שוק מתרומם בין שיני המסור

איך 7.8 טריליון דולר ששפך הפד' למשק האמריקני, לא הקפיצו מחירים שם לשמיים?

בימים אלו, שבהם נע זהב בכיוון הצפוי, נזכרתי ששמור לו תפקיד השמירה על ערך ההון, וזאת במיוחד בתקופת אינפלציה. האם ירידתו מבשרת על דפלציה? לא ניתן לומר זאת בוודאות. הלחץ הדפלציוני שיגיע מן המשבר האירופי, יכריע בדבר. עד אז, הבה ונזכר מה קורה בחזית האינפלציה בארה"ב, ולמה מדדי המחירים לצרכן שם אינם משקפים עדיין את מהלכיו דוחפי האינפלציה של הפד.

תחילה נתקן את הטעות הנפוצה בעניין זה: אינפלציה אינה עליית מחירים - היא מוגדרת כגידול בסיס הכסף (מזומן ואשראי) במשק.

איך קורה שגידול בגובה 7.8 טריליון דולר מצד הפד, אינה מקפיצה מחירים לשמים? התשובה נעוצה בכך שחייבים להתקיים עוד שני תנאים הכרחיים כדי שהגידול בבסיס כסף על המחירים במשק והם: צמיחה בחלק היצרני של המשק, והאצה סבירה בזרימת הכסף (Money Velocity).

לא ארחיב כאן על הגידול בצד היצרני של ארה"ב, כי ברור לכל שהמדינה הזו עדיין נמצאת במיתון. לעומת זאת ארצה להביא לכם גרף די מדהים לגבי קצב החלפת הידיים של הכסף באמריקה הגדולה:

משה שלום האצת הכסף
 משה שלום האצת הכסף

גרף רב שנתי זה מראה כמה המצב חמור. למעשה מאז 1998 והלאה, נרשמת ירידה מדהימה בפרמטר זה של הכלכלה, וב-2008-9 הוא קיבל מכה אנושה. לאחר שיפור קטן ב-2010, הוא שוב יורד, והגיע לשפל שקירב אותו למצבו בשנות השישים.

במצב זה הגדלת בסיס הכסף לא תייצר את עליית המחירים המצופה. שני הפרמטרים הדרושים והנחוצים, (צמיחה וגידול בקצב חילוף הידיים של הכסף) אינם מתפקדים. דרך אגב, ולמרות זאת, הנפט מסתובב סביב 100 דולר לחבית. תארו לכם מה יקרה בנכס אסטרטגי זה, כאשר תהיה צמיחה משמעותית, וקצב חילוף כסף יתגבר.

כסיום מעניין לפרק זה, אביא גרף נוסף, והוא כוח הקניה של הדולר לאורך השנים:

משה שלום כוח קניה
 משה שלום כוח קניה

אני חושב שבמקרה זה הוכח שוב שתמונה אחת שווה אלף מילים.

בחלק הטכני אביא לכם הפעם שני מבטים טכניים. תחילה את העדכון הרגיל על מדד S&P500:

משה שלום סנופי
 משה שלום סנופי

לאחר הדשדוש בין הממוצע הנע 200 (בירוק בהיר), והממוצע הנע 50 (בסגול), המדד חצה את האחרון מטה, ויצא שוב אל רמת התמיכה הקריטית של 1210 (1 סגול).

מיותר לומר במסגרת זו, כמה חשיבות אני נותן לרמה זו, ולציין שהיא מהווה נקודת החלטה קריטית לטווח הקצר במדד. היותה גם תמיכה אדירה, וגם רמת תיקון טכני בשיעור 38.2% של העלייה מה-4 לאוקטובר, נותנת לה נופך מיוחד.

אם המדד ישבור מטה את הרמה החשובה הזו, אני עדיין לא חושב שזה יהווה סיבה להחלטה לוותר לגמרי על התסריט החיובי. על מנת שזה יקרה, על המדד:

• לחצות את קו המגמה הכחול (המהווה את הגבול התחתון של המשולש המתכנס)

• לעבור מטה את רמת התיקון הטכני 50%, הנמצאת ב-1180

• לחצות ולהתבסס מתחת ל-1150, שם יש לנו שוב שילוב בין רמת תיקון טכני של 61.8%, ורמת תמיכה היסטורית אדירה.

אם כל זה יקרה, יקרה מעצמו דבר שיבטל את האפשרות לתסריט חיובי - חזרה של 100% מכל העלייה שהחלה מסוף נובמבר (ההתערבות המתואמת של הבנקים המרכזיים. זוכרים?).

לדעתי, מהלכים אלה קיצוניים מאד, ולא סביר שיקרו, אלא במקרה קטסטרופה פיננסית ממקור חדש, שבינתיים אינו נראית לעין.

אם וכאשר תתחדש עליית המדד מעלה, הוא צריך יהיה לעבור על שני הממוצעים הנעים שוב, ולחצות, הפעם בהצלחה, את קו המגמה הכחול, אשר תחם את השיאים מאז סוף אוקטובר. האינדיקאטורים (ה-CMF וה-MACD) אינם עוזרים לנו לחזק את ההנחה שלנו לגבי העתיד, כי אין בהם סטייה או האצה.

אזכיר כאן שוב: לדעתי, החוב של העולם המפותח, בסופו של דבר, יביא למציאות דפלאציונית חמורה, ובעקבותיה להיפר אינפלציה קשה. אבל, במסגרת שיני המסור של המערכת הפיננסית, המבטאים את המלחמה המתמדת בין העובדות הקשות הצצות לחזית הבמה, והפעילות הנגדית של קובעי המדיניות, אנו יכולים לראות עליות יפות.

לסיום, אני מביא כאן את עדכון מפת גלי האליוט של הדולר שקל, וזאת על ידי גרף שבועי של המטבע:

משה שלום דולר אליוט
 משה שלום דולר אליוט

בסקירה תחת הכותרת "תוכנית-על לחיזוק הדולר", ספררתי גלים לגבי המטבע האמריקאי, אשר הצביע בזמנו על סיכוי טוב לשינוי חיובי. ואכן, לאחר תקופה די מעצבנת של דשדוש באזור התחתית של 3.35 (2 סגול), החל המסע צפונה של המטבע האמריקאי.

תחילה עליו היה לחצות את קו המגמה הכחול, שהיווה את הגבול העליון של היתד היורדת. את זה הוא עשה באוגוסט השנה סביב רמת 3.55 (1 סגול). מייד לאחד בדיקת אותה חצייה, ראינו תנועה אסרטיבית עד 3.80, וכמובן בדיקה חוזרת של פריצה זו עד 3.60.

כעת, הדולר מגיע שוב לסגה כפולה עם סיכוי טוב למעבר מעליה. אם זה יקרה, היעדים מעלה הם 3.85 ואח"כ 3.90. ואם יתחיל תיקון טכני מכאן, אזור ה-3.60 מהווה מגנט די חזק מטה. בכול מקרה, מבחינת הספרור, הדולר מבצע, או ביצע מאז 3.35, את גל 1 ממגמה עולה ארוכת טווח חדשה.

  1. משה שלום ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות), ומרצה במכללת מגמות.
  2. ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.
  3. מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.