שטייניץ: "אם אירופה תתפרק נסבול 5-10 שנות מיתון"

שר האוצר בוועידת ישראל לעסקים 2011 של "גלובס": "אנחנו מתפללים לשלומה הכלכלי של אירופה; אם היא תתרסק יהיה קשה מאוד" ■ מגלה: "מחר אצא להודו כדי לקדם שיתופי פעולה" ■ פעילים צעקו לעברו: "למה כל ילד שלישי רעב במדינה?"

"אנחנו מתפללים לשלומה הכלכלי של אירופה ולאחדותה כי אם אירופה תתרסק - ואת זה נדע עוד החודש - יהיה קשה מאוד באירופה אבל גם כאן בישראל, גם בארה"ב ובכל מקום. יהיו 5-10 שנות מיתון" - כך אמר היום (א') שר האוצר יובל שטייניץ בוועידת ישראל לעסקים 2011 של "גלובס". "אנו מוכנים לתרחיש קשה", הוסיף.

לריכוז כל הידיעות מוועידת ישראל לעסקים 2011 - לחצו כאן

שטייניץ גילה כי מחר ייצא להודו בראש משלחת כלכלית שמטרתה להפחית את התלות של היצוא הישראלי בכלכלות המערב הדועכות: "אחד המאמצים העיקריים זה להסיט את היצוא הישראלי ל'שאר העולם' כי כ-70% מהיצוא הישראלי הגיע לעולם המפותח, ואנחנו עושים מאמץ להסיט את היצוא לסין, להודו ולדרום אמריקה כדי לא להיות תלויים רק במדינות המערב. עד היום נחלנו הצלחה - היצוא לשווקים המתעוררים עלה מ-30% למעל 40% תוך שנתיים.

"מחר בערב אני מתכוון לצאת להודו לביקור ראשון שלי במדינה, כאשר הושג סיכום ראשוני עם שר האוצר ההודי לאזור סחר חופשי בין 2 המדינות, ואנחנו מתכוונים לקדם שיתופי פעולה עם הודו. זה חלק ממאמץ גדול ומתמשך להתמודדות עם משבר, שמשנה ממש את הסדר הכלכלי העולמי".

שר האוצר חזר על החשיבות של שמירת מסגרת התקציב ועידוד השקעות בישראל. הוא טען כי יהיה קשה לשמור על ההישגים של מדינת ישראל (צמיחה גבוהה ואבטלה נמוכה) בתקופה זו. הוא התייחס לעימות המתוקשר שלו עם משרד הביטחון סביב הקיצוץ בתקציב הביטחון ואמר: "הוויכוח אינו על קיצוץ אלא על התייעלות ושקיפות. שמתי לי למטרה כשר אוצר שאוהד את מערכת הביטחון, שמבין שמדינת ישראל צריכה להגן על עצמה, לנרמל כלכלית את משרד הביטחון".

שטייניץ דיבר על הישגי משרד האוצר מול משרד הביטחון, כמו למשל העלאת גיל הפרישה לפנסיה של אנשי הקבע הלא-קרביים, מהלך שלדבריו יחסוך "עשרות מיליארדי שקלים למדינה". הוא גם הזכיר את הגשת תקציב הביטחון לכנסת על ידי משרד האוצר, ולא ע"י משרד הביטחון, לראשונה בתולדות המדינה.

"הצעד השלישי, והחשוב מכולם, הוא שקיפות ובקרה בתקציב הביטחון", אמר שטייניץ. "אני אומר לכם: זה לא נגד הצבא אלא בעדו. ייעול הצבא יחסוך מיליארדים כי גם מערכת מפוארת צריכה בקרה והתייעלות. אני יודע כל מיליון שקל ביוצא במוסד ובשב"כ, ואין שום סיבה שזה לא יהיה בצה"ל. גם החלק הזה יושג על ידי משרד האוצר".

כמדי נאום של שטייניץ בשנה האחרונה, גם הפעם התפרצו לעברו נוכחים בקהל וצעקו: "איפה הדיור הציבורי? למה כל ילד שלישי רעב במדינה?".

שטייניץ לא התרגש ואמר לאחת הצועקות: "את מוזמנת לשאול אותי אחר כך בצורה מסודרת, אני לא עונה על שאלות כרגע".

"איך אנשים במדינה חיים מתחת לקו העוני?", צעקה אשה בקהל - והוצאה מהאולם.

בהתייחס לסוגיית עובדי הקבלן ציין שטייניץ כי "אנחנו מודעים ומסכימים שקיימת בעיה קשה, בעיקר במגזר השמירה והניקיון, וישנם מעסיקים שמטרטרים את העובדים ושוללים מהם את הזכויות הבסיסיות. אנחנו במו"מ מתקדם ומוכנים לשפר באופן משמעותי את שכרם של עובדי הקבלנים, ולדאוג בחקיקה ובאכיפה דרקונית שאף מעסיק לא יוכל לפגוע בזכויות הבסיסיות של עובד. את זה אפשר לתקן בלי לפגוע במשק. אני מקווה שנגיע גם לסיכום בעניין הזה".