נחלץ ממאסר בפועל: עבודות שירות בלבד לשוקי ויטה

ויטה, פקיד שומה גוש דן לשעבר, הורשע במירמה והפרת אמונים כיוון שהיה נתון בניגוד עניינים כשטיפל בלקוחותיו של עו"ד וינרוט ■ ישלם גם קנס בסך 40 אלף שקל

בית המשפט המחוזי בתל-אביב גזר היום (ד') עונש של 6 חודשי עבודות שירות, 8 חודשי מאסר על-תנאי וקנס בסך 40 אלף שקל על שוקי ויטה, פקיד שומה גוש דן לשעבר, שהורשע ב-3 עבירות של מירמה והפרת אמונים, כיוון שהיה נתון בניגוד עניינים בעת שטיפל בלקוחותיו של עו"ד יעקב וינרוט, בהם ארקדי גאידמק ומיכאל צ'רנוי, כאשר באותו הזמן ייצג אותו וינרוט בענייניו האישיים. הפרקליטות הודיעה כי היא שוקלת האם לערער על גזר הדין וההרשעה ובינתיים לעכב את ביצוע העונש.

"יש לשקול לטובת ויטה את הפער בין מה שיוחס לויטה בכתב האישום (לקיחת שוחד), לבין העבירות שהורשע בהן לבסוף, כמו גם את חלוף הזמן של 8 וחצי שנים מאז שהחלה הפרשה", נכתב בגזר הדין. בנוסף, ויטה ניסה להגיע להסדר טיעון במהלך המשפט והיה מוכן להודות בהפרת אמונים - כך הסביר השופט גלעד נויטל את החלטתו להקל בעונשו של ויטה ולא לשלוח אותו למאסר בפועל.

השופט הסביר את השוני בין המקרה של מנהל רשות המסים, ג'קי מצא, שהורשע בעבירות של מירמה והפרת אמונים וסיוע לשוחד וריצה עונש של שנת מאסר, לבין עניינו של שוקי ויטה: "המקרה של מצא חמור יותר מזה של ויטה בשל בכירותו של מצא, כמות העבירות שבהן הורשע והעובדה שמצא הורשע גם בעבירה של סיוע לשוחד. בית המשפט קבע כי מצא פגע בטוהר המידות באופן חריף ובוטה. מעשים חמורים כאלה לא יוחסו לויטה".

עם זאת, השופט ציין כי מעשיו של ויטה שבגינם הורשע היו חמורים: "הציפייה היא שמי שממלא תפקיד בכיר ישמש מופת. ויטה המשיך לטפל בלקוחות וינרוט למרות שהיה נתון בניגוד עניינים ברור ועוצמתי. עקב ניגוד העניינים הוא סטה מהשורה באופן משמעותי כשהיה בתפקיד בכיר. אמור להיות ברור כי אסור לטפל בתיק מס במצב של ניגוד עניינים ברור".

השופט גם סירב לבקשת הסנגורים לבטל את הרשעתו של ויטה: "הבקשה של ויטה שהרשעתו תבוטל מלמדת על כך שהוא אינו מבין עד היום את חומרת מעשיו".

עונשו הקל יחסית של ויטה מהווה כישלון נוסף לפרקליטות לאחר זיכויו של וינרוט. הפרקליטות ביקשה מהשופט לגזור על ויטה מאסר משמעותי בפועל, בדומה לעונש שקיבל מצא, שהורשע בעבירות דומות ונשלח לשנת מאסר בפועל.

התובעת, עו"ד שרון כהנא, טענה כי המאבק בשחיתות עובדי ציבור מחייב גזירת עונש משמעותי על ויטה, אך בית המשפט, כאמור לא קיבל את טענותיה, אלא את טענות סנגוריו של ויטה, עורכי הדין אלון רון ומורן כרמון, כי המקרה של ויטה פחות בחומרתו מזה של מצא.

ב-31 באוקטובר הרשיע בית המשפט המחוזי את ויטה ב-3 עבירות של מירמה והפרת אמונים. "אף שניגוד העניינים עמד לנגד עיניו, עצם אותן ויטה, לא הרחיק את עצמו מטיפול בנישומים של וינרוט, ולא הטיל על עובדיו לבדוק נתונים", קבע השופט נויטל. "ויטה פגע באינטרסים מוגנים בעצם פעולותיו כפקיד שומה גוש דן, ופגע פגיעה בפעילות התקינה של המינהל הציבורי, לא כל שכן התנהגות חוזרת ונשנית. הן היסוד העובדתי והן היסוד הנפשי הוכחו מעבר לספק סביר", נקבע.

עוד קבע בית המשפט בהכרעת הדין, בין היתר, כי ויטה לא דיווח לממונים עליו ‏‎‎על טיפולו בתיקי הנישומים ובהסכמי המס שכרת, לא ערך תרשומות כנדרש ולא תיעד כראוי את השיקולים שהביאוהו לכרות את הסכמי המס. ‏ויטה הורשע במירמה והפרת אמונים, אך זוכה מהאישום כי לקח שוחד מוינרוט (ווינרוט זוכה מכל האישומים נגדו).

בית המשפט דחה, מחמת הספק, את טענת התביעה כי ויטה העניק יחס מיטיב ומפלה לטובה ללקוחותיו העשירים של וינרוט, בתמורה לכך שוינרוט העניק לו ייצוג משפטי בתנאים מיטיבים בהליכים שונים שנגעו לעיכוב קידומו ברשות המסים. השופט נויטל הסביר כי לא מצא פגם בעבודתו המקצועית של ויטה.

"לא ניתן לשלול את גירסת ההגנה, לפיה אין בהסכמי המס של צ'רנוי וגאידמק הטבות מס, ושהסכמי צ'רנוי וגאידמק אינם בהכרח בעייתיים למדינה. כפועל יוצא, עצם נכונותו של ויטה לכרות הסכמים אלה, אין לפרשה בהכרח כפעולה 'בעד שוחד'", פסק השופט.

היום הוכח כי הזיכוי משוחד חילץ את ויטה מעונש מאסר מאחורי סורג ובריח.