"עו"ד רבים המבקרים אסירים מסייעים לפעילות טרור"

המשרד לביטחון פנים ושירות בתי הסוהר (שב"ס) מבקרים בחריפות את ציבור עורכי-הדין הפליליים ■ בתזכיר חוק מוצע כי השר יוסמך להגביל פגישות של אסירים עם עו"ד מטעמי "ביטחון המדינה"

המשרד לביטחון פנים ושירות בתי הסוהר (שב"ס) מבקרים בחריפות את ציבור עורכי-הדין הפליליים, וטוענים כי במקרים רבים עורכי-דין, המבקרים אסירים בבתי הסוהר, מסייעים לפעילות טרוריסטית או לארגוני פשיעה. ביקורת זו כלולה בתזכיר חוק שפירסם המשרד לביטחון פנים, ולפיו יוסמך השר לביטחון פנים להגביל פגישות של אסירים עם עורכי דין גם מטעמי "ביטחון המדינה ושלום הציבור".

אלא שבנימוקים להצעה בתזכיר החוק נכללת ביקורת חריפה על עורכי-הדין הפליליים. "מספר רב של מפגשים בין אסירים לעורכי דין נעשים למטרות המהוות ניצול לרעה של זכות זו", נכתב בתזכיר, "נוצר החשד, לאור כמות הביקורים ומספר עורכי הדין המבקרים אצל אסירים, כי ביקורים אלה נועדו בחלקם לצורך סייענות לפעילות טרור של הכלואים. על-פי המידע שהצטבר ברשות גורמי הביטחון, ארגוני הטרור מסתייעים בעורכי-דין למימוש פעילותם בתוך בתי הכלא".

במשרד לביטחון פנים מדגישים כי בהצעת החוק אין פגיעה בזכותו העקרונית של אסיר להיפגש עם עו"ד, אלא רק הגבלה של מספר עוה"ד, שאיתם הוא רשאי להיפגש בעת ובעונה אחת.

בלשכת עוה"ד נערכים להיאבק בהצעת החוק. עו"ד אורי קינן, יו"ר משותף של הפורום הפלילי של הלשכה, אמר ל"גלובס" כי "אנחנו מתנגדים נחרצות לקביעת כללים גורפים, הפוגעים בזכויות עוה"ד לבקר את הלקוח בבתי הסוהר או בתי מעצר. במידה שקיימת התנהגות פלילית, במקרים נקודתיים כאלה ואחרים, בוודאי שקיימת לשב"ס האפשרות והזכות לפעול באופן נקודתי, ואולם אין בכך כדי להטיל דופי כללי בציבור עורכי-הדין, ולא ניתן לכך יד".

לדברי המשרד לביטחון פנים, אסירים נעזרים בעו"ד, בין היתר למטרות הפליליות הבאות: הברחת טלפונים סלולריים לבתי הכלא; העברות כספים מארגוני טרור לחשבונות הבנק של האסירים או לבני משפחותיהם; שימוש בעו"ד כזרוע להעברת מידע בין אסירים בבתי הסוהר שונים, וכן בין הנהגות ארגוני הטרור מחוץ לכלא להנהגת האסירים בבתי הסוהר, או לאסירים הכלואים בהפרדה.

עורכי דין מסייעים לאסירים הכלואים בבתי הסוהר גם בתחום ארגוני הפשיעה, נטען בתזכיר החוק. "מנתוני המשטרה נראה כי פעולות תיאום, סיוע והעברת מסרים על-ידי עורכי דין, המבקרים אסירים, בולטים גם בארגוני הפשיעה. במקרים רבים המידע הקונקרטי אינו מספיק כדי לבסס מניעת ביקור, אבל מכלול הנסיבות מלמד, למעלה מכל ספק, כי ריבוי הביקורים התכופים מנוצל למטרות של פגיעה בביטחון המדינה".