"לא צריך כסף לדיור בר-השגה, רק ר"מ שנכון לשינויים"

יו"ר האופוזיציה לבני אמרה הדברים בוועידה של השלטון המקומי שמתקיימת במרכז הבינתחומי בהרצליה ■ על דיור בר השגה: "לא צריך כסף כדי להשיג דיור בר-השגה, רק ר"מ שנכון לשינויים"

"ישראל עוברת שינויים דרמטיים. שלא יובן לא נכון. הדי המחאה לא ייעלמו ובצדק. אני לא מאמינה שוועדה זו או אחרת שתמסמס את המחאה תרגיע את הכעס העצום אצל חלק גדול מאזרחי המדינה. לא מדובר רק במעמד הבניים אלא בקבוצה גדולה שתורמת למדינה שמשלמת מיסים ומרגישה שלא רואים אותה ממטר", כך אמרה הבוקר (ד') חברת הכנסת ציפי לבני (קדימה) יו"ר האופוזיציה בוועידה של השלטון המקומי שמתקיימת במרכז הבינתחומי בהרצליה.

"הדרת נשים זה לא עניין של בנות, זה מעיד על פנייה של החברה הישראלית כולה. כך גם פעולות תג מחיר וזריקת בלוק על קצין צה"ל. מחזון ציוני משותף אנחנו הופכים לחברות שונות שחיות אחת ליד השנייה בלי קשר בניהן. את הזעם של האזרח פוגשים ראשי הרשויות שמהם מצפים לתת מענה".

"האחריות האישית שמוטלת על ראשי הרשויות אינה מוטלת על אף נבחר ציבור אחר במדינת ישראל. אני רואה את הצורך ללכת ולפנות לנדיבים ואת האיסור המוחלט לקבל תרומות. אני מבינה את האיסור אבל מישהו צריך למלא את החסר בתקציב. לאחר שאהיה ראש ממשלה אני אעביר חוק שלטון מקומי שיש לו הרבה טיוטות שיקבע מי אחראי למה וייתן אפשרות לראשי ערים לנהל את העיר שלהם. הדיע הזמן לחינוך ממכתי מהגיל הרך. ואני מדברת על הגיל הרך, לא רק מגיל 3, זה לא מספיק. זוג צעיר שוקל היום האם להביא עוד ילד לעולם בגלל זה. הצעת חוק ברוח זו הוגשה על ידנו ונדחתה כמובן על ידי הקואליציה".

בנושא הדיור אמרה לבני: "תמיד ידענו שנוכל להחזיר את המשכנתא בשלב כל שהוא. אני מסתכלת על הילידים שלי והם לא במצב הזה. הם לא מסוגלים להגיע לזה. ואין דיור בר השגה. הצעות חוק בנושא נדחו על ידי הממשלה. לפני שהגעתי לפוליטיקה הייתי עו"ד וגם ייצגתי רשויות מקומיות. שיניתי גם ייעוד קרקעות, בניתי את צורן. מדברים על חיתות - מדינה שיש בה מקצוע שנקרא מאכר היא מדינה מושחתת. מדינה בה אזרח צריך להסתייע במישהו שייקח את התיק מפקיד לפקיד היא מדינה מושחתת. זו אוזלת ידה של ממשלה. קרקעות המדינה הן חוץ תקצביות. לא צריך להוציא כסף כדי לשווק קרקע בחינם בפריפרייה. לא צריך כסף כדי להשיג דיור בר השגה. נכון, צריך ראש ממשלה שיודע לדפוק על השולחן ולהיות נכון לשנות גם אידיאולוגיה".

לבני סיכמה את דבריה ואמרה כי: "הפתרונות נמצאים בירושלים וכל עוד הממשלה לא תקבל החלטה אמיתית שנותנת עמצאות לשלטון המקומי ואמון בראשי הערים ותפסיק עם קיצוצי רוחב כי לא כולם דומים, המצב לא ישתנה. צריך לתגבר וועדות תכנון, לתת סמכויות לוועדות המקומיות. אם יתנו לכם, תוכלו לנהל את הרשות בלי מחוייבות לשרים אלא לאדם האמיתי שמגיע לו שתסתכלו עליו, תושב הרשות".

שמולי: "המחאה עברה מהאוהלים לאנשים"

בעקבות המחאה, במה צריך לטפל היום? ומה אתה מתכוון לעשות? נשאל יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית וממובילי המחאה החברתית בקיץ האחרון איציק שמולי. "הממשלה תריכה לתת מענה בחינוך ובדיור. אלו מקומות בהם צריך להשקיע באופן מיידי. בישיבתה הראשונה של הממשלה הביאו החלטה - פטור ממס לקניות באינטרנט. אני אומר, עזבו את העניין האם ההחלטה נכונה, אבל איזה מסר זה מעביר? לא יצאנו לרחוב בשביל קניות באינטרנט אלא בעבור דברים חשובים ומהותיים הרבה יותר. הממשלה תהיה חייבת לתת תשובות אמיתיות. היום אתה לא רואה יותר אוהלים אבל זו אשליה אופטית. המחאה עברה מהאוהלים לאנשים. יותר ויותר אנשים מבינים שהם יכולים להוביל שינוי. זה יקבל ביטוי גם בשדה הפוליטי.

אנחנו היום מתרכזים במסדרונות הכנסת ומנסים להשפיע שם. אנחנו לא פוסלים ולא נותנים אולימטום לאף אחד. דברים מעטים בדוח טרכטנברג חיוביים, בעיקר בתחום החינוך. שאר הדברים אינם מספקים. כדי להשיג דברים הולכים בכח או לקלפי. אני חושב שכוחה של המחאה יהיה גם בהשפעתה בקלפי בבחירות הבאות. כל מצביע צריך לקחת חשבון גם את הפן החברתי".

שמולי נשאל האם הוא הולך לפוליטיקה ולא שלל את הדבר על הפרק, עוזי דיין מנחה הפאנל אמר: "אני מתרגם את דבריו של שמולי והוא אומר שהוא שוקל ללכת לפוליטיקה". שמולי לא הכחיש.