רן כהן: "הקפאת חוק הדיור הציבורי - תוצאה של שוחד פוליטי"

ראש מינהל מקרקעי ישראל בנצי ליברמן: "מי שיבנה תוך 30 חודשים מקבל הנחה על 15% על מחיר הקרקע. אנחנו בוחנים עכשיו אפשרות להגדיל את ההנחה הזו"

"למיטב ידיעתי עשרות שנים לא נערך דיון רציני על מדיניות הדיור בישראל", אמר רן כהן לשעבר שר התמ"ת ויוזם חוק הדיור הציבורי בפאנל שנערך בנושא הדיור בכנס השלטון המקומי שהלך והתלהט ככל שעבר הזמן, "עשו הכל להפיל את החוק של הדיור הציבורי בעבר. אני מסתכן כאן ואומר - הם היו מוכנים לשלם שוחד פולטי למפלגות כדי להצביע על הקפאת על החוק הזה. והקפיאו אותו. לשמחתי לאחרונה התחילה עבודה רצינית בנושא הזה. אין מנוס מלדבר על הנושא הזה. דיור בר השגה וגם דיור ציבורי. שני הדברים חשובים. יש קרקעות למאות אלפי דירות אבל זה לא בידי השלטון המקומי. השלטון המרכזי תוקע את זה. אין מקום בעולם שמצרים את צעדי ראשי השלטון המקומי. למיטב ידיעתי כל מי שניסה לבנות דיור בר השגה ברשויות השלטון המרכזי מנע זאת".

עוד המשיך ואמר כהן כי פיתרון לדיור הציבורי מאוד פשוט: "בניגוד להתנגדות האוצר שטוען שעולה מליארדים, שכל פעם שינה את האומדנים מ-40 מיליארד ל-4 מיליארד, ותמיד תהיתי לאן נעלמו המיליארדים. נכנסו ממכירות הדיור הציבורי למעלה משני מיליארד שקל שמיליארד הלכו לסוכנות שזה טימטום. אבל לאן נעלמו עוד למעלה ממיליון? מי גנב אותם? אני אגיד עוד - 400 מיליון נמצאים היום בעמידר פרזות וחברות אחרות - אבל לא נותנים לבנות. למה? תשמעו עוד סיפור - הייתה מצוקת דיור אחרי העלייה הגדולה. באותה התקופה באו לאריק שרון ואמרו שאין דירות לתת לאנשים והציעו לסגור את הקומות על העמודים בבניינים המשותפים. שרון שאל אם משפטית זה מותר - אמרו לא שלא. אבל הוא התחיל לבנות. סגרו את קומות העמודים וחיזקו הבניינים. יצרו את השיכון הציבורי הכי יפה במדינת ישראל. הורידו את הזקנים והנכים לקומת הקרקע ולמעלה קלטו אנשים בדירות גדולות יותר. יש היום פוטנציאל של עשרות אלפי דירות בקומות המפולשות - למה לא לסגור אותן? יש כסף יש מקום יש הכל? אבל האוצר לא רוצה. יש כסף - תתחילו לבנות".

ראש מינהל מקרקעי ישראל בנצי ליברמן: "קיבלתי פלטפורמה טובה במסגרת הרפורמה. הרפורמה יצאה לדרך ואנחנו מכוונים את העבודה לשיווק קרקעות. האיזון שבין מקסום העושר לבין הדאגה לציבור הוא חשוב. לצד שיווק הקרקעות יש גם לדאוג בנייה של מוסדות ציבור ופארקים. זה לא פחות חשוב. היום אנחנו מנסים לראות איך להגדיל את הסיוע לרשויות. אנחנו פונים גם ליזמים עצמם. מי שיבנה תוך 30 חודשים מקבל הנחה על 15% על מחיר הקרקע. אנחנו בוחנים עכשיו אפשרות להגדיל את ההנחה הזו".

ראש מועצת כוכב יאיר צור יגאל התפרץ לדבריו של ראש המינהל: "צריך להביא את הקרקע לראשי הראשויות שיוכלו לבנות לזוגות צעירים. צריך להרפות מהדבר הזה שקוראים לו מינהל. חיילים משוחררים שבאים ליישובים לא יכולים לקנות דירה. תפסיקו לבלבל את המוח. צריך לסגור את מינהל מקרקעי ישראל. מפחדים להגיד את זה אבל זו האמת"

מיד אחריו עלה לבמה נחום חופרי ראש עיריית רעננה ופנה אל שר השיכון : "אני מנסה לקדם 6 שנים תוכניות ולא מתקדם כלום. הצגתי לך שר השיכון תוכנית לדיור בר השגה והבטחת לי שתשנה את הקריטריונים אבל חתמת על הקריטרינים הישנים חודשיים לפני המחאה החברתית. אני לא מאמין שאתה לא יכול לקדם את הקריטריונים אם אתה רוצה בכך. זה לא ייקח לך יותר מחודשיים שלושה אני מכיר את הכח שלך. ראשי הרשויות סוערים לא סתם. מטרטרים אותנו בוועדות המחוזיות".

"חלק מהבעיות זה בגלל שאתה ראש העיר תוקע תוכניות" השיב לו השר אטיאס, "אתם ראשי ערים מנהלים את הערים אבל קודם כל צריך עובדות. ראש עיריית מודיעין פנה אליי ברבע הראשון של 2010 ואמר לי שהקריטריונים ממשלת רבין על הקריטריונים שקבע פואד שאין לו כיפה על הראש, ואמר לי שהקריטריונים לא צודקים. בדקתי והחלטתי שצריך לשנות את זה. עשרים אחוז ללא ילדים, 1-3 ילדים עוד 20% והשאר ליותר ילדים. הטענה שקבענו קריטריון לפי מספר ילדים זה לא אני קבעתי וצריך לשנות את השקר הזה".