דן שפירו: "אובמה נחוש למנוע מאיראן להתחמש"

שגריר ארה"ב בישראל אמר הדברים בפאנל "מזרח תיכון חדש: חלום או סיוט", בוועידת ישראל לעסקים 2011 של "גלובס" ■ "דמוקרטיות מביאות ליותר שיתופי פעולה מדיניים וכלכליים"

"המוני אדם בעולם הערבי מסתובבים ברחוב בחיפוש אחרי שינוי. בשורה התחתונה, השינויים בעולם הערבי טומנים בחובם סיכון וכן הזדמנות. הם עלולים להיסחף אחרי קיצוניים ולכן ארה"ב רוצה לעזור לנהל את השינווים האלה ולהפוך אותם להזדמנויות כדי שנוכל לשלוט בתוצאות"., אמר דן שפירו, שגריר ארה"ב בישראל, בוועידת ישראל לעסקים 2011 של "גלובס".

הדברים נאמרו בפאנל "מזרח תיכון חדש: חלום או סיוט", במסגרת ועידת ישראל לעסקים 2011 של "גלובס" שמתקיימת היום בת"א. הפאנל דן באביב העמים הערבי והשלכותיו הביטחוניות, המדיניות והכלכליות; וכן בהשלכות של המדינה הפלסטינית, אם תקום.

בדיון משתתפים בנוסף לשפירו גם דוד ברודט, יו"ר בנק לאומי; יאסר יאקיס, חבר הפרלמנט הטורקי היוצא ושר החוץ לשעבר של טורקיה; גאנהם נוסבי, מומחה לסיכון פוליטי וכלכלי וראש מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ (GCC); ד"ר ישראל אלעד אלטמן מהמכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי; ואלוף (מיל') אודי שני, מנכ"ל משרד הביטחון. את הפאנל מנחה פרופ' עוזי ארד, היועץ לביטחון לאומי לשעבר של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

שפירו הוסיף כי "דמוקרטיות מביאות ליותר שיתופי פעולה מדיניים וכלכליים, הן מאפשרות שינויים שקטים ורגועים, הן מאפשרות הזדמנויות. אבל, חלק מהדמוקרטיות לא תמיד אוהדות את המדיניות האמריקנית, ולמרות זאת נעדיף להתנהל במו"מ איתן מאשר משטרים קיצוניים"..

לדברי שפירא, "אנחנו מעריך את השינויים ויחסינו עם הממשלה החדשה יהיו תלויים בכמה עקרונות - התנגדות לאלימות, חופש ביטוי, חופש דת, כבוד למיעוטים ולאזרחים וכדומה. בסוף, נעריך את המנהיגים החדשים לא על-פי הדברים שהם אומרים, אלא לפי המעשים שלהם בפועל".

עוד הוסיף כי "כדי לתמוך במעבר לדמוקרטיה בעולם הערבי, ארה"ב מסייעת ככל שהיא יכולה. אנחנו עובדים עם הקונגרס, ומנסים לתת את העזרה שלנו כדי לעודד את הדמוקרטיזציה. אנחנו עובדים עם כלכלות מובילות בעולם כדי להביא לשיתוף פעולה שיתמוך גם כן בתהליכים האלה".

באשר ליחסי ארה"ב וישראל, ציין: "ישראל גם יכולה לעזור בעניין זה", אמר שפירו. "יחד עם זאת, ישראל חייבת לשמור על הביטחון שלה וזה אינטרס אמריקני גם כן. הקשרים של ארה"ב עם ישראל בלתי ניתנים לשבירה - זו עדיפות עליונה של נשיא ארה"ב אובמה והוא הצהיר עליה לא פעם. אובמה גם ברור לגבי האיום שארה"ב מכירה באיראן - אנחנו נחושים למנוע ממנה את ההתחמשות ולאיים על ישראל. לא נשב בחיבוק ידיים".

לכל הידיעות מוועידת ישראל לעסקים - לחצו כאן