שוקי ויטה לביהמ"ש לקראת גזר דינו: להתחשב בסבל הרב שעברתי

גזר דינו של שוקי ויטה, שהורשע בהפרת אמונים, יינתן ביום רביעי ■ ‎וינשטיין ולדור יכריעו עד יום חמישי אם יוגש ערעור לעליון על זיכוי עו"ד וינרוט בתיק וינרוט-ויטה

"התגייסתי לשירות הציבורי לפני 24 שנים, ומאז מילאתי את כל תפקידיי מתוך מסירות ורצון לתרום לחברה. כך גם האמנתי שאני פועל בתיקים בהם הורשעתי. בזכות המסירות שבה ביצעתי את תפקידיי, הייתה לי תקווה ואמונה שלמה שאוכל לשכנע את בית המשפט בחפותי. על כן ההרשעה היא עונש כבד מנשוא עליי, ואני מקבל את החלטת בית המשפט בכבוד ובכאב רב"

כך אמר היום (א') רו"ח שוקי ויטה, לשעבר פקיד שומה גוש דן ברשות המסים, לשופט המחוזי בתל-אביב, גלעד נויטל, שהרשיע את ויטה לפני כחודש ב-3 עבירות של מירמה והפרת אמונים שביצע כפקיד שומה גוש דן לשעבר, במסגרת יחסיו עם עו"ד יעקב וינרוט (וינרוט זוכה מכל האישומים נגדו).

ויטה, שעונשו ייגזר ביום רביעי הקרוב, ביקש לומר דברים טרם שייגזר עונשו, והוסיף וביקש מבית המשפט כי בטרם ייקבע את עונשו, ייקח בחשבון את הייסורים והסבל הרב שעבר באופן אישי ושעברה משפחתו בשל ההליך המשפטי שהתנהל נגדו.

טרם שנשא ויטה את דבריו הודיעו סנגוריו, עורכי הדין אלון רון ומורן כרמון, ונציגי התביעה, עורכות הדין שרון כהנא ויפעת שטיין מפרקליטות מיסוי וכלכלה, לשופט כי הם הגיעו להסכמה לוותר על הדיון בשאלה האם נפל קלון במעשיו של ויטה.

במסגרת ההסכמה הצהיר ויטה בפני בית המשפט כי הוא מתחייב כי כל עוד הרשעתו עומדת בתוקפה, הוא לא יבקש למלא כל תפקיד בשירות הציבורי.

יצוין כי גם ללא הסכמת הצדדים, קיים ספק רב אם השופט נויטל יכול היה להידרש לשאלת הקלון בעניינו של ויטה, כל עוד מדובר בשאלה תיאורטית בלבד, היות וויטה כבר אינו עובד ציבור מכהן.

כך למשל, שופט המחוזי בפתח-תקווה, זכריה כספי, נמנע מלדון בשאלת הקלון בעניינו של מנהל רשות המסים לשעבר, ג'קי מצא, למרות שהסוגייה עמדה לפתחו. כספי הסביר כי מצא כבר אינו עובד ציבור מכהן, ולכן אין סעיף חוק או תקנה שמחייבים בשלב זה את בית המשפט לדון בשאלת הקלון.

זאת, בשונה למשל מהמקרה של יגאל סער, לשעבר נציג רשות המסים בארה"ב, שהורשע בפרשת רשות המסים בהפרת אמונים, ושבית המשפט יצטרך לקבוע בקרוב אם נפל במעשיו קלון, מכיוון שהוא עדיין ממלא תפקיד ברשות (ונמצא בהשעיה עקב העמדתו לדין).

גזר דינו של ויטה יינתן, כאמור, ביום רביעי הקרוב. התביעה מבקשת מבית המשפט לגזור על ויטה עונש מאסר של ממש לריצוי מאחורי סורג ובריח (כלומר, עונש של יותר מ-6 חודשי מאסר, שלא ניתן להמירו בעבודות שירות). מנגד, סנגוריו של ויטה ביקשו אי-הרשעה, או לכל היותר הטלת קנס בסך של 50 אלף שקל על ויטה.

וינשטיין ולדור יכריעו

בתוך כך, הפרקליטות עסוקה בימים אלה בהתייעצויות קדחתניות לקראת ההחלטה האם לערער לבית המשפט העליון על זיכויו של עו"ד יעקב וינרוט על-ידי השופט נויטל במחוזי, מכל האישומים נגדו.

כזכור, וינרוט הואשם כי נתן שוחד לויטה כדי שיקדם את ענייני המס של לקוחותיו של וינרוט, בהם ארקדי גאידמק ומיכאל צ'רנוי, בכך שהעניק לו ייצוג משפטי תמורת שכר-טרחה מופחת.

ואולם, השופט נויטל קבע כי בניגוד לטענות התביעה, אופן התנהגותו של וינרוט כלפי ויטה לא היה בהכרח חריג או מיטיב, בהשוואה להתנהגותו של וינרוט מול לקוחות אחרים של משרדו.

ההכרעה בשאלה האם להגיש ערעור על זיכוי וינרוט תתקבל עד ליום חמישי הקרוב על-ידי הדרגים הבכירים ביותר בפרקליטות, כלומר, על-ידי פרקליט המדינה, משה לדור, והיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין.