כמה כסף קיבלו קרית שמונה והפועל ת"א על "המשחק המרכזי"?

העונה הרייטינג שווה כסף: הטוטו ישלם לכל אחת משתי המוליכות 101 אלף שקל בזכות רייטינג של 10.8% שהשיגו. מי יפסיד מכל הסיפור? "הקטנות", אלו שערוץ 1 ממשיך להתעלם מהן

עד כמה קשה לקבוצות הפריפריה לקבל חשיפה טלוויזיונית? ובכן, אין חדש בכך שליגת העל שייכת ל"ארבע הגדולות". הן אלו עם הקהלים הכי גדולים והן אלו שזוכות להכי הרבה שידורים. אפשר היה לצפות שכאשר ערוץ 1 לקח את הליגה, העיוות הזה יתיישר מעט. זה לא קורה. יותר מכך, העונה העיוות הזה מתעוות עוד יותר: ארבע מבין חמש הקבוצות שמובילות את הטבלה - קרית שמונה, אשדוד, עכו ורמת השרון (הפועל ת"א היא החמישית) - שודרו העונה ב"משחק המרכזי" בערוץ 1, כמה פעמים?... פעם אחת (משחק אחד גלש לערוץ 33 ולא נלקח לצורך העניין). למעשה, ביום שני היתה זו הפעם הראשונה העונה שקבוצת צמרת פריפריאלית, קרית שמונה, הגיעה לפריים-טיים של ערוץ 1. וגם כאן ניתן להניח שהסיבה היא היריבה מתל-אביב.

כך נוצר מצב אבסורדי שהצופים "הרגילים" (אלו שלא מנויים על צ'רלטון) יכלו לראות רק פעם אחת את אלופת הסיבוב הראשון, ואת מי שכבר נחשבת אפילו בתקשורת כמועמדת ללכת עד הסוף. ומה בשבוע הבא? המוליכה תארח את הקבוצה המתאוששת של הפועל חיפה ותעשה אולי עוד צעד בדרך לאליפות היסטורית, והעם שוב יוכל לחזות במאבק שנות ה-80 בין מכבי חיפה למכבי נתניה.

***

3.39 מיליון צופים ראו העונה את ליגת העל ב"משחק המרכזי". מתוך זה 43% (1.47 מיליון צופים) נחשפו למשחקים של מכבי ת"א שמדורגת במקום ה-9. 33% מהצופים נחשפו לשידורים של בית"ר ירושלים (1.12 מיליון צופים) ששקועה אי שם במקום ה-12. לא היה ולו משחק אחד ששודר העונה שבו לא היתה מעורבת אחת מ"ארבע הגדולות". שש קבוצות לא זכו להגיע אפילו פעם אחת ל"משחק המרכזי".

הקבוצות שמשודרות הכי הרבה העונה בליגת העל
 הקבוצות שמשודרות הכי הרבה העונה בליגת העל

אלא שהעונה לחוסר הפרופורציה הזה מתלווה גם מרכיב כלכלי: הסכם הטלוויזיה בין ההתאחדות לבין הטוטו קובע לראשונה, כי מלבד הסכם בסיס שממנו כל הקבוצות ייהנו, סכום נוסף של 6 מיליון שקלים יחולק על-פי כמות נקודות הרייטינג שכל קבוצה צברה במהלך העונה ב"משחק המרכזי". אם ניקח את העונה הנוכחית כדוגמה, הרי שחלקה של הפועל ת"א, ששודרה הכי הרבה פעמים, עומד על 23% מכלל נקודות הרייטינג, וזה יהיה גם חלקה מהקופה הכוללת שמקצה הטוטו. בסך הכל ארבע הגדולות ייהנו, נכון לעכשיו, מ-76% מקופת הטלוויזיה החדשה של הטוטו, בעוד שיתר 12 הקבוצות יתחלקו בשאר.

כדי לקבל את 6 מיליון השקלים של "קופת הרייטינג" החדשה, צריכה ליגת העל לגרוף 320 נקודות רייטינג ב"משחק המרכזי" בערוץ 1. לא משימה בלתי אפשרית, בהתחשב בכך שבעונה שעברה הרייטינג הכולל הגיע ל-303 נקודות, והעונה יש שני מחזורים יותר (הטוטו גם קבע כי ניתן לחרוג ב-6% למטה ללא קנס). כל חריגה מהרייטינג תגרור הפחתה: למשל, 295 נקודות רייטינג כוללות ב"משחק המרכזי" יביאו את הקופה להצטמק ל-5.8 מיליון שקל, וכו'.

כל קבוצה שמשודרת במשחק המרכזי תהנה מ-9,375 שקל לכל נקודת רייטינג. כלומר, הפועל ת"א וקרית שמונה, שהשיגו השבוע רייטינג של 10.8% ב"משחק המרכזי" בערוץ 1, יקבלו עבור המשחק מהטוטו 101,250 שקל.

מה ההפרשים בין הקבוצות הגדולות לקטנות? אם ניקח את העונה שעברה כדוגמה, הרי שמכבי חיפה, ששודרה הכי הרבה פעמים, עשתה כ-134 נקודות רייטינג שהיו מבטיחות לה, במונחים של השיטה החדשה, כ-1.3 מיליון שקל, בנוסף לכספי הטלוויזיה הבסיסיים שמובטחים לכל קבוצה. העונה הפועל ת"א מובילה את טבלת ההכנסות מרייטינג - היא השיגה 61.3 נקודות רייטינג במצטבר, ששוות לה כבר עכשיו 574 אלף שקל. מכבי חיפה נהנית עד עכשיו מ-406 אלף שקל, ומוליכת הטבלה קרית שמונה (אם נתעלם משידור אחד שהיה לה בערוץ 33 וגם ככה השיג רייטינג אפסי) צברה עד עכשיו בונוסים של 101 אלף שקל. שש קבוצות העונה לא זכו ולו בשקל אחד מקופת הרייטינג, בגלל שלא שודרו ב"משחק המרכזי".

***

מערוץ 1 נמסר: "השיקול העיקרי בבחירת המשחק המרכזי הוא העניין התחרותי וחשיבותו בהתאם לטבלה. ערוץ 1 עושה מאמץ גדול להגיע בשידור המשחק המרכזי גם לפריפריה. ההחלטה על המשחק המרכזי מתקבלת במערכת מחלקת הספורט הכוללת עיתונאים, שדרים ופרשנים. ההחלטה מועברת להתאחדות כעשרה ימים לפני קיום המחזור ולכן אין להסיק ממצב הקבוצות כיום לגבי בחירה בעבר. להלן כמה עובדות: בסיבוב הראשון המשחק המרכזי שודר פעמיים מקרית שמונה, פעם אחת מסכנין, פעם אחת מנתניה, ופעם אחת מב"ש. 5 משחקים מתוך 15 הם בהחלט מאזן מכובד לפריפריה. אנו מניחים שבמהלך הסיבוב השני נהיה גם ברמת השרון, כמו בעכו, ובאשדוד. המשחק המרכזי המתוכנן בעוד שבועיים הוא אשדוד נגד מכבי ת"א".