיע בעל ערך מוסף משמעותי בתעשיית הציוד למפעלי השבבים - קן לוי, מייסד KLA - שמכהן כיו"ר החברה.

החברה צופה מכירות של 11 מיליון דולר ב-2011, וגלוטר מתכנן להתרחב ללקוחות בשוק האלקטרוניקה, שגדול בהרבה משוק השבבים. אופטימל טסט היא חברה רווחית, שמעסיקה 50 עובדים. לדברי גלוטר, הם מחפשים עובדים נוספים, כדי לעמוד בצפי מכירות של 22 מיליון דולר בשנה הבאה.