שכנים מתווה טוסקנה

סיפור קטן ואופטימי על שלום כלכלי

בזמן שהאו"ם עסוק בדיפלומטיה, יש גופים קטנים שמעדיפים ליישם דברים בשטח. טוסקנה, למשל. מתברר שכבר קרוב לשמונה שנים מעניקה קרן איטלקית, שהוקמה על-ידי בנק הלוואות ותיק ממחוז טוסקנה, הלוואות באפס אחוז ריבית לתושבי מזרח ירושלים ובית לחם המעוניינים להקים עסקים קטנים.

עד כה נרשמו שני מחזורי הלוואות, ו-36 מהן ניתנו לטובת הקמת עסקים, בהם גן ילדים, מפעל שוקולד, בוטיק, מאפייה, קונדיטוריה, מתפרה, מסעדה, חנות מזכרות עבודת יד ועוד. בימים אלה יצא לדרך המחזור השלישי, שמכוון הפעם גם לקהל הנשים במטרה להעצימן באוכלוסייה.

את ההשראה למיזם קיבל הבנק מניסיון העבר של המקומיים: לאחר אירועים כמו מלחמת העולם השנייה, רעידת אדמה גדולה שפקדה את טוסקנה ושאר אסונות, נעשו ניסיונות לשקם את הכלכלה המקומית. במסגרתם חולקו לתושבים הלוואות ללא ריבית כדי לסייע לעסקים קטנים. בצורה זו הצליח החבל לשקם את היישובים ואת הכלכלה. עכשיו מנסה הבנק האיטלקי לעשות את זה ברשות הפלסטינית.

השותפים בקרן הם הבנק האיטלקי Cassa di Risparmio di San Miniato, מרכז פרס לשלום, משרד המסחר בבית לחם, ומחוז טוסקנה באיטליה. נציגת הקרן פרנצ'סקה צ'יון אומרת כי "יש דיאלוג אמיתי ופורה בין הארגונים בשני הצדדים". השלום, מתברר, נמצא בפרטים הקטנים.