אקשן בחממות: גם חממת הטכניון מועמדת למכרז התחרותי

מינהלת החממות והמדען הראשי במשרד התמ"ת הודיעו על פתיחת ההליך התחרותי לבחירת זכיינים לחמש מן החממות הטכנולוגיות

מינהלת החממות והמדען הראשי במשרד התמ"ת הודיעו על פתיחת ההליך התחרותי לבחירת זכיינים לחמש מן החממות הטכנולוגיות.

עד כה היה ידוע כי ארבע חממות יועמדו למכרז: אופקים הייטק ונצ'רס ומיט"ג מקבוצת קפיטל פיונט, אינסנטיב שבשליטת קרן פרגרין ופיליפ פרוסט, וחממת NGT. כעת מצטרפת למכרז גם חממת הטכניון.

בעוד ארבע החממות הראשונות ניגשו למכרז התחרותי משום שהן החממות הראשונות שהוקמו, הרי שחממת הטכניון מועמדת למכרז כי קבוצת המשקיעים בה (שכללה את פרו-סיד, ויטהלייף, ורטקס ובטרי ונצ'רס) התפרקה.

ל"גלובס" נודע כי פרו-סיד מגבשת קבוצת משקיעים חדשה לחממה, אך לשם כך יהיה עליה לנצח בהליך התחרותי.

עדיין לא ברור אילו גופים יתחרו על החממות מול הזכיינים הקיימים. ל"גלובס" נודע כי שתי חברות ענק מחו"ל בחנו את האפשרות, אך נכון להיום החליטו לא לגשת. בנוסף, גורם אקדמי ישראלי שוקל את ההשתתפות.

בחממות שעומדות למכרז פועלים במרץ כדי לשמור על הזיכיון. כך למשל, ל"גלובס" נודע כי חממת NGT מתכננת גיוס נוסף ממשקיעים חדשים, אם וכאשר תזכה במכרז.

ההשתתפות של גורמים מובילים במכרזים תהווה גורם מכריע לגבי המשך המכרזים על החממות, ואפילו לגבי עתיד תוכנית החממות כולה.

פרויקט החממות הוא פרויקט דגל תדמיתי של תעשיית ההיי-טק הישראלית, ובעולם הוא נחשב לאחד הגורמים להפיכת המדינה ל"סטארט-אפ ניישן". לכן הצלחתו חשובה מעבר לפעילותו הנקודתית.

שינויים במשכורות המנכ"לים

מינהלת החממות פועלת כדי להפוך את הזיכיון לחממות לאטרקטיבי יותר. במקביל להארכת הזיכיון לשמונה שנים, במקום שלוש כנהוג היום, פעלו מנהל תוכנית החממות יוסי סמולר וסגנו איתי בק להתרת חלק מן הכבלים הביורוקרטיים שהטרידו את מנהלי החממות עד היום.

בין היתר הועלתה עלות השכר המקסימלית למנהלים בחברות החממה מ-25 אלף שקל לחודש ל-35 אלף, כדי שחברות החממה יוכלו למשוך מנהלים מנוסים ביתר קלות.

כן אושר כי רכב ליסינג יוכל להיות חלק מהשכר (עניין חשוב במיוחד לחברות הממוקמות בחממות שבפריפריה), ובוטלה החובה לאשר מול מינהלת החממות כל טיסה לחו"ל וכל שימוש בקבלן משנה.

מיט"ב משלימה את ההנהלה

בתוך כך, חברת גפן השקעות הבורסאית, שמחזיקה בחממת מיט"ב, הודיעה כי מינהלת החממות ביקשה ממנה להשלים את צוות ההנהלה של החממה לשם הארכת זיכיונה. מיט"ב אינה עומדת למכרז בהליך הנוכחי.

כמו-כן חממת ואן ליר מירושלים תשתף פעולה עם המכללה האקדמית להנדסה בעיר. במסגרת השת"פ ישולבו תלמידים מן המכללה בחברות החממה.