"חייבים תקינה להגנה על המרחב האזרחי בסייבר"

כך אומר פרופסור יצחק בן ישראל בוועידת ישראל לעסקים 2011 של "גלובס" ■ יו"ר חברת החשמל: "חברת החשמל צריכה לשמש כפיילוט למאמץ הנקודתי של אבטחת הסייבר - זה קריטי לשמירה על שגרת החיים"

"חייבים תקינה להגנה על המרחב האזרחי בסייבר", כך אומר פרופסור יצחק בן ישראל בוועידת ישראל לעסקים 2011 של "גלובס", במושב מיוחד שדן בנושא האבטחה בסייבר. לדברי בן ישראל שעמד בראש צוות מיוחד שעסק בנושא והגיש המלצות לראש הממשלה "יחסית המצב שלנו טוב אבל גילינו שהמרחב האזרחי חשוף ולא מוגן. הסיפור של הסייבר הוא לא רק סיפור של הגנה על מידע, אלא גם של שיבושים במחשבים שמערכות חיים שלנו יכולות להיפגע".

"אפשר לפרוץ למחשבים של חברת חשמל ולגרום להשבתת טורבינה, לא חייבים לפרוץ כדי לגנוב חשבון של לקוח. לכן בתחום הסייבר חייבים להיערך אחרת ואי אפשר להתמודד עם קבוצה קטנה של אנשים, ואם אנחנו רוצים להיות מוכנים אז חייבים להתבסס על היכולת של התעשיות הבטחוניות. חייבים גם לאפשר לתעשייה הזו לייצא וזה מחייב רגולציה ושקיפות מתאימה - וחייבים תקינה אזרחית לטובת היישום", לדבריו.

יפתח רון טל יו"ר חברת החשמל, אמר במושב כי "לחימת הרשת נתפסת היום כזירת לחימה מאד משמעותית עד כדי שתוכל להשתתף באופן מאד משמעותי בהכרעה של מאבקים בין מדינות. חברת חשמל מוגדרת כמי שמייצרת את התשתית החיונית ביותר לקיומה של המדינה. לא אגזים אם אומר שמדובר בתשתית קריטית. המטרה שלנו היא לשמור על רציפות התפקוד של המשק, יש ניסיונות רצופים לנסות לפרוץ למערכת ואנחנו מבינים שהניסיונות האלה יילכו וימשיכו".

לדבריו, "התשתית הזו מופעלת על ידי מרכז אחד, החשמל הולך שלוב זרועות עם סיב אופטי ויש לזה יתרונות וחסרונות. זה חושף את המערכת ומחייב הגנה - משום שאין לנו פריבילגיה להיות בלי חשמל. לא מספיק להגן על הייצור של החשמל, חשוב להגן על ההולכה. הפתרון הנקודתי מתוחכם ככל שיהיה, חייב להיות פתרון של אינטגרציה ושל מערכת ולשם אנחנו הולכים. זה יקר ואני קורא מכאן לכך שחברת החשמל תשמש כפיילוט ושעלינו יקודם המאמץ הנקודתי של אבטחת הסייבר. התשתית הזו היא קריטית לשמירה על שגרת החיים".

יאיר כהן מחברת אלביט מערכות, לשעבר מפקד יחידה 8200, אמר כי ארה״ב הפסידה 50 מיליארד דולר בגניבות של האקרים בשנה שעברה. בשודים של בנקים היא אבדה 900 מיליון דולר. לא לחינם אמר הנשיא אובמה שהתקפות הסייבר יכריעו מדינות במאה הבאה. מדינת ישראל יכולה להיות בטא סייט עולמי למלחמה בסייבר. לא ניתן לתת פתרון נקודתי כי כל הדברים ייפרצו. חייבת להיות אבטחת סייבר משולבת של כמה שכבות וכוללת. אחרת ניתן לשבש חיים שלמים של מדינה וזה יכול להפיל מעצמות".