"חוסר-הוודאות בסוריה עלול להביא להתמוטטות"

יאסר יאקיס, חבר הפרלמנט הטורקי היוצא ושר החוץ לשעבר של טורקיה, אמר הדברים בפאנל "מזרח תיכון חדש: חלום או סיוט"

"אי הוודאות בסוריה עלול להביא להתמוטטות ואז לא יודעים מה נקבל במקום. אנחנו לא יודעים מה האג'נדה של האופוזיציה ונמתין להתפתחויות", אמר יאסר יאקיס, חבר הפרלמנט הטורקי היוצא ושר החוץ לשעבר של טורקיה.

הדברים נאמרו בפאנל "מזרח תיכון חדש: חלום או סיוט", במסגרת ועידת ישראל לעסקים 2011 של "גלובס" שמתקיימת היום בת"א. הפאנל דן באביב העמים הערבי והשלכותיו הביטחוניות, המדיניות והכלכליות; וכן בהשלכות של המדינה הפלסטינית, אם תקום. ב

דיון משתתפים בנוסף ליאקיס גם דוד ברודט, יו"ר בנק לאומי; דן שפירו, שגריר ארה"ב בישראל; גאנהם נוסבי, מומחה לסיכון פוליטי וכלכלי וראש מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ (GCC); ד"ר ישראל אלעד אלטמן מהמכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי; ואלוף (מיל') אודי שני, מנכ"ל משרד הביטחון. את הפאנל מנחה פרופ' עוזי ארד, היועץ לביטחון לאומי לשעבר של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"בראייה של כל המזרח התיכון - הקהילה הבינלאומית עומדת בדילמה - האם לתמוך באופוזיציה של כל המדינות האלה, או להתעלם מהפגיעה בזכויות האדם. זה גם החלופה בין אידאליזם למציאות".

לדברי יאקיס, "התעלמות או אדישות למצוקות עלולות להחליש את החוזקה והשליטה של העולם על המתרחש במדינות האלה. טורקיה נחושה לקחת תפקיד יותר מרכזי בסכסוכים האלה. יחד עם זאת, יש לטורקיה הגבלות - לדוגמא האימפריה העות'מאנית נתפסת מקורבת יותר לעולם הערבי הזה. הטורקים מבינים יותר את המנטליות הערבית, וראוי לציין שהתערבות של טורקיה אם תהיה, תהיה רגישה ועדינה".

יאקיס הוסיף כי "בטווח הארוך, כאשר הדמוקרטיות שם יתבססו נוכל לצפות לרגיעה בעולם הערבי. הליברליזם והחילוניות ישלטו במדינות, והאיסלם הרדיקלי יצטרך לעבוד בשת"פ עם הגורמים המתונים".

לריכוז הידיעות מוועידת ישראל לעסקים 2011 - לחצו כאן