"שילוב כוחות פנימי וחיצוני עלול לגרום פגיעה חמורה במשק"

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן המקרו של דש בית השקעות: קיים סיכוי גבוה שכבר בסוף החודש יבצע בנק ישראל הורדה נוספת של הריבית בשיעור של 0.25%

"אנו מניחים שהפגיעה בביקושים המקומיים נובעת לא רק מהמשתנים הריאליים אלא גם מ'סנטימנט הקניות' של הצרכנים שהחל להתדרדר בעקבות המחאה החברתית, מושפע מ'אפקט העושר' שנפגם בעקבות ההתדרדרות בשווקים הפיננסיים והקיפאון בשוק הדיור, ויתכן שגם להתפתחויות הפוליטיות-ביטחוניות היה חלק בהרעת הסנטימנט. בכל מקרה, אי אפשר לייחס את הירידה בפעילות המשק רק לגורמים חיצוניים; גם להשפעות הפנימיות יש תרומה נכבדת לכך", כך כותב היום אלכס זבז'ינסקי, כלכלן המקרו של דש בית השקעות, בסקירתו השבועית.

מצב זה, אומר זבז'ינסקי, מעלה מספר מסקנות: שילוב של הכוחות הפנימיים והחיצוניים עלול להוביל לפגיעה חמורה במשק, אלמלא תחול רגיעה במשבר בעולם. מנגד, מצבו הכלכלי של הצרכן, שמשתקף בשיעור האבטלה וברמת השכר, עדיין לא נפגע. המשמעות היא ששינוי בנסיבות והגברת אמון הצרכנים עשויים להוביל למפנה חיובי מהיר יחסית בביקושים ובמצב הכלכלי במשק. "המקורות הפנימיים של ההאטה מגבירים את יעילות ההשפעה של כלי המדיניות המוניטארית והפיסקאלית המקומיים. אנו צופים שתמיכה בפעילות המשק תתגבר לפחות מצד המדיניות המוניטארית".

זבז'ינסקי ממשיך להעריך כי הריבית תרד בחודשים הקרובים עד לרמה של כ-2.0%-2.25%. קיים סיכוי גבוה שכבר בסוף החודש יבצע בנק ישראל הורדה נוספת של הריבית בשיעור של 0.25%. זאת, על רקע המשך ההתמתנות בסביבת האינפלציה.

לגבי המצב בעולם מציין זבז'ינסקי כי אם לפי האינדיקטורים שציינו לעיל חל שיפור כלשהו אחרי הפגישה של המנהיגים, שוקי האג"ח בגרמניה ובארה"ב והמטבע האירופי מנבאים עתיד קודר למדי. הנפקות האג"ח של ממשלת ארה"ב זכו בשבוע שעבר לביקושי שיא. למרות שיפור קל במניות בארה"ב לקראת סוף השבוע, תשואות האג"ח נמצאות קרוב לתחתית. נהירת המשקיעים לנכסים בטוחים באה לידי ביטוי בצורה בולטת במיוחד בביקושים לאג"ח הקצרות. הנפקת האג"ח לחודש שהייתה בארה"ב בשבוע שעבר זכתה לביקושים גבוהים ונסגרה בתשואה 0%. האג"ח עד 3 חודשים בארה"ב נסחרות כעת בתשואה שלילית. גם באירופה ירדו תשואות האג"ח הקצרות של גרמניה בצורה חדה והתקרבו לרמה אפסית.

"גם אם היינו מנסים ללמוד על תוצאות הפסגה של המנהיגים על סמך ביצועי האירו, היינו מגיעים למסקנה שהיא נכשלה כישלון חרוץ. המטבע האירופאי רשם בשבוע שעבר את הביצוע השבועי החלש ביותר מתחילת השנה. תשואות האג"ח הקצרות והתנהגות האירו מצביעים על ציפיות המשקיעים להקלה משמעותית בריבית באירופה".