פוטאש הקנדית במגעים להגדלת החזקותיה בכיל ל-25%

חברת האשלג הקנדית נמצאת במגעים עם האוצר לאישור המהלך ■ הרכישה האחרונה של פוטאש את מניות כיל הייתה בפברואר 2010, אז הגדילה החזקותיה לכ-13.9% מהמניות

הפרסומים הבוקר (ב') בדבר ניסיונותיה של חברת הדשנים הקנדית פוטאש לקבל אישור ממשרד האוצר להגדיל את החזקותיה בחברת הדשנים המקומית כיל , הקפיצו את מניית האחרונה ביותר מ-2%. אולם, ככל הידוע המגעים בין פוטאש לאוצר נמשכים כבר כחצי שנה, ולא נרשמה איזו פריצת דרך, כך שההערכות הן שהמדינה לא צפויה להודיע על החלטתה בזמן הקרוב. הסוגיה המרכזית הנידונה במו"מ היא עד כמה תוכל פוטאש להגדיל את החזקותיה, אשר לפי הערכות מבקשת להגדיל את החזקתה בכיל עד ל-25%.

פוטאש נדרשת לקבל את אישורה של המדינה שכן כיום היא מחזיקה ב-14%, ולפי הכללים שקבעה המדינה, עלייה להחזקה שמעבר לכך מחייבת את אישורה. כלל זה נקבע במסגרת מניית הזהב שיש למדינה בכיל, שמחזיקה במשאבי טבע של המדינה.

כיל נשלטת כיום על ידי החברה לישראל (52.3%), שבשליטת עידן עופר. המגעים בין פוטאש, שהיא גם מתחרה של כיל, ובין המדינה, נעשים בידיעת ובהסכמת החברה לישראל. בין החברות נקבע כי תהיה שקיפות מלאה בתוכניות העתידיות של פוטאש לגבי כיל, כאשר כל רכישת מניות תתבצע בידיעה ובתיאום עם החברה לישראל. בנוסף, פוטאש לא תדרוש מינוי של דירקטור מטעמה בחברה.

פוטאש היא יצרנית הדשנים הגדולה בעולם, העוסקת בעיקר בייצור אשלג. החברה חולשת על נתח שוק של למעלה מ-20%, ונסחרת לפי שווי של 33.7 מיליארד דולר, ולמעשה כיל היא אחת המתחרות שלה.

תחילת החזקתה של פוטאש, בניהולו של ביל דויל הדומיננטי, בכיל היא לפני כ-12 שנה, כשרכשה כ-10% ממניות החברה תמורת כמה מאות מיליוני שקלים.

לפני קרוב לשנתיים הוסיפה ורכשה ממניות כיל בלמעלה ממיליארד שקל, והגיעה להחזקה של 14%. שוויה של החזקה זו כיום עומד על 6.3 מיליארד שקל.

מהחזקה פיננסית לדריסת רגל

כיל אינה יצרנית הדשנים היחידה בה מחזיקה פוטאש. כאסטרטגיה, הענקית הקנדית רוכשת לאורך השנים מניות בחלק ממתחרותיה. ככל הידוע מדובר כרגע בהחזקה פיננסית, שברמת המחירים הנוכחית עשויה להיות אטרקטיבית במיוחד. מניית כיל איבדה מתחילת השנה כ-37% משוויה, וזאת בשעה שרווחיה דווקא רשמו צמיחה דו-ספרתית השנה. הירידות במניה מיוחסות הן לאי הוודאות בדבר היקף התשלום שתצטרך החברה לשלם במסגרת פרויקט קציר המלח שנועד לשקם את ים המלח, שחלקה של כיל בו מוערך ב-3-4 מיליארד שקל; סיבה נוספת לסנטימנט השלילי היא שכיל הינה מניה מאוד נזילה, שקל למכור כמות גדולה ממנה בשוק, כך שמוסדיים שהיו צריכים לשפר נזילות ולמכור סחורה במשבר האחרון, מיהרו למכור את ניירותיה.

מה מחפשת פוטאש בכיל? ייתכן שיותר מהחזקה פיננסית. השתלטות על כיל תחזק את פוטאש הקנדית במיוחד ביבשת אסיה, כשלכיל מכירות גבוהות בהודו וסין, בעיקר בזכות הקרבה הגיאוגרפית אליהן. כיום, לנוכח הריחוק הפיזי מאותן מדינות, אין לפוטאש דריסת רגל מהותית בהן.

פוטאש כבר ניסתה לפני כחמש שנים לרכוש את השליטה בכיל, אך החברה לישראל סירבה למכור. האם בעתיד עמדתה של בעלת השליטה תשתנה? קשה לומר בוודאות. על פניו, לא נראה שיש סיבה למכור את כיל: היא מספקת לחברה לישראל זרם דיבידנדים שמן של מאות מיליוני שקלים מדי רבעון; החברה לישראל נסמכת על אותם דיבידנדים כדי לממן החזקות אחרות שלה, בראשן צים הנמצאת בקשיים ומיזמי הרכב שזקוקים למזומנים. מה עוד, שמניית כיל רחוקה היום עשרות אחוזים ממחיר השיא שלה, כך שלא נראה שברמת המחירים הנוכחית תימכר השליטה בה.

מנגד, פוטאש אינה ממהרת לשום מקום; היא מצוידת בלא מעט מזומנים, ואם תרצה - מסוגלת להגיש הצעה שלא ניתן יהיה לסרב לה.

אך לפני שכל זה יקרה, צריך לראות שהמדינה בכלל תאשר לה להגדיל את החזקותיה.

מניית כיל איבדה 36 אחוז מתחילת השנה
 מניית כיל איבדה 36 אחוז מתחילת השנה